Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har i de siste tre ukene (er 24 uker) merket en vond strekkende smerte nedert mot venstre side av hofta bak... og også foran i lysken, og området rundt vagina på utsiden,, hvis jeg står eller går mye på flatmark, kjenner det veldig i ryggen. hvis jeg går i kupert terreng eller opp trapper kjenner jeg det i hofta men det er kun den ene siden(venstre)

tenkte å ta opp dette ved neste kontroll, men vil gjerne høre deres mening. er det en mild form for bekkenløsning jeg opplever?

har vært igjennom to graviditeter tidligere, men har født megge barna før uke 34, og rakk derfor ikke bli så veldig tung, eller stor.

tenker at den smerten jeg føler også kan være en slags slitasje/belastningsskade, siden det er nokså tett mellom hver graviditet... førstemann blei født desember 2007, nummer to oktober 2008 og nå går jeg gravid.

har også lagt betraktelig mer på meg en de to forrige... selv om jeg fremdeles ikke er stor.. tror jeg har gått opp 6 kg til nå...

men jeg merker det er tyngre og vondere å gå på grunn av denne smerten.

hva tror dere?

Fortsetter under...

Helt utrolig lik beskrivelse på det jeg også har. Skal til legen 31. mars. er nå 50%sykemeldt pga ryggen, men i det siste har jeg fått det du beskriver..tenkte å høre med legen hva dette er. Jobber i matvarebutikk så det er ståing i kasse eller springing rundt i butikken+ post i butikk. Det begynner å bli ordentlig vondt når jeg bare har vært på jobb en time...syns det er lite å holde ut når jeg bare er 23 uker på vei.

ja jeg måtte sykemelde meg fra praksis, da jeg jobber i skole og sfo, og ikke orket tanken på å holde meg aktiv, og stå mye foroverbøyd ved pulter og hjelpe med oppgaver, eller løpe rundt å aktivisere unger i skolegården...

det holder for meg å gå 150 til bussen for å komme meg med eldstemann i barnehagen.

heldigvis har han sykkel han bruker, for jeg orker ikke å trille på vogna, og å løfte ham er noe jeg bare kan glemme... syns det er så sårt, for jeg vil ikke gi han følelsen av å bli avvist... han som har vært mammas gutt helt siden han blei født..

jeg vralter avgårde som om jeg skulle spist en semitrailer til frokost, og alt skjer i slow motion...

spesielt det å reise seg fra stoler som er litt harde å sitte på, da svikter hofteleddet mitt, og jeg må ofte "ta sats" for å komme videre opp...

men hvis det ikke behandles med fysio..kan det hjelpe med forsiktig vanntrening, eller noe som ikke balaster for mye? selv om det ikke er direkte smertefullt å gå rundt(så lenge det skjer saaakte..) så er det ubehagelig når jeg føler beina er stive, og jeg må sette meg for å ta pauser etter fem minutter...

savner å kunne bevege meg fritt som jeg vil, og å gå turer i skogen uten å bli helt slått ut når jeg kommer hjem...

Høres ut som at du har bekkenløsning ja, liten tvil om at det kan være noe annet.

Smertene sitter i symfysen, lysken, halebeinet, rompa osv. Blir vondere/verre når en går mye eller sitter/står lenge.

Kom deg til legen og få henvisning til fysio eller ring til manuellterapeut (trenger ikke henvisning) - du må få behandling så fort som mulig. Dette gjelder også i månedene etter fødsel.

Avlast med å ta mange pauser, ikke gjør ting som gjør vondt som f.eks lange gåturer, støvsuging, gulvvask osv.

Beste måten for å avlaste er å ligge på siden med en pute mellom beina, ligger du på ryggen med puterbak i ryggen kan det være greit å ha en liten pute under knærne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...