Lessismore Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Vesla på 8 uker har nettopp fått diagnosen atopisk eksem. Hun klør seg stadig i ansiktet, og er tydelig plaget. Flere her med babyer med eksem? Hva bruker dere av kremer? Og ikke minst, hvordan løser dere sovesituasjonen uten at babyen klør seg til blods? Vi bruker tynne bomullsvotter, men vi våkner likevel hele tiden fordi hun ligger og gnir seg i ansiktet. Vanskelig dette. Håper noen kan komme med tips.
Smørblomsten<3 Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Junior her har også atopisk eksem i ansiktet, og det er noe herk. Vi fikk Mildison krem på resept av legen, den virker og utslettet forsvinner - men skal ikke bruke den for ofte og da kommer utslettet tilbake ila kort tid, så jeg kommer til å ta en ny tur til legen for å få bedre instrukser og alternativer. Eventuelt henvisning til hudspesialist. Bruker Aderma i tillegg mange ganger om dagen. Er spent på om det er noen spesialister her inne på området som kan gi noen bedre råd.
Helann og lillebror Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Eldstejenta vår på 3 år har atopisk eksem og klødde og klødde og klødde som baby. Hun dro av seg alle votter, så vi endte med lange sokker på hendene. Viktig å ha det kjølig på soverommet - varme gjør kløen verre. Barnelegen vår frarådet ull rett mot kroppen. I de verste periodene ga vi allergimedisinen Phenamin om kvelden, den har også trøtthet som en fin bivirkning. Det aller beste er selvsagt å få has på eksemet så godt det lar seg gjøre, men det kan jo være lettere sagt enn gjort. Vesla her viste seg å være allergisk for melk og egg, og da jeg kuttet det i kosten + at hun ikke fikk dette i sin kost da hun ble eldre, ble kløen betydelig bedre. Ellers er det bare å smøre flittig - vi har brukt det samme grunnregimet siden hun var baby: Locobase Repair i ansikt og på hender (fordi den er veldig fet og det er der hun har mest eksem), Decubal på resten av kroppen (mindre fet og mye lettere å smøre ut). I kortere perioder Mildison eller den litt sterkere Locoid i ansiktet. Ellers på kroppen må vi som regel til med den enda sterkere Elocon for å få has på eksemoppbluss. Vi fikk råd om å smøre kortison etter avtalt nedtrappingsregime uansett om det ble fort bra eller ikke, men tror det er et relativt vanlig problem at det blusser fort opp igjen - det har det iallfall ofte gjort her. Lykke til!
Smørblomsten<3 Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 En ting jeg lurer på er - hvor mange dager på rad kan man bruke Mildison ? Gutten vår er 5mnd og forstod det slik at når de er under 2 år skal man være utrolig forsiktig med hydrokortisonsalve og ikke bruke hver dag.
Lessismore Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2011 Vi har fått Mildison av hudlegen. På pakka står det: "Påsmøres i tynt lag 2 ganger daglig i 3 dager, deretter 1 gang daglig i 3 dager." Jeg antar at dette er individuelt fra baby til baby. Jeg er også veldig skeptisk til bruk av kortisonkrem på så små barn. "Alle" rundt meg sier det samme, men hudlegen mente det ikke var så farlig som alle tror. Hun mente at det er bedre at babyen har det bra med kortison, enn at h*n har det vondt med eksem. Likevel, skeptisk. Vi har hvertfall gått til innkjøp av Aco Miniderm krem for barn. Har lest mye bra om den.
Smørblomsten<3 Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Takk ! Det gir ihvertfall en bedre pekepinn enn det som står fra vår allmennlege "Påsmøres tynt 1-2 ggr pr dag. Brukes ved behov, men ikke hver dag" Har ikke fungert ved å kun brukes èn dag om gangen ihvertfall, da blusser det opp igjen kort tid etter.
romsa Skrevet 22. mars 2011 #7 Skrevet 22. mars 2011 Baby (4 mnd) har også atopisk eksem, og det har blusset opp kraftig den siste tiden. Vi har fått beskjed om at så små barn med eksem sannsynligvis er allergisk mot noe, og de hovedmistenkte er melk og/eller egg. Jeg har derfor kuttet dette i kosten mens vi venter på allergiutredning. Vi har begynt smøreregime i dag: Mildison (1% kortison, uten resept) smøres 3 ganger daglig på de utsatte områdene. La trekke inn i huden ca 10 minutt før du smører med fet fuktighetskrem. Vi bruker Physiogel A.I., som skal hjelpe for kløe. Veldig spent på om dette kommer til å virke, har en god følelse. Vær obs på at Mildison kan svi litt ved påføring, så det er ikke spesielt hyggelig. Vi kommer til å smøre 3 ganger daglig i 3-4 dager, gå over til 2 ganger daglig noen dager, 1 gang daglig og så annenhver dag osv. Vi er blitt fortalt fra flere hold at det er VELDIG viktig med nedtrapping når det gjelder kortison, for å unngå akutt oppblussing. I tillegg til dette gir vi ham 1,25 ml Poleramin (samme type antihistamin som tidligere nevnte Phenamin, fås på resept) på kveldstid. Dette hjelper mot kløen og demper eksemet. Lykke til!
Lessismore Skrevet 24. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2011 Da har vi smurt i 4 dager med Miniderm krem på vesla vår. Og hun er helt fin i huden! Ingen nupper, ingen røde flekker, og ingen kløe! Så for oss er denne kremen gull!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå