Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Her er det bare 3 ting som gir effekt på såre stumper eller valker, og det er enten Inotyol, Canesten eller vanlig potetmel. Sinksalve hjelper nesten aldri, så det har jeg sluttet å bruke rett og slett! Hva bruker dere av salver og kremer på sår stump?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Hehe, har akurat samme erfaring som deg. Det eneste zinksalve kaan funke litt på her i gården, er hvis det såvidt har blitt en anelse rødhet på rumpa. Da smører jeg ett tynt lag, å da pleier det som regel å bli borte. Men når det er værre enn det, så gjør det nesten bare vondt værre. Har god erfaring med den løvesalven som er i en sånn hvit plast"krukke"ting. Derma kremen er også veldig godt. Ellers så synes jeg egentlig god gammeldags rumpelufting er den beste kuren, hehe.
cadence Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Har ikke brukt sinksalve i det hele tatt denne gangen, litt a-krem etter bæsjebleie har forhindret rødhet. Om morgenen, etter å ha ligget med samme bleie hele natten, smører jeg veslas stump med Bephanten.
-trollemor- Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 du må kjøpe en salve som heter "Barnesalven" selges på apotek, men ikke alle som har den. Det har jeg erfart i bergen. Den er veldig god!
Evigheten Skrevet 19. mars 2011 #5 Skrevet 19. mars 2011 Vi bruker også den hvite plastkrukketingsalva, den er kjempebra! Har aldri prøvd sinksalve... Har en Inotyol i bakhånd, men den har foreløpig ligget uåpna i 6 mnd
Gjest Skrevet 19. mars 2011 #6 Skrevet 19. mars 2011 vesla mi er 5 mnd og vi bruker aldri sink, kun pudder/talkum... Vet om at mange bruker potetmel, og at det visstnok er nesten like bra, men, jeg elsker lukten av pudder!!
kinaputten Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Enig med deg lykkelig. Jeg bruker weleda sin stellekrem, kjempegod. Ellers går det i potetmel til såre valker etc. Kjøpte den inotyol kremen nå da jeg var i Norge siden jeg hadde lest så mye om den her inne, men huff hvor seig den er, sliter med å smøre cden utover. Hvis han ikke er sår i stumpen bruker vi ingen krem. Enig i at lufting er en bra metode
Gjest Skrevet 20. mars 2011 #8 Skrevet 20. mars 2011 bruker også weleda sin stellekrem. Eneste som hjelper på røde stumper hos guttene.
Tingenes Herre Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Her funker sinksalve helt glimrende, aldri hatt behov for noe annet. Men har heller ikke hatt bleieutslett eller sår stump....bare antydning til rød etter en dag med mange bæsjebleier. Og da tar sinken rødheten til neste bleieskift.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2011 Ja, svak rødhet kan sinksalven ta knekken på, men det er også det eneste! Smører bare med salve når baby er sår, og det er heldigvis ikke så ofte lenger=)
blid frøken :) Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 Jeg bruker veldig mye sinksalve (og litt potetmel) siden lille mini må ha på seg lic-skinne hele døgnet. Hun har nå brukt den i 2 mnd og mini har aldri blitt sår. HS sa faktisk at hun aldri hadde sett noen i skinne som var så lite sår, så jeg mener sink absolutt virker, MEN det er stor forskjell på merkene. Veldig fornøyd med neutral og veldig misfornøyd med dr. greve.
MammanTilVerdensFineste Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 Zink-salve skal ikke brukes på sår, altså dersom det er åpent, men rundt sårkanten. Kan være lurt å blande med litt olje så det blir lettere å vaske av. A-creme er vi veldig fornøyd med, men tror man må prøve seg frem på hva som passer best for deres baby.
La vita è bella <3 Skrevet 20. mars 2011 #13 Skrevet 20. mars 2011 Har erfart at det er stor forskjell på sinksalvene. Her er det bare Silulen som funker, og den funker både på stor og liten:)
fumi110111 Skrevet 20. mars 2011 #14 Skrevet 20. mars 2011 sverger til inotyol vi :-) men har ikke mye erfaring med andre salver siden inotyol funker så bra (joda den er seig.. men så lenge den funker så....)
Træægtrønder`n :) Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 Har ikke erfaring med noe som helst, men lurer egentlig på når de begynner å bli såre på stumpen? Hører at fra starten så er de sjelden såre, men at det kommer etterhvert? Beklager om jeg kupper tråden, men nysgjerrig
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 20. mars 2011 #16 Skrevet 20. mars 2011 Jenta mi får blødende sår hun hvis vi bruker noe som helst som har sink i seg. Vi bruker bare aloe vera. Den kjøler, lindrer og er ren. Ikke noe tull i den. Her begynte det å bli sår stump når fast føde ble innført. Men så lenge vi smurte med aloe vera hver kveld uansett om hun ikke var sår fikk hun det heller ikke. Kommer til å gjøre det samme med lillegutt også. Inotyol hjelper på de store sårene mannen har på henda da. hehe
mammatetogansketette:)) Skrevet 20. mars 2011 #17 Skrevet 20. mars 2011 Pjokken vår var vel 7-8 mnd da behovet for salve meldte seg. Hadde da hatt sinksalve liggende lenge- og prøvde den... virket som de lindret men ellers fikk han "kviser" av den, og syns ikke den hjalp særlig. Etter etpar forsøk med sink fikk vi tips om inotyl, og har brukt kun det siden (brukte vel litt a-krem før den tid, om han var ørlite rød- men ble aldri sår før 7-8 mnd ca.) Med pia har vi brukt brystvortekrem (de brukte det på kuvøseposten) og en skjelden gang inotyl. Mht. når de starter å bli såre avhenger det vel sikkert med hvor lett det er å merke om babyen har bæsjet, ligger de kun meget kort tid med bæsj i bleia blir det vel ikke sårt?? Våre har stort sett vært meget lett å lese der, så har kun hatt uhell med sårhet ganske få ganger... heldigvis... men inotyl har kurert kjapt!!
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 20. mars 2011 #18 Skrevet 20. mars 2011 Syns heller ikke Zink salve hjelper mot noenting!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå