Gå til innhold

Til dere som bruker Babysemp - tips til rask tilberedning???

Anbefalte innlegg

Ser at man skal tilberede denne på 70 grader. Noen som har noen gode tips, som gjør dette enklere, særlig på natten. Kan man feks blande en liten del med kokt vann 100 grader i pulveret og helle i det resterende vannet som kaldt kokt vann??? Slik at det blir drikkeklart med en gang uten å avkjøle den??

Håper på svar..

Fortsetter under...

Kok vann og ha på en termos. Sannsynligvis er dette rundt 70 grader etter noen timer, men mål og finn ut omtrent akkurat når om du vil være nøye. Husk at det også avkjøles når du heller det over i flaska, både av kald luft og av den kjølige flaska.

Du kan også blande kokt varmt og kokt kaldt vann i flaska og ha i pulveret etterpå.

Grunnen til å bruke 70 grader vann er at dette ødelegger en del vitaminer. Mengden vitaminer i pulveret er tilpasset nettopp dette. (På samme måte kan det bli for lite vitaminer om du bruker varmt vann i pulver som skal blandes på 40 grader.)

Det er så vidt jeg vet hovedsaklig mengden C-vitaminer som må økes, da denne er varmeømfindtlig. C-vitamin er vannløslig og ikke farlig å få for mye av, så det er ikke FARLIG om du blander ved for lav temperatur.

Kravene til MME er at det er korrekt næringsverdi i det etter blanding. Dvs at produsenten kan tilpasse innholdet i det tørre pulveret til om det skal blandes på 40 eller 70 grader, så lenge sluttinnholdet er riktig.

Hei

Vi bruker BabySemp til mini som nærmer seg 8 uker.

Jeg lager stort sett klar en flaske i litt god tid før tiden for måltid. (Han spiser ganske regelmessig.) Den får da kjøle seg ned på benken, eller i evt kaldt vannbad.

Ferdiglaget flaske kan kjøles raskt ned i kaldt vannbad, og settes i kjøleskap for senere bruk. Jeg varmer den da opp i varmt vannbad/flaskevarmer fra Phillips. På natta varmes flaska opp fra kjøleskap evt kartongmelk i micro. Helsesøster sa at BabySemp tåler dette bedre enn mme typer som skal tilberedes på 40 grader.

Micro på lav effekt er ikke skadelig, hun sa at nyere forskning viser til at bl. annet grønnsaker bevarer vitaminer bedre ved tilberedning i micro på rett temperatur/watt enn i kjele. Sørg bare for å ryste flasken så varmen er gjevnt fordelt. Det er viktig!

Dette funker fint for oss, jeg har alltid stående varmt vann på termos. Investere i en dyr termos som holder på varmen. Denne er med på tur, i tillegg til Tupperwares doseringsboks med pulver.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...