Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det fikk jeg vite da jeg var på ul da jeg var 19 uker på vei. (Jeg er nå 27)

Den ligger foran på magen og de synes den lå langt nede da jeg var på sjekken så de ga meg en ny ultralyd den 26.4, for å sjekke hvordan det lå an.

Jeg ante og aner fortsatt ikke hva dette betyr? Legen min sier at jeg kan føde for tidlig da. Forhåpentligvis har den trukket seg opp med livmoren min.

Men jeg skal reise hjem til Bodø i påskeferien, uka før kontrollen. Er da 31-32 uker på vei. Legen min sier det ikke gjør noe om jeg reiser. Men jeg spør likevel hva dere ville gjort?

Og er det noen av dere som har eller har hatt en morkake som ligger langt nede?

Huff.. ble rotete dette, men håper dere skjønner =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg fikk den samme beskjeden som deg på ordinær UL, og var tilbake i uke 31, da hadde var de litt usikre så jeg fikk ny time uke 33, da var den flyttet på seg ;) men følte jeg levde litt på nåde de ukene mens jeg ventet.

Hadde ingen plager, blødninger eller lignende, ergo ingen begrensninger heller. Så hvis du ikke har noen plager, er det helt riktig at det ikke er farlig å reise ;) Litt usikker på beskjeden du fikk om at du kan føde for tidlig.. men kanskje noen andre kommenterer den biten her inne.. Eneste jeg fikk beskjed om var at hvis den ikke flyttet seg så ble det KS og det ville blitt fjorten dager før. Å føde vaginalt er jo farlig både for barnet og mor, når faren er stor for at morkaken kan briste..

Men som sagt, har du ingen blødninger eller lignende er det bare å leve som normalt ;)

Lykke til.

Selv ser jeg nå bare frem til å føde normalt rundt påsketider..

Skrevet

Da jeg var på ordinær ul fikk jeg også vite at morkaka lå akkurat så langt ned at det var innenfor det de ville kontrollere på nytt. Så jeg skal til ny ul i morgen.

Fikk forklart en del rundt dettte og det jeg fikk vite var at den mest sannsynlig ville ha trekt seg opp til nå fordi den starta så høyt. Morkaker trekker seg bestandig oppover, aldri lengre ned, etterhvert som livmora vokser. Vet du hvor din morkake starter?

Jeg har heller aldri hørt at lav morkake kan føre til at fødselen setter i gang tidligere enn ellers. Men ligger den foran åpningen må man ha keisersnitt og det planlegges som regel 2 uker før termin.

Jeg tror ikke du løper noen risiko ved å reise når legen har sagt at det er i orden. Men hvis du er usikker på det kan det kanskje være en ide å snakke med jordmor om det. Da får du en second opinion og jordmødre er kanskje bedre til å ordlegge seg og forklare dette med morkaka enn en vanlig allmennpraktiserende fastlege.

Skrevet

Nei har ikke hatt noen plager i det hele tatt. Eneste er voldsom bekkenløsning, men det har jo ingenting med morkaken å gjøre ;)

Ja, det var det jeg også tenkte at jeg måtte ta keisersnitt. Jeg spurte jo legen om dette på sv kontrollen tidligere denne uken, om det ville være problematisk da å føde vaginalt, og da sa hun nei, men det kan bare bety at barnet kommer før...? Jaja :P

Jeg aner ikke hvorfor hun sa det. Jeg har ikke fått jordmor enda, fordi det er så vanvittig lang kø på junimager her i trondheim.

Jeg er ikke sikker på hvor morkaken min starter, men jeg tror ikke den går foran åpningen bare, så det er vel helt nederst.

Jeg syns jeg fikk så lite informasjon om dette.

Men har fått beskjed om det samme som deg at den mest sannsynlig trekker seg oppover med livmora.

men tvitvi 1. Spira :) Tenker du også masse på det eller tar du det helt med ro?

Skrevet

Jeg hadde akkurat som deg, morkaken langt nede pluss at den lå foran. Måtte tilbake på ny ul i uke 28. De sa til meg at jeg måtte ikke løfte så tungt osv pga fare for blødning, men at jeg kunne leve som normalt ellers. Da jeg kom tilbake i uke 28 så hadde morkaken trukket seg opp med livmora og at alt var så jeg kunne føde vaginalt. Hadde den ikke trukket seg med opp, så måtte jeg hatt ks. Tar fortsatt ting med ro pga at den ligger foran, men lever som normalt ellers :) tror nok du ikke trenger å uroe deg så mye, for på de aller fleste så går det bra :) lykke til

Skrevet

morkaken min lå også langt nede ved ord.ul. var på ny ul i uke 32. da hadde den flyttet seg opp, og kan føde vaginalt. ikke fått noen restriksjoner pga at morkaken lå lavt. er veldig vanlig. og somoftest vil den flytte seg lengre opp. ny ul tar de bare for å sikre seg at en kan føde vaginalt og ikke må ha keisersnitt.

Skrevet

Hei!

Jeg har også morkaken langt nede, den ligger på bakre vegg, men foran åpningen, den har ligget slik siden uke 5 da jeg begynte å få blødninger som jeg har kommet og gått i hele svangerskapet.

Ordinær UL viste det samme og UL i uke 32 og 33 viste det samme, den hadde trukket seg bittelitt opp med livmoren, men lå fortsatt over åpningen! Det går ikke an å føde vaginalt så her ble det satt KS dato 11 dager før termin!

Har ikke fått noe beskjed om at jeg kan risikere å føde for tidlig, men jeg har sterke kynnere/rier innimellom (hatt mye kynnere fra uke 16), ellers har jeg også mild preeklampsi (svangerskapsforgiftning) og bekkenløsning (fra uke 8), den kan være ganske ille i perioder hvor jeg ikke greier å gå, men så løsner det litt, men det kommer og går.

Dette med rier/kynnere - så var jeg inne til ekstra sjekk forrige uke med både innvendig og utvendig UL pga premature rier, men de stoppet heldigvis opp av seg selv... Magen har sunket, men babyen har ikke festet seg ennå, men jordmor sier jeg får knipe igjen til etter uke 35, hehe, jeg er i dag 34+1...

Håper babyen holder seg i magen noen uker til, men har nedtelling til KS den 22.april, som bare er 4 uker og 5 dager til...

Må selvsagt kontakte føden så fort jeg kjenner rier/regelmessig kynnere og begynner å blø igjen...

Tror du kan reise og leve som normalt, så lenge du ikke har fått kontrabeskjed - jeg lover deg at du hadde fått beskjed om diverse forhåndsregler dersom det hadde vært fare på ferde... Slapp av og nyt graviditeten så lenge du ikke har noen plager..., kos deg og lykke, lykke til :)

Klem fra

Skrevet

Disse plagene jeg har med kynnere/rier kan jo selvsagt bidra til at jeg kan føde for tidlig, men ikke pga dypt/lavtsittende morkake (placenta previa marginalis/totalis), det har ikke noe med saken å gjøre...

Uansett, lykke, lykke til - dette går nok veldig fint skal du se ;)

Klem fra

Skrevet

Jeg tar det heelt med ro. Både jordmora som tok ul og den vanlige jordmora mi var veldig beroligende og nærmest sikre på at det ikke kom til å bli et problem siden den starta så høyt. Men er jo betryggende at de sjekker det igjen. Hos meg ligger den på bakre vegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...