Divine85 Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Dette er sikkert eit veldig dumt spm,men eg må berre spørje.Er det skadeleg å gå til tannlege når ein er gravid?Eg tenker litt på om det er noko skadeleg med røntgen eller anna utstyr som tannlegar brukar? Nokon som veit?
♥sebastian3003♥ Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har hørt at de IKKE tar røntgen av munnen når man er gravid..
Lillefrø med nr 2&3 Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Jeg jobber med røntgen og var hos tannlegen for noen dager siden og tok bilder av tennene selv. Ikke noe problem, det er mikroskopiske mengder røntgenstråling ved en slik undersøkelse.
Gurine og gulla Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Jeg var på tanlegen for en mnd siden. Fikk vite at det ikke var skaldelig med røntgen, men det det er de produktene de bruker når du har hull som er skadelig. det de fyller med og en sort lim osv, det var vist ikke så bra å bruke, før en bikke 3 mnd. Så min tannlege sendte meg bare hjem.
stellita.med 3 barn<3 Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Hei hei:-) jeg har borret ett hull, rotfylt og tatt bilder både oppe og nede når jeg var i første og andre trimester sist gang. Jenta mi har det helt bra. Men anbefaler à bruke ett blyforkle når du tar bilder. Alle tannleger skal ha det. Nå er det minimalt med stråling. Alt er så nytt og bra. Ta deg en tur vil tannlegen om du må det. Er det noe som kan vente ville jeg ventet:-)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Ni det e ikke skadelig eller farlig å gå til tannlegen under svangerskapet! De røntgenstrålene man blir påført er mindre enn det man påvirkes av iløpet av en dag Man får og et blyforkle, så ikke farlig! Er farligere å gå med betennelse i tannkjøttet f.eks! Det anbefales at gravide går til tannlege iløpet av svangerskapet ettersom tennene blir svakere under graviditeten
Baloo ønsker to :) Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Tannlegen min ville ikke ta røntgen når jeg var gravid så lenge jeg ikke hadde noen plager. Hun sjekket bare tennene ved å kikke å pirke litt på, og ville ikke gjøre stort mer enn det. Så lenge du ikke trenger noe spesiellt så kan det kanskje vente? Min tannlege ville ikke ta sjansen, man vet tross alt ikke hvor mye stråling som vil skade hvert enkelt barn, og siden det ikke var prekært så kunne det vente til ungen var ute ring og spør dem hvis du lurer, ser jo ut om tannlegene mener litt forskjellig så ! Lykke til
Divine85 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 20. mars 2011 Takk for alle gode svar:) Eg må nok reise til tannlege i morgon.Fekk sms på telefon i dag om påminnelse om time 08.30 i morgon tidleg.Har jo sjølvsagt ikkje motteke noko innkalling,og kan dermed ikkje avbestille timen på så kort varsel.Posten i eit nøtteskal dette!! Men eg reknar med om eg seier at eg er gravid,så har veit dei det dei treng å vite på tannlegekontoret.Ville berre prøve å unngå ein bomtur sidan eg eigentleg ikkje har tid:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå