lioness* Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Hei, Vi har fått barnehageplass til sønnen vår på 13 mnd fra 1. mai. Vi får sikkert en "handleliste" eller liknende fra barnehagen, men jeg vil gjerne få noen tips fra dere også! Vi har ikke regnetøy eller gummestøvler - antar at de trenger det helt fra starten av? Hel dress eller delt? Fôret? Sherrox eller gummistøvler? Antar at det er kjekt med tøfler? Bruker dere noen form for parkdress om sommeren? Hva slags sko er praktisk å ha ute? Han har begynt å gå, men bruker de joggesko, lave skinnsko, goretexgreier eller hva? Dette blir jo sommerstid men jeg er litt grønn på småbarn og barnehage. Andre praktiske tips til barnehagehverdagen?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Nå har jeg kun hatt barnet mitt i bhg fra vinteren av, så jeg er nysgjerrig på hva andre anbefaler til vår og sommeren! Vi kjøpte følgende da han begynte i bhg i november: - Regntøy (bukse og jakke) - Vinterdress (Må ordne en vårdress til våren) - Cherrox og dock boots(må ha vanlige støvler til våren da cherroxene er foret) - Viking Gore tex sko med borrelås. Gode bhg sko som tåler litt. - luer - votter, kjøpte og regnvotter som er uten for - Tøfler i lær av denne typen: http://www.shoeszoo.com/servlet/the-6485/new-soft--leather/Detail Vi fikk ingen handleliste eller lignende fra barnehagen, så måtte finne ut av det selv.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Så lenge han starter 1 mai så vil det nok klare seg med gummistøvler (spørs litt hvor dere bor i landet da). Du kan jo alltids sende med et par ullsokker hvis det skulle være litt kjølig. En vår/høstdress er å anbefale. Lue, regnvotter, tynne votter til litt kaldere men tørre dager,sydvest med øreklaffer er fint (Reima har faktisk noen innmari fine der), joggesko, sandaler, innesko. Til innesko på sønnen min brukte jeg sandaler, men du kan fint bruke tøfler. Er det kalde dager så kan det være fint å ha ullundertøy og eventuelt fleecedress/tynn ulldress under regntøy/vårdress. Jeg bruker ikke foret regntøy på guttungen, men sender med fleecedressen/ulldressen som han har på under hvis det trengs. Jeg kjøpte også et par goretex vår/høstsko som han brukte da han begynte i høst, men vet ikke om jeg dropper å kjøpe ny nå da jeg tenker at gummistøvler og joggesko vil klare seg. Er uansett fint med gummistøvler hvis det er veldig klinete ute på våren da de er lettere å vaske av søla.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Dette må man ha: * Regntøy. Men kjøp for all del gummibukse pluss jakke. Hel dress er upraktisk fordi unger ofte bruker gummibukse i barnehagen også når det ikke regner, men når det er vått og sølete ute. Da er det klamt å ha på regnjakke. * Regnvotter er nyttig. * Vindjakke må man derfor ha til utebruk på våren. * Vårdress trenger dere også før dere begynner i barnehagen, for barnet er jo ute og leker før det. Men det er ikke sikkert en vårdress blir veldig mye brukt i mai og senere. Min erfaring er at slike tynne parkdresser blir mer brukt om høsten enn om våren. Så kjøp gjerne i en størrelse som også passer til høsten. * Slagstøvler * Sko. * Sandaler er fint til innebruk. Er varmt å bruke tøfler inne om sommeren. * Matboks * Liten sekk. * Drikkeflaske - en som ditt barn klarer å drikke av. Når snøen smelter og det etterhvert blir tørt og ordentlig vår ute, bruker ungene vanlige klær ute: Olabukser, vindjakker, tynne luer, vanter/tynne votter.
lioness* Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2011 Tusen takk alle sammen! Skal huske på å kjøpe todelt regndress
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå