Tingenes Herre Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Jenta mi er 6 mnd og jeg fullammer. Hun vil ha mat flere ganger hver natt. Mange har spurt hvorfor vi ikke sper på med mme på natta slik at faren kan ta ett skift. Men noe i meg -jeg vet ikke hva- gjør at jeg absolutt IKKE vil gi mme! Dette er ikke noe jeg har fåt fra andre, type hs eller familie, jeg føler virkelig at det er noe som kommer innenfra meg selv! Så rart...?? Flere som føler det slik?
Træægtrønder`n :) Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Jenta mi er 3,5 måned og jeg fullammer. I natt ville hun ha mat 3 ganger og hs mener det kan ha med at jeg kun ammer på en pupp og at hun derfor trenger ofte mat. HS har spurt flere ganger om jeg ikke vil gi litt tillegg på kveldene for å sove lengre. Pappaen ønsker at vi begynner med fast føde nå. Men det er som du sier noe i meg som gjør at jeg kvier meg. Jeg koser meg jo selvsagt ikke med å bli vekket 3 ganer i løpet av natta, men noe i meg gjør at jeg ønsker å kun amme. Jeg har heller ikke dette fra hs eller familie, men det er noe i meg som gjør at jeg mener det er best for jenta mi dette. Gir du noe fast føde i det hele tatt? Vi skal jo begynne med det om ikke så lenge, men synes 3,5 måned er for tidig for oss. Føler jeg må påpeke at jg ikke er i mot at folk gir mme. Det er bare noe som jeg selv ikke ønsker å gi før jeg absolutt må.
Smørblomsten<3 Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Når du fullammer og babyen er passert 4mnd så anbefales det å gi fast føde fremfor mme. Babyen er 6mnd så da skulle det ikke være nødvendig å gi mme, men begynne med grøt og middagsmåltider på dagen.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Signerer smørblomsten ovenfor her! Begynn med fast føde før hun blir for kresen og ikke vil ha;) hun trenger nok mer mat siden hun våkner så ofte, og hun trenger grøt med tilsatt jern, da jernlageret er tomt ved 6mnd-alder:)
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Dersom du allerede HAR begynt med fast føde, kan det jo hende hun våkner av gammel vane. Spiser hun godt på dagen, skal hun ikke trenger flere måltid per natt...
Tingenes Herre Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2011 Ja, vi har begynt med fast føde og det går kjempefint. Poenget mitt var mere at det er merkelig at jeg helt siden jeg fikk henne har jeg følt at jeg ikke vil gi mme ved siden av, og at jeg ikke skjønner helt hvorfor??? Det er vel kanskje et ømtålig emne her inne, og jeg har absolutt ikke noe imot mme i seg selv, men jeg vil ikke gi det til jenta mi! Jeg er kanskje blitt litt tussete etter at jeg fikk barn??? :-D he he
Mama88 Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Vet du, jeg har samme tankegangen...! Nå skal det sies at tassen bare er 5 uker gammel, så jeg har ikke behov for å gi noe annet enn pupp enda. Samboeren min vil så veldig gjerne gi tassen flaske slik at han også får gitt han mat, og mener vi skal kjøpe mme. Men i hodet mitt blir det bare helt feil, har virkelig ikke lyst til å gi han det! Jeg kunne gjort det for å lette hverdagen litt for meg selv... Men vil ikke Mulig jeg tenker annerledes om noen uker igjen, men foreløpig er det sperrer som sier; NEI!
lilywhite Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Jeg sjønner på en måte hva du mener, men det er jo i begynnelsen det er viktigst med mm. Jeg hadde ikke mm å gi mini allerede da hun var 2 1/2 mnd og hadde veldig dårlig samvittighet for å gi henne mme. Nå tenker jeg som så....hvorfor i all verden skal man ha det?? Hovedsaken er vel at de får mat i det hele tatt. Jeg er selv foret opp på mme fra den dagen jeg ble født og det har da ikke plaget meg i ettertid. Hvis hun våkner flere ganger om natta og er 6 mnd ville jeg ha gitt henne fast føde på dagen. Mini her fikk fast føde fra hun var 4 mnd og har sovet gjennom hver natt fra hun var 6 mnd
mammaløve Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 Her har det blitt gradvis mer og mer MME etter 5 mnds alder fordi småen ikke har tålmodighet til å vente til melkeutdrivningen begynner ved brystet. Han fikk tenner da han var 4 mnd, så det hele resulterer i maltrakterte brystvorter og hylig og skriking. Herved ble det innført mer og mer MME i kosten. Nå er småen straks 8 mnd, og han spiser veldig godt på dagtid, samt har to runder MME og to små runder med amming i døgnet, men jeg begynner å "tørke ut" på ammefronten....det ser altså ut som at småen må klare seg med bare MME framover. Dette kjenner jeg plager meg veldig. Var en stor kamel å svelge da jeg måtte begynne å gi tillegg, å det at småen bare skal få MME kjenner jeg at jeg innerst inne ikke ønsker. Kanskje det er mest det å slutte å amme som plager meg, er ikke sikker. Kanskje jeg bare har "laget meg" en slags indre motforestilling i mot MME? Kjenner meg igjen i det dere beskriver i allefall. Jeg VET jo at det ikke er noe galt i å gi barnet MME, men det strider liksom litt imot mine indre stemmer....(til tross for at jeg også ble oppfostret på MME og ble riktig så grei;)
Hera_75 Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 Tips til mamma88 - hva med å pumpe og la samboeren gi morsmelk på flaske? Det kan jo være fint å venne dem til det tidlig. Her prøvde vi med utpumpet melk første gang ved 4 uker, det gikk kjempefint. Pappaen synes det er veldig kos å kunne mate iblant. Har også begynt å pumpe meg på morgenen da jeg har mye melk og gi det ekstra på kvelden, da mini helst vil spise hele tiden og etterhvert bare får små måltider når puppene ikke rekker å produsere. Da blir han ordentlig mett, og sover mye lenger første nattestrekket. Dermed får jeg mye melk igjen, og han blir god og mett ved neste mating på natten. Slik har vår nattesøvn blitt vesentlig forbedret. Vil ellers si at det ikke er unormalt å mate 3 ganger på natten med 3,5 måneders baby, jeg da.. det var nevt et sted over i tråden her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå