Gå til innhold

Noen her som har flyttet fra Norge til Sverige? Har svensk samboer, og vi skal flytte.. lurer på så mye!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, så lurer jo på hvordan det er med barnehage og sånt i sverige. Har skjønt det sånn at man ikke får ha barna fulltid i barnehagen når man feks er hjemme i fødselspermisjon? Gjelder dette også når man er arbeidsledig? Og hvordan er barnehagene i sverige? Hvor mye koster det? Er det vanskelig å få plass?

Hvordan er arbeidsmarkedet i sverige? hvor mye tjener man sånn ca? (Helt gjennomsnittlig)

Vi er ikke gift, men skal gifte oss.. lønner det seg å gjøre det mens vi forsatt bor i norge, eller etter vi har flyttet til sverige? Tenker på papirer og sånn... Og hva er det jeg må ordne av papirer osv når vi flytter? og barna, de har jo norsk personnr nå.. endres dette når vi flytter?

Vi har også lyst på et barn til, hvordan er reglene for foreldrepenger i sverige? man må vel ha jobbet en viss tid før fødsel? og hvor mye får man utbetalt?

Skrevet

Har vel skjønt at dersom man har bhg i Sverige og jobber f.eks fra kl 8-15, så får man ha bhg fra 7.30-15.30, omtrent. Leste av ei som bodde i sverige her før at det ikke engang var greit å ha barnet i bhg mens man handlet mat....

Utover det vet jeg ikke, men lykke til :)

Skrevet

Jeg HAR bodd i Sverige, men uten barn, så det er et områåde jeg ikke kan så mye om.

Jobbmarkedet er trangt, lønnene lavere enn i Norge, men prisnivået er jo også lavere, så det jevner seg ut.

den delen av Sverige som jeg bodde i, opplevde jeg som veldig lite velkommende til meg som utlenning: Vanskelig å få venner, folk er også generellt mer formelle enn oss nordmenn. Tro det eller ei: enda færre som prater til fremmede i Sverige enn i Norge.

Sosiale rettigheter er nok jevnt over bedre. Hadde blant annet en kollega som var borte fra jobben sammenhengende i fire år da hun fikk barn. Visstnok en regel om at hvis man blir gravid mens i permisjon kan permisjonen fortsette uten at man må jobbe imellom.

Om dere gifter dere i Norge eller Sverige tror jeg går ut på ett. Dere MÅ bytte til svensk personnummer når dere flytter (måtte jeg i alle fall) Det fører til at man mister sine sosiale rettigheter i Norge, uten at man nødvendigvis får tilsvarende i Sverige. Det går ikke automatisk å bytte personnummer.

Du må ordne flyttemelding, også ta kontakt med folkebokføringen i Sverige å få skrevet inn barna på skole osv. Ellers har de ganske så oversiktelige systemer.

Barnehagene i Sverige er mer systematisert og like enn de er i Norge. Det samme med skolene: Svenskene blir kalt nordens tyskere og det er en grunn til det.

På skole og dagis får barna varm mat midt på dagen. Det betyr IKKE at det er god og næringsrik mat. Maken til ekkel halvfabrikata skal du lete lenge etter.

Selv trivdes jeg ikke særlig godt, da det som sagt var vanskelig å få kontakt med de innfødte.

Skrevet

Jeg hadde ikke barnehagebarn da jeg flytta, men kan svare på det jeg vet.

Man må levere arbeidsskjema til dagis så de vet når du jobber og dermed når barna kan være der. Du kan ikke ha barna i dagis hvis du selv er hjemme.

Er du arbeidsledig eller i permisjon tror jeg du kan ha barna i dagis 15 timer i uka.

Man tjener en del mindre enn i Norge (jeg har en jobb hvor jeg tjener 120 SEK i timen, en tilsvarende jobb i Norge ville jeg tjent ca. 145-150 NOK i timen). Men kvelds og helgetillegg er bra, så det jevner seg litt ut der. Dessuten er det jo billigere å leve i Sverige.

Jeg er ikke gift, så akkurat det vet jeg ikke noe om :)

Da jeg flytta måtte jeg på Skatteverket og fylle ut et par skjemaer (flyttemelding og søknad om svensk personnr til meg og babyen). I Sverige bruker de personnr til alt mulig, så du kommer ikke langt med bare norsk personnr.

Jeg vet ikke hvor lenge man må ha jobbet for å få foreldrepenger...

Permisjonen er lagt opp mye mer fritt enn i Norge. Man har 480 dager som man kan bruke som man vil (240 dager hver, men den ene kan overføre opptil 180 dager til den andre).

De regner ut hvor mye du skal ha pr. dag, tror det er 80% av gjennomsnittet av grunnlønn det siste året? Akkurat det er jeg ikke sikker på... Men da kan du velge å ta ut f. eks. 7 dager i uka, som betyr mer penger men kortere permisjon. Eller f. eks. 2,5 dager i uka, som betyr lengre permisjon men mindre penger.

Skrevet

Hahahaha :) Nå måtte jeg le... "Nordens tyskere"!

Ler fordi jeg ikke kunne värt mer enig! De er litt smånazistiske her borte!

Flytte til Sverige ja... Jeg gjorde det i fjor sommer da jeg traff drömmemannen som er svensk og bor her.

Og det har virkelig ikke värt enkelt!

Jeg flyttet med min datter, som også er norsk statsborger.

Jeg hadde nok satt meg for lite inn i ting på forhånd, så enkelte ting kunne värt lettere, men likevel.

Det aller förste du må ordne når du har flyttet, er svensk personnr til deg og barna.

Dagis: Beror på hvilken kommune du bor i, men her jeg bor (og veldig mange andre kommuner) har man kun rett på 15 timer dagis i uka. Både når du er hjemme i permisjon (her har nemlig staten bestemt at har du barn skal du tilbringe så og si hver våkne time med dem uansett, og alle har like behov) eller om du er arbeidsledig. Vet at i Stockholm er det opp til 30 timer man får, og enkelte andre steder 20 eller 25 timer. Men tror 15 er det vanligste.

Har du jobb, er det som en her skriver. Jobber du fra 8-16, får du tid på dagis fra 7:30.16:30. Og ja, du kan bli uglesett om du tar deg tid til å handle mat på vei hjem fra jobb för du henter på dagis! Seriöst! Begynner du på jobb kl 14, kan du ikke regne med å få levere särlig för, enda mannen din slutter kl 16 f.eks. Kjipt for barnet.

Dagis har rett til å kreve å få se arbidsskjemaet ditt, så de ser når du jobber. Viktig å holde tidene. Er ikke okay å komme 10-15 min for sent uten spesiell grunn og beskjed.

Arbeidsmarkedet er dårlig her. Beror igjen på hvor du bor selvsagt.

Jeg tok det ganske med ro, da jeg er utdannet hjelpepleier, og oss er det jo "alltid" bruk for. Särlig her i Sverige bruker de hjelpepleiere i mye större grad enn i Norge, også på sykehus. Men neida, det er komplett umulig å få noen jobb uten å gå den ofte lange og tunge veien om "timmantställnigar". Det vil si at du er vikar, men du får ikke planlegge vakter i forkant. De baserer seg på å ringe deg kl 7 på morgenen og spör om du kan jobbe morgenvakt! Ikke lett å klare å väre på jobb innen en times tid, når man har små barn... Utrolig stressendes å aldri vite når du skal jobbe. Noe sosialt liv og aktiviteter utenom er svårt.

Arbetslöshetsersätning... Sier du opp jobben i norge selv, har man vel en måneds karenstid. Vet ikke lengre om det stemmer, men fikk beskjed om at för du kunne söke om dette, måtte du ha jobbet iallefall noen få timer her i Sverige. Det var grunnen til at jeg fortsatt ikke har fått noen penger. Först i november fikk jeg jobbet mine förste timer, og sökte da om ersättning. Det du da behöver er å samle inn lönns- og trekkoppgaver fra de siste 3 årene, samt printe ut et skjema fra nav sine sider (husker ikke hva det heter) som du må sende ut til alle arbeidsgivere du har hatt de siste 3 årene. Det er en bekreftelse på ansettelsesforhold. Du behöver også dine arbeidskontakter for disse ansettelsesforholdene. Når du har dette, sender du det inn til nav sammen med en söknad om et E 301 skjema. Ring nav for å få det.

Fikk hylig brev om at det er minst 20 (!!!) ukers saksbehandlingstid, så belag deg på å måtte vente. Så for min del, vil jeg först få ersätning etter å ha bodd her i nesten 1 år!!!

For å ha rett på ersätning, må du ha jobbet minst 80 timer i måneden (halv stilling) de siste 6 måneder. Her sliter jeg også siden jeg jobbet 44% på natt i Norge -noe som er litt mer enn halv stilling, men likevel ikke 80 timer i måneden. Masse ekstraarbeid pga det.

Men du må uansett väre medlem av en a-kassa, så finn ut hvilken a-kassa du skal melde deg inn i og gjör det.

Sjukpenning (sykepenger) kan du få.

Det du må gjöre for å kunne få det er å ringe nav og be dem sende deg et E 104 skjema, som Försäkringskassan skal ha. Husker ikke hva slags dokumentasjon du trenger der...

Men er ikke like lett å bli sjukskriven her som i Norge. Og å bli sjukskreven mens du er arbeidsledig kan fort bli veldig vanskelig, beroende på hva det gjelder. Psyken? Glem det!

Hvor mye du får i sjukpenning regnes ut utifra hva du har tjent de siste 12 måneder mener jeg å huske.

Når det gjelder föräldreledighetspenning, gjelder også din innkomst de siste 12 mnd. Har du ikke hatt noen innkomst, eller veldig lavt, skal man ha rett på et minstebelöp. Tror det er på ca 180 kr dagen. Gå inn på Försäkringskassans sider så kan du lese om det der. Tror det er rundt om 450 (?) dager du kan få betalt for (du og pappaen da, husker ikke hvor mye han må/får ta ut).

Ja dette var da litt info iallefall...

Men det beste er å gå inn på nettet og lese selv. Både på forsakringskassan.se og arbetsformedlingen.se.

Et annet bra tips er noen som heter hallonorden (google det). Der har de masse nyttig info, og du kan maile dem og få svar på ting du lurer på. De har hjulpet meg et par ganger, da både nav försäkringskassan bare har jugd til meg om at jeg ikke har rettigheter.

Helt helt ärlig ville jeg ikke flyttet igjen om jeg fikk velge.

Trives mye bedre med hvordan visse saker funker i Norge.

Men det er jo andre saker som drar både deg og meg hit... :)

Men om du gjör ordentlig research för du flytter og tar deg tid til å planere, så går det forhåpentligvis lettere for deg enn for meg, for jeg sikker i en mildt sagt kjip situason... Lykke til!

Og jo, barnebidrag (barnetrygd) kan du söke om for ungene dine. Det kommer fort. Er på ca 1100 i mnd. Men da må du ha fått svensk personnr. til barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...