Gå til innhold

Besteforeldre som aldri kommer på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor riktignok laaangt i fra svigers og må ta fly for å besøke hverandre,det er veldig lang vei med bil. Vi pleier å besøke de ca 3 uker i året minimum. Men de kommer bare hit max 1 langhelg i løpet av året (dvs 3 dager) og da må vi gjerne mase lenge om besøk.

Har to små barn som er deres barnebarn og synes det er rart at de ikke vil besøke barnebarna og oss oftere.

De har veldig god økonomi men sier alltid at de ikke kan komme av "økonomiske" årsaker, noe jeg vet at ikke er sant! Det går da ann å bestille billige billetter på internett!

Når det gjerlder søsteren til min mann og hennes familie som bor på samme plass drar de på lange ferier og spanderer hele turen!

Ellers har de to veldig gode inntekter og ikke noe lån! Og de er forholdsvis unge (55 og 57 år) og friske/spreke begge to.

Er det ikke dårlig gjort av dem å så og si aldri komme på besøk?

Skrevet

Min mamma har kun to barnebarn, bor i Tyskland, flyttet for 10år siden, er i sin beste alder, men ungene har hun ikke sett på over 2år!

Man blir litt skuffet da ja ..

Skrevet

Siden de er så unge regner jeg med de begge har jobber og hus som skal vedlikeholdes.

Reiser dere dit en gang i 3 uker eller deler dere det opp. Slitsomt med besøk i 3 uker i strekk.

Like dyrt å reise for 3 uker eller 3 dager.

Men jeg syns vel de kunne prøvd å komme to ganger i året i noen av årene.

Skrevet

Ja og det er nesten så jeg ikke orker å dra dit på besøk, for det er vel ikke bare vi som skal besøke de! Også synes jeg de forskjellsbehandler veldig når de kan dra på lange sydenturer og spandere hele turen på datteren og hennes familie. Men å dra å besøke sønnen, det orker de ikke.. Man blir skuffet ja!

Skrevet

Hoho, besteforeldrene til mine 3 barn hører vi ikke fra overhodet, de bor 20 min unna med bil.. Faren flytta over 60 mil unna når vi ble skilt, hadde ikke sett mer til de/ hørt fra de mer om de var døde!!

Min mamma derimot har vel tid sånn en gang i skuddåret mellom all fartinga og festinga hun bedriver nå som singel ( Og som hun mener selv at hun er så hot og i sin beste alder)

Nei, håper de blir sittende der alene når de blir gamle hele gjengen, og vi pakker å flytter selv til en annen kant av landet, kom ikke hit å syt når de blir gamle og grå, for vi kommer ikke til å bry oss det pøkk!!

Min pappa er død..

Så her har de masse familie rundt seg, som de blir sjenerte når de treffer!!

Skrevet

Mine foreldre bor 2 timer fra oss, må kjøre litt så ta ferje også kjøre litt igjen. De har ikke vært her siden september! De maser på oss at vi må komme på besøk til de, men med 3 unger så er det mye mer styr for oss å reise en det er for de. Vi har vært hos de 5 ganger siden september. Så nå tror jeg jammen jeg skal streike å ikke reise til de på ei stund!

Er egentlig merkelig hvor vanskelig det er for foreldre/svigerforeldre å flytte litt på seg!!

Skrevet

De har nedbetalt hus ja, for ikke å si villa. Ettersom vi har råd til å vedlikeholde vårt hus (med stort lån), så har vel de råd til det de bruker på vedlikehold av sitt. Uansett hva de sier så tror jeg ikke at det er økonomien det kommer ann på men at de ikke orker å besøke oss rett og slett :P

Skrevet

Det var jo det jeg mente. Man blir sliten av jobb og vedlikehold.

Det er ikke forbeholdt foreldre med små barn å bli slitne. Man blir slitnere jo eldre man blir.

Skrevet

Huff, dette hørtes mer enn kjent ut.

Jeg er i samme situasjon som deg, HI - bare at dette gjelder MINE foreldre, og ikke min manns. Jeg bor ca. 90 mil unna mine foreldre, og ja, da sier det seg selv at man liksom ikke bare kan svippe innom på søndagsmiddag. Besøk må planlegges.

Pappa har ikke vært på besøk hos oss på godt over 6 år, og mamma har ikke vært hos oss på 1,5 år. Vi har ei jente på 6 år, og mamma har vært hos oss to ganger i løpet av livet hennes. Pappa har ikke vært her. De er gift med hverandre, bor i et forlengst nedbetalt hus, jobber deltid - men har NOK med penger.

Jeg er inneforstått med at det ikke har noe som helst med penger og økonomi å gjøre, ei heller det å få fri fra jobb for å reise - kort og godt har det ingen "praktiske" grunner dette her. Så jeg har innsett at det handler om vilje, at de rett og slett ikke har LYST til å komme på besøk. Og det sårer. Jeg gjør som deg, reiser hjem til dem på besøk. Tidligere benyttet jeg alle ferier (og spurte meg til og med fri fra jobb) for å reise hjem på besøk, men dette har jeg sluttet med. Nå blir det MAKS to ganger i året at jeg kommer på besøk. Jeg har jo full jobb!

Nei,kjenner at jeg blir såret. Jeg kan bare ikke fatte at de ikke ØNSKER å se barnebarnet sitt oftere. Det føles som om de ikke ønsker å ta del i MITT liv; alt det som jeg har jobbet for: huset, jobben min, vennene mine... Og så tenker jeg jo på barnet vårt. Hun har jo også masse hun vil vise fram til besteforeldrene: rommet sitt, barnehagen, lekeplassen, vennene sine... men hun får liksom ikke sjansen. Så jeg føler vel at jeg har et slags 50 % forhold til foreldrene mine: den tida jeg er der på besøk og (selvsagt) involverer og interesserer meg i deres liv, men mitt liv liksom blir satt på "vent" til jeg er reist igjen.

Puh, ble langt dette - men ville bare si at jeg skjønner hvordan du har det, selv om det gjelder svigerforeldrene dine dette her, så handler det jo om barna og kontakten med besteforeldre.

Det MÅ faktisk jobbes litt fra besteforeldrenes side også, når det gjelder forholdet til barnebarna. Feks å komme på besøk, selv om de har mest lyst til å tilbringe helga i sofaen foran TV-en etter ei slitsom uke. Man må gjøre en innsats - og det må gå begge veier!

Skrevet

Å komme på besøk en langhelg i året er ingen uoverkommelighet, da må de være kolspasienter beggge to om det skal være så jævla mye mer masete å bli i 6 dager i stedet for 3.

Skrevet

min mamma bor 1 time kjøring unna, og kommer kun på besøk 1 gang i året!!!

Skrevet

Vi lever i en tid der besteforeldre er unge, og fremdeles har jobber og sitt å "stri med" hjemme. Vi kan ikke forvente at de stiller opp som barnevakt eller renner ned dørene som var vanlig før...

Min mor har aldri hatt barnebarna på 9 og 10 år på overnatting. Det er kjedelig, og ødelegger litt familieverdier, men det er nå engang bare slik verden er blitt i dag.

Skrevet

Min svigermor har vært her på besøk EN gang i forbindelse med dåpen til det eneste barnebarnet sitt. Han fyller 6 år uka som kommer. Vi har vært der en tur hver sommer, men om samboeren min vil besøke henne i år, får han dra selv, for synes dette begynner å bli litt vel enveiskjørt.

Hun er sprek, pensjonert og har all tid i verden til å besøke oss. Vi har til og med sagt vi kan betale flybillettene hennes, men ikke f... om hun gidder!

Skrevet

I utgangspunktet enig, men jeg synes det er forskjell på det å "renne ned dørene" samt stille som forventet barnevakt i tide og utide, og det å vise interesse for barna og barnebarna sine.

Dette handler ikke om praktiske ting, men om å bry seg om familien sin. Det er jo nettopp det JEG gjør når jeg tar tog 13 timer en vei for å komme hjem til mor og far for at de skal få bli kjent med barnebarnet sitt - og da skulle jeg ønske at det var litt å få tilbake en gang i mellom også. Når besteforeldre og barnebarn bor langt unna hverandre, kreves det faktisk mer jobbing for å få forholdet til å bli godt og naturlig dem imellom, og her har besteforeldrene i høyeste grad et medansvar. Så fremt de ØNSKER denne kontakten, selvsagt.

Skrevet

meg og mannen har nå vært sammen i snart 8 år, gift i 3. har svigemor "vært på besøk" en gang, bor 20 min unna med bil... og den ene gangen hun har vært på besøk, var fordi vi "tvang" henne til et kvarter og en kaffekopp når hun kjørte innom med et eller annet (hadde vært en annen plass på vei forbi oss), hun dro så fort det lot seg gjøre. sånn har hun vært med søsknene til mannen i alle år også..

men om vi ikke kommer dit på bursdag, morsdag, vil feire jul hos mine foreldre flere år på rad (som er innom her opp til flere ganger i uka/måneden, lager mat og ber oss titt og ofte, og hjelper oss med masse), da blir hun sur. skal helst feire jul der annen hvert år, men ser ikke selv at for oss blir det ganske kleint..

vi har ikke barn enda, men er jo trist at det skal være slik, og jul kan bli et kjipt tema i huset, da egentlig ingen av oss ønsker å sitte der å leke happy family, men mannen føler at vi må..

svigefar, som har ny kone, har gjort mye rart før i tiden, men skjerpet seg veldig. han er veldig grei med oss, og jeg vil gjerne ha en god tone med den siden av familien, så det dumme han har gjort tidligere, er tilgitt. :)

ble litt langt dette, beklager det, men du er desverre ikke den eneste som har opplevd dette.. :-(

Skrevet

Skjønner deg godt! Jeg og min familie bor på vestlandet, svigermor på østlandet. Svigerfar er død. Svigermor er uføretrygdet, men flink til å spare penger og har råd til å besøke oss.. Men kommer m 1000 forskjellige grunner hver gang. Vi inviterte ho og hennes samboer t jul, og sa til dem at de kunne kjøpe flybilletter i god tid før, for å få dem billigere. Men neida, så når jula nærmet seg va billettene for dyre!

Svigermor tror og sier t andre at minstejenta vår er født i august, noe ho ikke er.. Viser vel bare hvor lite ho kjenner barnebarna sine!

Skrevet

Så trist da.. Jeg synes dette bør gå begge veier og at man kanskje må ta seg en alvorsprat med de om dette. Kanskje si at man føler at det er veldig forskjellsbehandling når de spanderer ferietur på datteren og familien, og ikke dere. Rart at besteforeldre ikke vil ha med sine barn og barnebarn å gjøre.. Det kommer jeg aldri til å forstå!

Vi har en farfar og ste-bestemor som er her veldig lite vi også, og de bor 10 min unna. Men det faller de ikke naturlig å dra så mye på besøk. Selv om de er kjempehyggelige når man først treffer de. Skal ikke stå på det.. Også har de veldig dårlig tid som regel, når de er her.

Skrevet

Detkan være mange grunner.

Vonde senger hos dere

Får ikke fri fra jobben.

Vil ikke bruke opp ferien på fammiliebesøk

Føler seg ikke velkommne

Er av samme formening som meg og mener at Det er det samme med fisk og gjester. De stinker etter 3 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...