Gå til innhold

Hvor mange 2-3-åringer her kan si R? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke min.. Ble 3 i januar

Skrevet

Ikke min.. blir tre i april. Hun sier ikke k eller g heller..

Skrevet

Min kan, men han gjør det slett ikke alltid. Snart 2,5.

Skrevet

Blir 3 i mai, og har de siste månedene fått seg skikkelig skarre-R :)

Skrevet

Lille begynte med det då ho begynte å snakke (det eksplodete pluteleg) ved 2 år og 3 mnd.

Her er det vel og vesentlig å nevne om dialekta tilseier at barnet truleg vil få skarre-r eller rulle-r, då rulle-r'en er ein vanskelegare lyd.

Lille skarrar.

I bhg til ungane er det ein på 18 mnd med klar og tydeleg skarre-r, og ein snart-4-åring som ikkje har r. Store forskjellar.

Skrevet

Snuppa mi sier R. Blir 3 i september. Søsteren var 5 år før hun klarte det.

Skrevet

Her begynte lillemann å si R ganske tidlig.. og det var en veldig klar R.... og tydelig i alle ord..hehe... var ganske morsomt. Alle ord ble sagt men klar rullende R. Rundt 2 år var han nok da han begynte.

Skrevet

Lærte det rundt 2 års alder. "øvde" ikke på det med henne. Kom helt av seg selv.

Skrevet

Sier R i enkelte ord men ikke alle. Ble 2 i januar..

Skrevet

Samme her; sier R i noen ord. Blir 2,5 år.

Skrevet

Min kunne si R fra 1,5. Men han har ett talespråk som på 4-5 års stadie. Han blir 3 i juni.

Skrevet

Mi blir 3år i mai og klarer ikke si R... (Her er det skarre- r siden vi kommer fra Sandnes ,Stavanger)

Skrevet

min 2 åring seier r....men har ein fire åring som ikkje kan sei kj...tøpe i stadenfor kjøpe...tole i stadenfor kjole osv..alle er forskjelige

Skrevet

Min gutt på 2,5år sier ikke R, med unntak av når han sier prim... Han har hatt noe kort tungebånd, men vet ikke om dette skal ha noe å si...

Skrevet

Jenta mi som nå er 3 har hatt skikkelig rulle-R siden hun begynte å snakke(da hun var rundt 2 år.) Tenkte at det varhelt normalt, men det er visst ikke det. Vi bor på østlandet og snakker veldig tydelig, det hjelper vel sikkert.

Spent å se på lillesøster, men hun er bare 1 år enda, så det drøyer nok en stund:-)

Skrevet

Her var jenta vår akkurat fylt 2 år da R virkelig kom for fullt.. Begynte å snakke tidlig.

Skrevet

Min blir snart 3 og sier ikke R, ikke K og L heller. Han snakker masse og kan si alt, men har litt utydelig uttale på endel ord. Han begynte å snakke litt før han ble 2 år.

Skrevet

Gutten min, 2 år 3 mnd, sier R og har gjort det lenge.

Skrevet

Jenta mi på 2,5 sier r. Snakker mye, begynte tidlig å snakke.

Skrevet

Hun har begynt å klare det nå i det siste, 2,5 år gammel.

Skrevet

Gutt 2 år og 1 mnd har sagt R en måneds tid (skarrer), men sier ikke så mange og lange setninger enda!

Skrevet

Mi har sagt det siden ho kunne prate. Hun har alltid ligget ganske langt foran andre på henne alder når det kommer til språk. Skarre-Rèn har alltid vært der :) Men unger er så forskjellige, og jeg tror det har med hva man lærer ungene. Sier ikke at du er dårlig til å snakke med ungen din altså:)

Men ser mange som lager "egne ord" til ungene. dette er jeg helt imot!

Sånn "dulle" prat er jeg helt imot når de skal lære seg et språk som de skal bruke videre i livet.

Lykke til med din :)

Skrevet

Og det er vel også slik at skarre-R er en enklere lyd for dem å lage enn rulle-R´en vi har her på Østlandet f.eks, slik at dialekten også vil spille inn når det gjelder akkurat dette, som Ranveig R påpeker over her.

Skrevet

Hun sier alle bokstavene, men enkelte ord er vanskelige å uttale :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...