Gå til innhold

Får en ikke betalt for "normal" overtid når en går sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har skadet seg og vi kommer til å slite økonomisk om han bare får utbetalt daglønnen eller hva det heter.

Han jobber overtid så godt som hver dag. Det er sjelden at han ikke gjør det! Som regel en time før og en time etter.

Dette er jo noe vi har lagt oss opp etter, og som vi bokstaveligtalt er avhengig av akkurat nå.

Han kommer til å være sm en god stund, legene forventer ingen bedring før påske hvertfall og det er jo enda 4 uker til.

Han har gått sm i flere uker allerede.

Nå fikk jeg nettopp høre at en ikke får utbetalt for overtid når en er sm? Er dette riktig? Hjelpe meg tid!! Da sliter vi med alle regningene som skal betales nå :P

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vet ikke sikkert, men jeg trodde det var sånn at når man har litt forskjellig utbetalt hver måned så fikk man fikk betalt gjennomsnittet av de siste lønningene?

Når jeg var vikar og ble sykemeldt så fikk jeg utbetalt gjennomsnittet av de siste 3 mnd tror jeg..

Skrevet

Selvsagt får han ikke betalt for overtid han ikke jobber!

Gjest Tale30
Skrevet

Overtidsbetaling er jo en godtgjørelse for ubekvem arbeidstid. Når man er sykemeldt får man utbetalt etter ordinær årslønn. Det ville jo ha vært veldig merkelig hvis man ikke skulle følge reell lønn? Det ville vært annerledes dersom han var satt opp i en turnus hvor det var planlagte timer som overskred ordinære timer, da mener jeg at han skulle hatt betaling for alt han var satt opp.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg ville også som arbeidsgiver blitt skeptisk hvis den ansatte uttrykket at han var avhengig av disse to overtidstimene per dag. Overtid er jo gjerne noe man skal tilstrebe å unngå, ikke planlegge etter...

Annonse

Skrevet

Overtid er ikke "normalt".

Overtid er noe man helst skal unngå, det er regler for hvor mange overtidstimer man i det hele tatt har lov til å jobbe pr. år. Sikkert noen som har det tallet i hodet, så det gidder jeg ikke å google.

Dere har "lagt opp løpet" feil hvis dere er avhengige av at han skal jobbe overtid. Og selvsagt; nei, man får ikke sykepenger for "normal" overtid, siden "normal" overtid ikke finnes.

Skrevet

Hehe, nei, arbeidsgiver har ingenting å være skeptisk for! :P

Ikke i dette yrket hvertfall. Meen i enkelte yrker er det vell bare slik det er. Min mann har mange arb.oppgaver som er umulig å få utført i ord.arbeidstid og overtid var en selvsagt ting da han tok jobben.

Han har jobbet der i mange år nå, og har hatt det "slik" hele tiden.

Det er ikke akkurat snakk om å "gå seint" på jobb for å drøye timene!

Siden lønnen med overtid er den normale lønnen for oss, er det jo også den lønnen vi lever etter. Hadde det ikke vært for overtiden hadde han ikke kunne bytte til den jobben fra den jobben han hadde før siden den er dårligere betalt. Men alle timene med overtid jevner det ut.

Litt vanskelig å forklare skikkelig uten å si hva han faktisk gjør og hvordan det skjer. ;)

Skrevet

Han holder seg godt unna makstimene for overtid.

Er flere av kollegene som har fått advarsel midt i året for overtidstimene :P Men alle har fått invilget søknad om flere. Eller hva det nå heter.

Han har nok oppgaver for å jobbe enda mer overtid, men det velger han å ikke gjøre.

Skulle arb.giver ha noe å være "sur" for må det heller være det valget, enn det at vi har lagt oss opp etter overtidsbetalingene en periode nå.

Typisk at han skader seg nå!

Skrevet

Er jo en selvfølge en ikke får betalt for overtid en ikke har jobbet. Da får vel heller du ta deg en ekstrajobb.

Skrevet

Planlagt overtid er faktisk ulovlig, og overtid er noe som skal brukes i spesielle tilfeller og ikke som en regel.

Meget dårlig planlegging av arbeidsgiver å legge opp et løp med planlagt overtid på denne måten. Og synd at dere har lagt opp et løp etter hans lønn med overtidsbetaling.

Og for å svare direkte på spørsmålet ditt, nei han får selvsagt ikke betalt for overtid han ikke jobber.

Skrevet

Trodde det var snitt av så og så mange måneder tilbake i tid jeg.

Skrevet

Å ta ekstrajobb med 100% sm er jo direkte ulovlig!

Hadde han hatt en eksrtajobb før han ble sm og ikke blitt sm fra den, kunne han fortsatt å gått dit.

Annonse

Skrevet

Jeg mente ikke att han skulle ta seg en ekstrajobb det hadde jo vært helt tragisk. Men det er jo denne personen som skriver som kan bidra økonomisk med en ekstrajobb. Skulle da bare mangle att også vi damer kan trå til litt.

Skrevet

Om han har fast mnd lønn så er dette sykepengegrunnlaget,men har han jobbet flere timer uten opphold de siste 14 dagene så skal overtiden også taes med.

Har han ikke fast mndslønn så skal han gjennomsnitts beregnes for hva han skal ha i sykepenger.

Skrevet

Folketrygdloven § 8-29 sier at overtid ikke skal tas med i beregningsgrunnlaget. For visse grupper som har overtid som fast og pålagt i arbeidsavtalen kan overtid tas med. Det gjelder kun noen få, og bestemte grupper feks tjenestemenn i politiet. Dersom han har en slik jobb er det derfor mulig at overtid regnes med. Ellers gjøres det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...