Gå til innhold

embryo gå i dvale...er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 ulike gynekologer har sagt siste uka at det ikke er mulig at et embryo kan slutte å vokse i f.eks 3 uker og så oppta veksten igjen. Det som imidlertid er mulig er at det kan ta flere dager før egget befruktes, og at det kan bruke noe tid før det kommer til livmoren og fester seg der, men avbrutt vekst i 3 uker skulle ikke gå an. Har lest flere her inne som har ment at det er mulig, noen som vet fakta om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja jeg fikk høre det samme her inne da mitt embryo ikke vokste som det skulle... for min del gikk det ikke bra den gangen da, men dette er noen år siden nå heldigvis.

Jeg ville heller lyttet til gynekologene enn folk her inne. Det sies mye rart på forum og mange myter og kjerringråd florerer. Tror denne myten har oppstått fordi noen skråsikre damer mener de har termin da og da i forhold til unnfangelse, og så stemmer det ikke med embryo sin utvikling. Men da har de enten ikke blitt befruktet når de trodde de ble det, eller så kanskje det er slik som dine gynekologer sier. Så forhold deg heller til hva ekspertene sier, og ikke til ufaglærte her inne :)

Skrevet

En kollega av meg, testet positivt omtrent den dagen hun skulle ha mensen, men da hun kom på ul ble hun satt tilbake 7 uker!!! Ikke vet jeg hvordan det er mulig. hun hadde ikke hatt noen spontanabort eller liknende heller .... Ikke godt å si hva som har skjedd.

Skrevet

Jeg har lest om at det er mulig. Denne gangen ble jeg satt tilbake 12 dager etter tidlig ul i 6+4 og 8+2. Det ville si at jeg burde blitt befruktet to dager etter at jeg testet positivt, og at befruktningen skjedde 8 dager etter at kjæresten min reiste på jobb igjen. Ergo var det ikke mulig.... Jordmoren sa da at embryo kunne ha gått i dvale. Men for oss betydde det at det var noe som var galt og det ble bekreftet MA 9+5. Men det jeg vil fram til er at jordmor da sa at det er mulig, men har ikke noe konkret "bevis" på det. Det var utviklig på embryoet fram til 8+2 som tydet på 12 dager feil....

Skrevet

Selvfølgelig hører jeg heller på gynekologene enn på litt "løse påstander" på et nettforum...men noen ganger er det jo ganske velbegrunnet det folk skriver, og noen ganger har de det også fra sine eksperter. Jeg blir helt forvirra av mine gode hjelpere på sykehuset, som har hatt svært motstridene funn der embryo veksler mellom å være gått til grunne og sprell levende i løpet av dager, for så å være dødt igjen. Er kjemperedd for å ta medisinsk abort før jeg vet med sikkerhet at alt håp er ute. Har altå fått mange ulike beskjeder siste ukene, og blir vel litt smårar av det hele:/ Enten må det dessuten ha vokst svært langsomt ifht det som er vanlig, eller må det ha hatt en pause i veksten (noe jeg dessverre ikke tror er mulig).

Takk for svar alle sammen i alle fall! Jeg må nok slutte å klamre meg til halmstrå...

Skrevet

Jeg har hørt begge deler.

Har opplevd noe lignende selv. Om det var pga dårlige utførte ul eller andre ting vites ikke.

Men jeg var i hvert fall på x antall ultralyder i 1 og 2 trimester hvor jeg hoppet opp til 1 mnd frem og tilbake i hvor langt jeg var på vei. Tror jeg var et litt uvanlig tilfelle for ingen ble helt klok på dette.

En ting er i hvert fall helt sikkert. Spirene vokser i rykk og napp. Noen følger gjennomsnittet, mens andre ikke følger gjennomsnittet i det hele tatt.

Skrevet

da har jeg vært hos gynekologen for å få satt inn cytotek, og bli ferdig med dette som var MA, trodde vi etter flere ultralyder osv. Skulle ta en siste sjekk med ultralyd for å være helt sikker, selv om vi begge innså at det nok var unødvendig. Og der var det et embryo med bankende hjerte, anslått til graviditet uke 6+4...dvs at jeg skulle blitt gravid etter at jeg hadde positiv test 11. februar. Ja, ja, hverken hcg-målinger eller ultralyder er normale utfra forventet, men nå får vi bare vente og se. Klarer ikke helt å forholde meg til dette merker jeg, men håpet er der for at dette blir et barn likevel!

Skrevet

Så godt!!

Håper spiren klorer seg fast i 9 mndr. :)

Lykke til:)

Skrevet

takk for det! Kan vel ikke si at oddsene er med oss, men jaggu va sjokket stort. Er ganske "kjølig" til dette enda, har "visst" i flere uker at det hadde gått galt, og til og med fått det bekreftet på ultralyd. Rare greier, håper virkelig det bare er naturens krumspring som har gjort dette mulig, og ikke at det er noe galt med graviditeten. Blir vanskeli å sove i natt, gitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...