Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er et vanskelig valg, har hørt pluss og minus ved begge deler. håper noen kan dele erfaringene sine med meg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KS for min del hvis jeg hadde hatt valget. Jeg er livredd for setefødsel, forsåvidt for KS også, men måtte ta haste KS med førstemann (pga noe helt annet enn sete altså), og det gikk over all forventning. Så i det store og hele er jeg mer redd for setefødsel enn KS.

Skrevet

jeg ville valgt ks, og det har jeg tenkt å gjøre dersom han sitter enda om en uke..skal settes i gang da, men det blir ks hvis han ikke snur seg nå på denne uka.

Skrevet

Vanskelig valg, jeg vet ikke helt hva jeg hadde valgt.. Er det ditt første barn? Hadde jeg født før hadde jeg nok mest sannsynlig valgt setefødsel. Også hadde valget vært avhengig av hvilket sykehus jeg skulle føde ved, og deres kompetanse ved setefødsel. Og ellers ditt eget ønske og innstilling til fødsel generelt, du burde føle deg trygg og ha lyst til å føde, ellers er kanskje keisersnitt et bedre alternativ.

Når det er sagt har jeg hørt om mange positive opplevelser rundt setefødsel:) men har også tre venninner som av ulike grunner har måttet ha keisersnitt ifb med seteleie (en der bekkenet var for smalt, en der fødselen ikke lot seg sette igang, og en som var i fødsel så lenge uten særlig framgang, og som endte i keisersnitt). Og det har vært forskjellig hvor raskt de har kommet seg etter det, men alle har hatt gode opplevelser, selv om de helst hadde ønsket å få oppleve en fødsel.

Skrevet

Er veldig enig med Bifrost her.

Det er veldig opp til deg om hva du føler deg trygges og mest komfortabel med.

Selv fødte jeg førstegangs i sete, og dette gikk kjempefint.

Skal inn til sjekk i dag (om en time) for å se om nr 2 også sitter på rompa. Hvis det skulle vise seg at ungen sitter nå også, kommer jeg til å spørre om antatt str ved termin, om det er en stor eller liten unge. Det er ikke fødsel for alle pengene om det er en stor unge.. Da må jeg nok sette meg en stund i tenkeboksen selv også.

Nr 1 var egentlig ganske lita, og kom 19 dager før termin, og hele fødselen var gjort unna på 3 timer.

Regner med at de på sykehuset kan estimere str på ungen din også, og gi deg råd i forhold til hva som er best for deg og barnet.

Ikke la deg "presse" til noe som du ikke er klar for eller er trygg på.

Masse lykke til :)

Skrevet

Jeg kan risikere å komme opp i samme dilemma selv... Skal på UL imorgen (31+5) og håper snuppa har snudd seg. God tid enda, men det skal bli spennenende å se!

Jeg har gått mange runder med meg selv i tilfelle jeg skulle havne i en slik situasjon - og har nok heller havnet på setefødsel framfor KS. Jeg er absolutt ingen tøffing med tanke på smerte osv, men vil ikke operere ut barnet mitt om det viser seg at bekkenet er stort nok for en setefødsel.

Skrevet

Jeg hadde valgt keisersnitt. Synes det er altfor stor risiko i forbindelse med setefødsel. Kjenner til et par tilfeller der det gikk glt, dvs ble for lite surstoff til barnet underveis i fødselen og resulterte i handikapp. Ville ikke risikert dette. Jeg hadde ikke vært i tvil.

Skrevet

glemte å si at en fetter av mannen min ble forløst i setefødsel og han har celebral parese i følge av dette...så blant annet derfor ønsker han og jeg ks hvis dette ender med at han ikke snur seg før i gangsetting.

Skrevet

har ikke vært i den situasjonen men etter 3 fødsler tror jeg nok at jeg hadde prøvd meg på en setefødsel så lenge ungen ikke hadde vært så aaltfor stor..!

Skrevet

Dette kan vær en skikkelig vanskelig avgjørelse! Jeg hadde min yngste i seteleie og ville helst føde vanlig. derfor gikk vi i gang med å forsøke å få snudd henne. først prøvde vi akupunktur,flere ganger over et par uker. da det ikke hjalp prøvde vi utvendig snuing. dette var en prosess som stressa meg , og som jeg i ettertid godt kunne vært foruten.. for hun satt der, ingen av forsøkene fungerte, og snuingen var dessuten smertefull. jeg veide mye for og i mot, men til slutt valgte jeg keisersnitt (sitat jordmora da jeg fortalte at jeg ønska keisersnitt:" Jeg forstår deg, det er en fornuftig avgjørelse.")

Har ikke angra en dag på det! Det ble en annerledes og fin fødselsopplevelse, (har født vanlig før).

Ingen kan gi deg en fasit på hva som vil være riktig for akkurat deg, men følg magefølelsen -ikke la jordmødrene overtale deg til noe du ikke vil.

Lykke til :)

Sånn helt til slutt:De estimerte henne før jeg bestemte meg, og de bomma på vekta med en hel kilo...

Skrevet

Får du ta valget på dette selv? Da hører du sikkert ikke til Haukeland sykehus..

Har to venniner som har født i sete og som det ikke gikk så bra med.

De fikk ikke velge, Det ene barnet overlevde ikke.

Den andre fødselen gikk det bra med tilslutt, men barnet fikk hoftene utav ledd, og andre små komplikasjoner og en mor som hadde opplevd en grusom fødsel. Noe den andre også naturligvis gjorde...

Siden du spør, ville jeg dele erfaringene jeg har nermest ved dette.

Men ser jo over her at noen andre har andre erfaringer.

Ikke meningen å skremme deg på noen måte.

Lykke til med ditt valg

mvh

Skrevet

Hører til SUS (stavanger), og her kan man visstnok velge selv dersom babyen ligger i seteleie. Er intressert i å høre erfaringer, på godt og vondt, så setter pris på det, selv om det kan være skremmende ;-) Er mitt første barn ja, så vet ikke helt hva jeg går til, om det hadde vert vanlig fødsel heller! Prver å samle mest mulig informasjon rundt forbi om både ks og setefødsel, vil vite mest mulig før jeg tar et valg! Så tusen takk til dere som har delt erfaringer :-)

Skrevet

Hei, jeg husker godt all grublinga da jeg var i samme situasjon som deg for 17 mnd siden. Jeg valgte KS, var på Ullevål og møtte ulike leger, den første ga meg inntrykk av at jeg fikk velge sjøl, men da jeg troppa opp for å kreve snuing eller ks møtte jeg en anne lege, og da måtte jeg argumentere en god del for å få ks. Fikk også en slengbemerkning fra en jordmor den morgenen jeg var lagt inn for ks, og følte at hun prøvde å få meg til å ombestemme meg..? Jaja, nok om det. På forhånd tenkte jeg mye på om jeg etter ks ville føle meg snytt for fødselsopplevelsen, men har tenkt lite på det, når ungen er ute er det ungen som er viktig, ikke måten den kom til verden på ;-)

Jeg hadde vondt i såret ganske lenge, ca 2 uker, vær forberedt på at det kan ta litt tid å komme seg etter ks, og det kan gjøre vondt å sette seg opp i senga for å amme, stå og skifte bleie osv.

Jeg googlet litt for å finne ordentlig informasjon om setefødsel, altså annet enn forumsdiskusjoner, fant bl.a. en Sintefrapport husker jeg, finner den ikke nå, men en henvisning til den i den nederste linken.

Lykke til uansett, snart er du mamma!

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/11/27/cp-risiko-ved-vaginal-sete/index.xml

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=890249

Skrevet

Takk for linker med god info :-D Leser det jeg kan komme over for tiden :-)

Skrevet

Noen andre med tanker/erfaringer rundt dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...