Gå til innhold

Høyt symfysemål = stor baby????

Anbefalte innlegg

Jeg ligger over den røde strekene på symfysemålene..

Uke 20 - 19 cm ( målt av lege )

Uke 21 - 21 cm ( målt av jordmor)

Siste målingne som ble tatt er jeg jo så og si akkurat innenfor det grønne feltet...

Var gravid i 2009 med førstemann, som ble født oktober 09. Kan det ha noe å gjøre med det ikke er så lenge siden jeg var gravid sist..? Kommer jeg til å få en stor unge?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143038388-h%C3%B8yt-symfysem%C3%A5l-stor-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forrige svangerskapet var det litt over grønne feltet men mot slutten av svangerskapet så begynte det å jevne det ut til innenfor grønne feltet.

Født sønnen min 3 uker før terminen pga helseproblem.

Før eg ble satt i gang, tok vi UL og det viste at han kunne være rundt 4 kg.

Men når han kom ut var han bare 3370 gr (heldigvis).

Nå e eg gravid med nr 2 og e over grønne feltet foreløpig, eg sier foreløpig pga vi har ikke fått en konkret termin. E foreløpig 17-18 uker på vei, og får vite termin den 7 april via UL =)

Det kan også være morkaka som e blitt litt større enn sist gang? Du vil få se via UL etterhvert om babyen er i normal eller stor i str.

Men UL viser ikke alltid riktig når det gjelder str, så du trenger ikke å uroe deg.

Viktigste e at barnet har det bra inne i magen din! =)

Jeg lå jevnt i overgangen grønt/hvitt øverst sist. Da guttungen ble født var han 2900 gram. Jeg hadde fått beskjed om at han kom til å være langt over 4 kg, sansynligvis nærmere 5. Men der tok de feil gitt. Han kom litt før termin vel og merke, men hadde jeg gått til termin hadde han blitt helt gjennomsnittelig.

Symfysemålet måler jo ikke bare str på barnet, men at livmoren vokser. Inni der er jo både barnet, morkaken og fostervann så det er vanskelig å måle om barnet er stort ut fra symfysemål.. Kan jo være det er mye fostervann.... Det som er viktig er jo at en ser en jevn økning etterhvert som svangerskapet skrider frem. Vokser livmoren for lite eller for mye må en jo sjekke ut hva som er årsaken.

Trenger ikke å være en svær baby for det - kanskje du bare har veldig god plass til ham/hun?

I forrige svangerskap lå jeg alltid over den røde linja + ofte over det grønne feltet, jeg hadde både en lang baby og god plass. Fulgte min egen kurve :)

Selv er jeg normalt slank og 173 cm.

I dette svangerskapet er trenden den samme som sist, så regner med at nestemann blir like stor.

Han første ble født 2 uker over termin og var 4 kg og 54 cm. 37,5 cm rundt hodet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...