Gå til innhold

Leggerutiner. Hvordan er det hjemme hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er deres leggerutiner?

Hva, hvordan, når, hvor lenge sover barnet, hvor gammelt er barnet, spiser det om natten, hvor ofte isåfall? Osv.. :)

Er spent på hvordan andre gjør ting her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt på 9 uker tar som regel kvelden rundt 20- tiden og sover til rundt 3-4 om natta. Da vil han ha et måltid. Og så sover han 3 timer etter det. Er litt irriterende siden han nekter å spise etter kl 20. De få gangene han har spist rundt 21-22 tiden så kan han sove hele natta uten mat.

Når han sovner om kvelden er det på sofaen og så tar jeg med han på rommet når jeg legger meg. Han får nemlig panikk hvis han våkner og ikke ser meg.

Med eldste begynte jeg med rutiner fra dag 1. Ga henne lite måltid kl 19 og så et fullt måltid kl 21. Da sov hun hele natta til kl 07. Hun måtte også venne seg til å sovne av seg selv i senga si. Nå er hun 2 år og legger seg ned og sover med engang. Elsker senga si :)

Skrevet

Lillegull på 6 mnd får grøt og flaske ca kl 18.00.

Klokken 18.30 tar vi kveldsstell (dette inkluderer et bad ca 3 ganger i uken), på med pysj og inn på rommet og synge nattasang. Han har sovet på eget rom fra han var ca 10 uker gammel.

Når vi legger han i sengen, sovner han som regel innen 5 min. Jeg har alltid synget so ro lillemann for han når det er leggetid. Den siste mnd har det virket som at når jeg synger den sangen så skjønner han at han skal sove for han begynner med engang å gni seg i øynene og gjespe :)

Han sover hele natten igjennom uten mat og det har han gjort siden han var ca 3 mnd.

Han våkner og er klar for å stå opp alt fra mellom 06 og 08.. nå den siste tiden er det litt over kl 06 som er mest poppis!;)

Skrevet

Her får hun pysjen på seg når klokken er rundt 18... 2-3 ganger i uken er det bad før pysjen kommer på... Deretter er det flaske med mme i stuen. Når maten er unnagjort leser vi bok sammen i stuen... Hvis hun gnikker øyne og gjesper masse så hender det at vi må droppe lesingen. Når boken er lest så koser vi litt sammen i stuen før vi sier natta til den andre av oss, og går inn på rommet hennes der hun blir lagt i sengen sin. Hun får suss på kinnet og så er natten igang rundt om 18.30-19.00...

Ingen synging eller dulling når hun er blitt lagt i sengen sin. Hun legger seg som oftest til for å finne roen med kosekluten sin med en gang... noen ganger så ligger hun og småprater litt i noen minutter før det blir stille...

Hun har den siste mnd begynt å sove natten gjennom... må noen turer innom i løpet av natten for å gi henne smokken... Noe vi prøver å finne en "kur" på... :) Men hun vil ikke lenger ha mat på natten.

Jenten blir 6 mnd på torsdag :)

Skrevet

jeg har en HERLIG baby nå i forhold til storesøster hvor det var mye stress om kvelden :(

hun blir 7 mnd om 10 dager...

jeg ammer henne fortsatt, og hun år melk sikkert i 17.00-tiden, og grøt 18.00 :) da kan hun nesten spise 2 skåler med grøt! veldig glad i mat :)

så bader hun og storesøster, og jeg gir henne melk igjen innpå sengen. hun sovner ikke av det, og så går vi ut igjen på badet for å pusse de to tannebissene hun har fått!

Så går jeg inn på rommet igjen, holder henne inntil meg og hun legger hodet på skulderen min når jeg synger So Ro Lillemann , og så susser jeg henne ihjel før jeg legger henne ned i sengen sin ;) hun deler rom med oss!

nå pleier klokken å være ca 19.00 som regel, og hun legger seg fint ned og jeg går ut. sovner hun ikke med en gang går jeg kanskje inn en gang til 10 min etterpå å gir henne smokken, og går ut igjen. så er hun sovnet :)

så sover hun til 07.00 dagen etterpå, KANSKJE hun våkner litt tidligere noen ganger for å få litt melk. det spørs hvor mye kvelds hun spiste :)

dagen våres begynner 07.00 - 07.30 .

dette er fantastisk i forhold til storesøster som bare skrek når vi la henne, og hun fikk flaske på sengen :( som hun ble avvent da hun var svimlende 2 år!!!!

Skrevet

Jeg begynner kveldstell rundt 19.30. Det vil si bad eller vask med klut, talkum i bleia og olje hvor det trengs. Litt skravling er også påkrevd:-)

Så er det flasketid. Når mini er ferdig å spise er det litt kos også opp i senga hvor han som regel sovner med en gang.

Han er 3 mnd i dag:-)

De siste 3 nettene har han sovet til kl 07.00 før han finner ut at han er Sulten, håper det fortsetter:-)

Skrevet

Litja vår er drøyt 5 uker og fant seg en rutine allerede etter 1 uke. (kjempe fornøyd mamma!)

I begynnelsen sov hun fra ca 22-10, med to amminger, men vi har sakte men sikkert prøvd å flytte tiden til litt tidligere, så i natt sover hun enda og sovnet kl 20.

Rutinene er ca sånn nå: hun ammer i 19-20tiden et bryst, så på badet og skifte, og evt bade. Så på soverommet med dempet belysning og rolig rom. Hun ammer da ett bryst til, så rap/gulp, og som regel enda et bryst. Nytt forsøk på rap (skjer ikke bestandig) og så masse kosing og rolig prat. Deretter blir sengen inntatt og jeg setter på en sang, slukker lyset og går.

Da sover hun til ca1-2, ammer igjen, i samme "setting" som på kvelden, ca 30-45min med et bleieskift mellom brystene om det trengs. Sovner med en gang og er oppe igjen i 6-7tiden, samme prosedyre,også er natten ferdig i 9-10tiden..

Natten har selvfølgelig sluttet litt tidligere nå som hun legger seg tidligere.

:)

Skrevet

Smurfen her er 10 uker og legger seg kl 19:00.

Vi begynner kveldssteller ca 18:15-18:30 alt ettersom om han skal bade/dusje.

Etter dette får han flaske og sovner som regel rett før flaska er tom og da er det bare å bære han i seng. Smokk og koseklut på plass og han sover til ca kl 00-02 for mat.

Etter dette går det ca 4 timer igjen før mat, og etter dette går det 3 timer frem til vi står opp :)

Det er han som har bestemt selv at han vil legges kl 19:00, hvis vi venter lenger eller kommer igang med stell for seint blir han helt krakilsk. Han er vant med å legge seg kl 19:00 fra han var 4-5 uker så må bare holde på den rutinen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...