Gå til innhold

Hvor lite melk er det "greit" at de drikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på drøyt 5 mnd virker fullstendig melkelei. Måtte slutte å amme for en tid tilbake pga total puppenekt, og han har siden da fått flaske med unntak av om natta da han stort sett godtar puppen. Nå blir det bare vanskeligere og vanskeligere å få i han flaska. Spiser full porsjon grøt om kvelden (1 dl vann), og pga den trøblete flaskematinga har jeg nå noen dager gitt halv porsjon grøt til lunsj (etter flaske) og litt gulrotpuré til middag (også det etter forsøk med flaske først). Problemet er vel at de fortsatt skal ha en del melk i seg - men hvor lite er mye nok? Han spiser ett nattmåltid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Samme situasjon her (jeg tror vi har "snakket" om det før..)

Jeg vet ikke akkurat hvor mye melk det er anbefalt at en på 5 måneder skal ha, men jeg vil bare gi deg et godt tips som jeg fikk av helsesøster..

Jeg blander grøten med MME (eller MM hvis jeg har det tilgjengelig) - og på den måten får snuppa i seg ca 200 ml melk "ekstra" i tillegg til det hun drikker. Hun får 2 grøtmåltider om dagen + at hun får smaksprøvd på grønnsaker rundt middagstider

Skrevet

Takk for svar - men blir ikke grøten for "næringstett" hvis man blander med melk? Mener å ha hørt at grøter som skal blandes med vann er tilsatt melkepulver. Likevel, noe å tenke på - sliter virkelig med disse flaskene, altså.

Hvordan spiser jenta di ellers, går det greit å få i henne mat?

Skrevet

Huff, dette sliter jeg med også¨. Her er vesla nesten 8 mnd og jeg har fullammet hele tiden, men av diverse grunner trapper vi nå ned. Tåler ikke kumelk så derfor må vi ty til melkeerstatning. Hun har nektet å ta flaske, så nå har jeg forsøkt meg med tutkopp, men ser ut til at hun ikke liker smaken på erstatningen - drikker ikke en dråpe en gang! Så da forsøker jeg å lure i henne litt ved å blande pulveret i grøt og middagsmat, men noen store mengder blir det jo ikke....

Skrevet

Har googlet litt og ser at flere sier at grøten ikke skal blandes med melk da den inneholder melkepulvet og at den da blir mer kaloririk enn det som er meningen..

Men Snuppa her drikker bare 300-400 ml mme i løpet av en dag utenom det hun får i seg i grøten så jeg har liksom tenkt at det går greit jeg.. Har liksom valgt å stole på hs, Men ble litt usikker nå! :/

Skrevet

Det er vel kanskje noe sånt vi ligger på også.. Og det innebærer i tillegg en del "jobbing", ved at vi må lirke og lure for å få han til å ta litt til, og litt til.. Han tar gjerne bare rundt 50ml først før han gir seg - og det syns jeg jo er altfor lite. Lille tassen, syns det er så tidlig å begynne med så mange måltider fast føde hver dag men ser ikke helt hva annet jeg skal gjøre når det er så vanskelig med flaskene.. I natt sov han forøvrig hele natta, så da fikk jeg ikke i han noe melk da heller. Pleier vanligvis amme én gang i løpet av natta.

Skrevet

Et tips er å ha itt mere væske i grøten (den blir da litt tynnere), feks. 130/140 ml istedenfor 100 ml, og ta da en skje mme pulver i dette eklstra. Med to grøtmåltider får han da ca 60-80 ml ekstra. Jeg pleide også å ha litt mme i fruktmos, og ga med skje. Ellers kan man gi mme med 5 eller 120 ml sprøyte.

Skrevet

Jeg fant forøvrig ut at (da var mini 5 mnd) at det anbefales et væskeinntak per døgn på ca 8-10 dl., herav ca 5 dl melk/mme. Vi klarer vel ca 8 dl nå (9 mnd).

Skrevet

uff ble mange innlegg dette, væsken er altså inkludert væske i mat, er jo en god del væske i middag og fruktmos etc. også.

Skrevet

Canari,

Vet du hvor stor del av de 8 dl væske som bør være melk (MM eller MME)?

Og hvis man lager grøt med 1 dl vann, skal det da egentlig regnes som 1 dl melk, siden det er melkepulver i grøten?

Skrevet

Sendte en e-post til nestle i går (fikk kjapt svar):

"Generelt anbefaler vi ikke å blande morsmelk/mme i grøt som skal blandes med vann da denne allerede inneholder melk slik at det næringsmessig over tid kan gi for mye energi og næringsstoffer. Blander du grøten med 1 dl vann, tilsvarer dette 1 dl melk. Melk i grøt medregnes i den totale melkemengden barnet får i seg i løpet av døgnet."

(så da svarte de på spørsmålet mitt over..) :)

"I og med at melken er hovednæringen til barnet frem til 8 måneders alder anbefaler vi å amme før måltidene"

(ikke så lett når de nekter å ta puppen..)

"Er det slik at barnet ikke får i seg nok næring i løpet av dagen og flater ut på kurvene sine er det viktig at du forholder deg til anbefalingene fra helsestasjonen"

(slik jeg leser dette sier de at hvis HS har sagt at grøten bør blandes med melk, så er det greit, fordi at for barn som legger på seg for lite så kan det være greit at grøten inneholder ekstra mye næring.. da får man i de litt "gratis" på en måte. Og dette var tilfellet med snuppa mi da jeg fikk denne anbefalingen fra HS.. men når hun ble veid sist gang hadde hun lagt på seg greit igjen, så da tror jeg at jeg kutter ut melk i grøten fra og med i dag - særlig siden grøten likevel regnes som 1 dl melk.. For da er vi oppi kanskje 600 ml i løpet av en dag, og det må være greit.)

:)

Håper dette var til litt hjelp..

Skrevet

Takk for info. Og må innrømme at det føles som en liten trøst at flere sliter med det samme som oss.. De siste dagene har jeg vært fornøyd hvis han har drukket drøyt 100ml pr flaske. Og med kun 3-4 flasker pr dag blir det jo ikke så mye.. Særlig når 100 er et godt måltid, og han gjerne tar mindre enn det.. Puppen er her også helt uaktuell.

Mlig du har skrevet dette tidligere, men gir du grøt av totalt 2 dl væske pr dag? Middag også? Hvor gammel er jenta di igjen?

Skrevet

jenta mi er 5 måneder..

Hun får 2 måltider grøt om dagen - og spiser nesten en hel prosjon hver gang.. så det blir 2 dl væske (som kan regnes som melk uten at jeg blander grøten med melk har jeg nå lært..)

I tillegg får hun flaske 2 ganger om dagen + flaske til grøten.. og pupp om natten.

Så dagen ser omtrent sånn ut:

ca 8.30 - grøt + flaske (ca 50 ml)

ca 12 - flaske (alt fra 50 - 150 ml)

ca 15 - flaske (ca 100 ml) + at vi har begynt med smaksprøver på grønnsaker (potet, gulrot osv)

ca 18 - grøt + flaske (ca 50 ml)

Som deg blir det sjelden mer enn 100 ml per flaske.. det er kun hvis det av en eller annen grunn hargått ekstra lenge mellom måltidene.. men da spiser hun tilsvarende mindre ved neste måltid..

Jeg gir henne også flaske før grøten, men hun vil sjelden ha mye da... så tilsammen den melken hun drikker før grøten og i løpet av grøtmåltidet blir sjelden mer enn 50 ml.

Så i løpet av den dag får hun i seg ca 400 ml mme + i underkant av 2 dl melk i grøten + pupp på natten!

Og det blir jo faktisk over 600 ml i døgnet, så da er det nok ikke så ille likevel. Hun legger på seg greit og er blid og fornøyd..

men hvis du får i han ca 400 ml mme på flaske + 1 grøtmåltid, så er det jo ikke så altfor ille det da vil jeg tro? Og du ammer på natten? Hvordan er vektøkningen hans? Og ikke minst, humøret?

Skrevet

400 ml mme er nok på en god dag.. Ammer vanligvis en gang på natten, men i natt sov han rundt, så da ble det ikke noe. Her forleden nekta han dessuten puppen også på natta, så da måtte jeg opp og lage flaske.

Han er stort sett blid og fornøyd, så det er ikke det det står på. Lagt på seg godt siste uke, men etter det har han begynt å tulle mer med maten igjen syns jeg.. Hatt en lang periode fram til nå, etter at puppenekten startet og etterhvert gikk over i total matnekt, hvor vekta har stått stille og tidvis også gått litt ned.. Så det henger i, og er vel litt derfor også at jeg stresser så mye som jeg gjør. Slitsomt altså, når "alt" dreier seg om mat og neste måltid!

Skrevet

det skjønner jeg godt..

Har du snakket med helsesøster om situasjonen?

Jeg tenker at hvis har legger litt lite på seg så er vel det nettopp en situasjon hvor det er greit å blande litt mme i grøten - slik at han får i seg mer næring per skje liksom..

Helsesøster anbefalte meg også å f.eks. blande litt mme i fruktmos eller grønnsaksmos - alt for å få i henne mer melk! Vær kreativ var beskjeden.. :)

Her har det også funket veldig bra å innføre faste tidspunkter for måltider.. hun får mat til de tidspunktene jeg nevnte over hver dag! Og hvis hun er survete før det, så får hun ikke mat.. for hun må være skikkelig sulten for at jeg skal få i henne noe særlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...