Gå til innhold

hjelp!!! når vet man at nok er nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 6mnd har de siste ukene begynt å tulle på kvelden. Når hun fikk mm var alt ok på kvelden, men etter at hun har begynt på grøt har hun begynt å "tulle". Hun blir alltid tilbudt mm på rommet sitt før hun legger seg, men de varierer veldig om hun vil ha eller ikke. Hun blir også tilbudt vann og det vil hun alltid ha.

De siste kveldene finner hun ikke roen, mye grining og sutring. Tilbyr melk o.l. utover kvelden fram til hun sovner. Er dette feil? Lager jeg uvaner? Hvordan vet jeg når hun er sulten og når hun "bare" vil ha kontakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du akkurat startet med grøt? Det er vel slik at noen barn kan bli "oppspilt" av grøt og at det for disse er bedre å gi grøten før det blir kveld.

Er sikkert også forskjell på grøttypene. Kanskje unngå en med fruktsmak (inneholder fruktsukker?) på kveldstid (litt synsing fra min side). Har også hørt at havre/hvete grøtene metter mer enn risgrøtene og slik er bedre kveldsgrøter...

Skrevet

Kanskje hun får mageknip av grøten? vi hadde det problemet.

Prøv å bytt merke.

Ellers hadde jeg tatt henne opp hver gang hun gråter (ikke sutrer) og lagt henne ned igjen når hun har roet seg og gjort dette hver gang. Til slutt sovner hun. Gjør du dette hver kveld vil hun til slutt finne roen selv igjen. Hadde heller ikke tilbudt henne melk etter leggetid. Men bare vann. Hun er bare 6 mnd men hun har jo spist så om hun er tørst tåler hun å drikke vann :)

Skrevet

Takk for svar. Hun har fått grøt i ca 2 mnd morgen og kveld, men når jeg tenker etter så har jeg byttet merke den siste uka. Jeg får prøve å gå tilbake til 4 mnd grøt og se om det kan hjelpe.

Hvordan gjør dere det når dere gir vann etter leggetid? Jenta mi har på seg skinne så det er vanskelig for henne å sitte og i tillegg så må hun alltid rape etter drikking. Dette gjør at jeg må ha henne på fanget når hun drikker og så vente på rapen. Føler dette gjør det vanskelig med tanke på nattavvenning siden hun får så mye nærkonatkt uansett vann eller mm.

Skrevet

Jeg ga det bare i flaske.

Syns ikke nærkontakt er noe uting. Men ikke prat til henne. Bare gjør det du skal på en måte og bli ferdig. Er hun tørst så bør hun få drikke syns jeg. Noen mener at man ikke skal tilby drikke etter leggetid men vi har aldri hatt noe problem med det så lenge det er vann. Nå er hun 2 år og plutselig kan hun bli tørst om natta, da får hun vann og så legger hun seg ned selv og sovner igjen. Alt vi har gjort har bare ført til gode leggerutiner og hun elsker senga si. :)

Skrevet

Snuppa mi er 2 uker yngre enn din, og rutinen vår er:

Midt på dagen får hun et glass grønnsakspure

Om kvelden ca kl 20 får hun grøt (4 mnd), saft (6 mnd jus på glass blandet med vann) og til dessert får hun en kopp med fruktmos fra hippo (4 mnd)

Etter det er det natta, legger henne i sengen, leser en historie for henne, skrur av lyset og trekker opp uroen, og er på rommet sammen med henne til hun sovner uten tull og fjas... Hittil problemfritt!

Noen ganger våkner hun og vil opp, men da får setter jeg i smokken, går ut, venter til hun begynner å bli sinna igjen før jeg går inn og setter inn smokken, går ut, osv om og om igjen til hun sovner...

Hun tas ikke opp igjen da det er natta, kun da hun våkner for å få mat, snakker ikke til henne heller annet enn "Nå er det natta vennen" eller lignende, kan også stryke henne litt på kinnet evt la henne holde hånda mi litt, men ellers ingenting ;)

Håper dere finner en rutine som passer dere! Alle barn er forskjellige, så det finnes desverre ingen fasit

Skrevet

Nei, har funnet ut at en fasit er bare å glemme. Vi trodde vi hadde funnet den, men så har det altså forandret seg, så nå får vi prøve å finne den på ny :) Slitsomt!

Men et stort smil klokka 7 hver morgen hjelper ofte etter en søvnløs kveld/natt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...