Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :-)

Jeg har ikke amma på nesten 4 mnd nå. Angrer noe helt forferdelig på at jeg ga opp for lett (gutten forlangte mat hver time hele døynet..)

Har lest litt på nettet at man kan gjennopta ammingen.. Har veldig lyst til å prøve, og er innstilt på at det kommer til å bli mye jobb i mange uker fremover.. Samboer synes jeg er dum som ønsker dette, men jeg savner virkelig den nerheten og kosen som kommer med amming.. Er jeg dum som ønsker å prøve?

Det er snakk om å amme 3 ganger i døynet(morgen formiddag og kveld) så fremst det går. Hvordan er det å opprettholde melkeproduksjonen til så "få" ganger? Som nevnt var jeg vant til å amme med 1-2 timers mellomrom hele døynet..

Er det mulig å få igang amming? Noen som har klart det før?

Beklager at det ble litt rotete, men har mange tanker rundt dette og det er ikke så enkelt å få de ut på rett måte..

Takk for at du leste :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men kanskje du kan prøve å pumpe i gang melkeproduksjonen?

Skrevet

Jeg glemte vel kanskje å skrive det? :P

Prøve å pumpe med 1-2 timers mellomrom for å få igang produksjonen, og prøve med hjelpebryst fo å få gutten til å ta brystet..

Kom på et spørsmål til: Jeg vet at det er gunstig med pumping/amming på natta, men kan jeg være heldig å få det til å gå uten det? Han har ikke spist på natta på mange mnd, så har ikke tenkt å begynne nå :P

Skrevet

Jeg har ingen erfaring selv, men har du snakket med ammehjelpen om dette? Jeg har selv akkurat kuttet ut ammingen (2 mnd gammel), og har det helt greit med dette selv, jeg angrer ikke, og tror ikke jeg kommer til å angre om et halvt års tid, heller. Det høres ut som mye jobb å få i gang ammingen igjen, men om du virkelig ønsker det, er det kanskje verdt det? På den andre siden, hvis du ønsker dette nå fordi du har vonde og såre følelser mtp at du "ga opp for lett" (gjorde du nå egentlig det?), kan det hende du ønsker å starte å amme igjen av feil grunner. Kanskje er det bearbeidelse av et evt traume du bør starte med først?

Dette blir bare spekulasjoner fra min side, altså, jeg kjenner deg jo ikke annet enn det lille du skrev i hovedinnlegget ditt. Husk likevel at det viktigste er å være til stede for barnet sitt, ikke amme for enhver pris, så tenk deg om før du evt starter med noe svært tid- og energikrevende.

Skrevet

Har sendt deg en PM, M med augustgutt❤

Skrevet

Ja, jeg sendte mail til de, og fikk kun henvist til en link på hjemmesiden deres. Var informativ men det sto ikke mye mer en jeg visste fra før..

Det er først nå den siste 1-2 mnd at jeg har angra på det. Og ja, jeg føler at jeg gav opp for lett, samboer sa jeg gav opp for lett og hele svigerfamilien sa jeg gav opp for lett...

Stressa mye med ammingen da han var 3 mnd, med tanke på at han spiste så ofte.. Mulig det blir så jeg stresser mye med å få igang ammingen igjenn at jeg "ødelegger" en måned til med stress.. Men føler og litt på at jeg kommer til angre hvis jeg IKKE prøver...

Huff, er vanskelig..

Skrevet

Mamma til lillingen har nok sendt deg sin historie iallfall (og hun har virkelig stått på!)

Det *er* mulig å reetablere amming, det kalles relaktasjon. Ammehjelpen har dessverre ikke særlig god informasjon om det (eller om pumping, for den del), jeg håper å kunne skrive noe bedre en gang det er tid... om noen som leser dette har klart å reetablere amming sånn etter mange måneder så send meg gjenre PM med dine tips eller hva du nå synes burde være med i en sånn artikkel. (Jeg er altså ammehjelper.)

Har du prøvd å legge augustgutten til brystet nå og sett hva som skjer? Han er ca 7 mnd nå? I såfall trenger han jo ikke så mye melk, så du slipper egentlig stresse med fullamming og å få nok melk til det. Klarer du få nok melk til at han ikke er tørst så er det jo helt fint. Dersom du ammer morgen, middag og kveld, nær sagt, OG han virker fornøyd med dette, er det ikke nødvendig å supplere med MME. Han er gammel nok til å merke sult, og si fra. Begynner han å våkne om natta er det feks et hint :)

Du kan altså amme 3 ganger om dagen, og så gi mat og vann til de andre måltidene, mener jeg. Du merker om han er sulten, om du vil kan du veie han før du starter og så snakke med HS.

Alt dette forutsetter jo at du har melk, da. Amming av barn er absolutt mest effektivt, så om du klarer få han til å die selv om det ikke kommer masse melk er det flott. Pass på sugetaket og at du ikke blir sår - dette er et mindre problem med så store barn, men jeg er usikker på om det utelukkende er fordi mors bryst er bedre herdet og ungen har mer trening. Motorikken til ungen er jo bedre utvikla, så det kan hende 7mnd gamle barn suger bedre uansett.

Du kan pumpe for å stimulere, men ikke bli stressa om det ikke kommer noe og du heller får han til å suge selv. Jeg vil nok anbefale å pumpe eller legge han til hver 3. time om du kan, men ikke vekk *ungen* om natta! Vekk heller deg selv og pump noen ganger om natta også i en uke eller to. Idet du faktisk begynner å ha melk så han vil suge av brystet kan du kutte mye ned på pumpinga, og det er ikke nødvendig å pumpe om natta for å opprettholde produksjonen. Selv ammer jeg morgen og kveld (ungen er 1 år), og har tenkt forsette med det - det er nok sånn de fleste barn over 11-12 mnd blir amma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...