Gå til innhold

Det er så vondt!

Anbefalte innlegg

Har en liten prinsesse på 5 dager. Jeg har fått skikkelige "jur", altså myye melk, bra det. Men nå er det så vondt når vi skal amme. Er usikker på om teknikken er god nok, siden puppen er så spent når hun tar tak, så er det heller ikke så lett å se hvor mye bryst hun får inn i munnen.

Men det er vel normalt å være ganske øm de første dagene?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143040903-det-er-s%C3%A5-vondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det vondt i starten av amminga, hele tida eller mellom ammingene? (Evt kombinasjon)

At det gjør vondt i starten av amminga er ganske normalt, selve utdrivinga gjør vondt for mange. Det blir bedre etterhvert. Jeg kjenner ei som måtte ha noe å bite i de første 10 sekundene av hver eneste amming de første to ukene for ikke å hyle så hun skremte ungen - så gav det seg helt plutselig (fra ei amming til neste), og hun ammer enda etter 14 mnd.

Du kan evt forsøke å håndmelke ut litt før du legger henne til, dersom du får det til. Da blir det kanskje litt enklere å se hvordan det ser ut, og det blir lettere for henne å få tak. Det ligger noen videoer på ammehjelpen.no som kanskje kan gi noen hint, men sugetak er veldig individuelt (siden fasong på både bryst og munn variere) så det er ofte vanskelig å se. Dersom brystknoppen endrer fasong (feks blir flat) er det imidlertid tegn på feil sugetak!

Prøv å sikte med brystknoppen mot nesen (ikke munnen), da vil barnet som regel bøy hodet litt bakover og få best mulig tak.

Dersom det gjør vondt mellom ammingene, og smertene kjennes ut som noen drar piggtråd ut av brystet ditt, kan det være tegn på soppinfeksjon. Da må både du og barnet ha behandling.

hei hei!!

er det vondt utenpå eller inni puppen om du skjønner ?? :)

jeg hadde forferdelige smerter i 2 uker, da måtte jeg ta til takke med brystskjold i 4 uker. for å "lege" den ene brystvorten! den hadde fått en kjemperar form, og det var noe bakterier og greier. men etter disse 4 ukene gikk det SMERTEFRITT! uten skjold selvsagt :)

det er visst normalt å være øm, men jeg erfarte at hvis brystet er sprengt er det ufattelig vanskelig å få skikkelig tak... er det mykt får hun mer inn i munnen og det blir ikke så vondt :) men jeg tenkte ikke over dette da jeg ammet selv ;)

men nå er hun snart 7 mnd og har nesten hele puppen inni, og hun suger veeeldig bra.

det tok oss 3 mnd før alt var skikkelig etablert, at hun kunne gå lengre uten mat, ca 3 timer.

lykke til!!!

Jeg hadde det også sånn når minsta var rundt 5 dager å utover noen dager. Helt jææævli vondt var det når hun sugde seg fast til puppen men passa hele tia på å dusje i skikkelig varmt vann å massere jura samt salve å evnt brystskjold når ble for ille, nå kjenner jeg ikke noe til det heldigvis å minsta er nå 11 dager gammel.

V&A sin vondt er "unormalt" vondt - altså når det blir sår og infeksjon. Gå til lege om det er sånn!! (Be legen ringe nasjonalt kompetansesenter for amming mens du sitter der om han/hun er usikker på behandling osv.)

Det aller, aller meste kan dog fikses med riktig teknikk, teknologi eller medisin, så søk for all del hjelp OGSÅ om du antar at det er det jeg kaller "normalt" vondt - altså ømhet pga utdriving eller uvante brystknopper. Men det er greit å vite at det ikke TRENGER være noe alvorlig eller langvarig selv om det svir ganske heftig i starten :)

Og det med melkespreng er også kjekt å være obs på, håndmelk eller pump littegranne (4-5 stråler hjelper), så blir det mindre ømt og mindre spent å ta tak i.

Kjempefint å høre historier fra dere som slet litt eller mye i starten og så opplevde at det gikk på skinner etter noen uker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...