Gå til innhold

Hvordan lager dere pasta carbonara?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var det middagen igjen:)

Jeg har ferdig carbonarasaus, men det virker da virkelig stusselig. Hva bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å steike sopp og bacon, ha i salt og pepper. Så heller jeg på fløte, og lar det koke litt.. Om man vil kan man godt ta en eggeplomme i og :) så kanskje litt revet ost, eller parmesan.

Skrevet

Steker bacon i bittelitt olje (slipper masse fett likevel den) og surrer en halv, finopphakket loek i det hele. Surrer av og til ogsaa litt hakka sopp sammen med baconet. Saa floete, salt og pepper, og lar det putre litt. Mange har i et egg ogsaa, men jeg synes det blir saa toert da.

Skrevet

Tusen takk for svar, da er det vel egentlig bare å sette igang:)

Ønsker dere en riktig god helg!=)

Skrevet

Er det toro-pakken du har? Den har et superbra serveringsforslag på pakken:

Serveringstips

Gratinert Pastarett med Skinke & Sjampinjong

Kok 250 g Sopps Tagliatelle pasta. Tilbered sausen. Tilsett 3 ss crème fraîche, 120 g skinkebiter, 1 ss Dijon sennep, 2 ss hakket basilikum, 4 ss hakket persille, 4 ss purreløkringer og 50 g stekt sjampinjong. Bland pasta og saus. Ha det i en ildfast form. Dryss revet ost over. Gratiner i ovn ved 200 °C, ca. 10 minutter. Server gjerne med salat og hvitløksbaguetter.

Skrevet

Nei hadde knorr (mener jeg), der var det nemlig ikke et eneste serveringsforslag:(

MEN, nå vet jeg hva jeg skal kjøpe til neste gang:))

Skrevet

Hmmm... Kjenner jeg bare må si dette:

Strengt tatt er ingen av forslagene som kommer her en carbonara. De høres alle ut som gode fløte og bacon-baserte pastasauser dog, men carbonara er det ikke.

Når man skal lage carbonara gjør man som følger:

Du trenger til 2 porsjoner

1 pk bacon

3 egg

250 g spagetti

salt og pepper

parmesan

* Sprøstek bacon i biter - la det gjerne renne av på litt kjøkkenpapir etterpå, for å trekke vekk litt overflødig stekefett, dette gjør også baconet ekstra sprøtt

* Pisk sammen egg i en bolle med salt og pepper (liksom eggerøreblanding)

* Kok spagetti al dente (carbonara er en spagettirett)

* Sil av pastaen og ha den tilbake i kjelen

* Bland eggene rett i pastaen med en gang, mens pastaen er glovarm og rør godt slik at alt blandes

* Bland inn baconbitene i pastaen og server i varme tallerkner

* Riv parmesan over

Yum! Ekte pasta carbonara. =D

Vil du ha den litt creamy kan man også blande littegranne fløte inn i pastaen sammen med eggene, men det skal det strengt tatt ikke være i en ekte carbonara.

Skrevet

Dette gjør jeg:

1.Steker bacon i terninger og koker spaghetti.

2. Visper 3 egg sammen og tilsetter ca. 2 del matfløte og ca. 1 dl melk.

3. tilsetter littsalt og pepper.

4. blander inn bacon og revet ost (ca en håndfull revet ost).

5. Heller ut spaghettivann

6. Heller røra opp i spaghettien og setter gryta på svak varme mens jeg rører forsiktig rundt til røra balnder seg godt og tørker litt (ikke for tørt).

7. klar

Skrevet

Ferdigsausen kan du la ligge :) Det er veldig enkelt å lage carbonara.

Først koker du pastaen, når den begynner å bli ferdig så skru på stekepanna.

Stek baconterninger (bruk skinketerninger hvis du ikke får tak i) sammen med ca en halv løk i biter. Beste er å ha en litt stor stekepanne siden all maten til slutt skal oppi her.

Ta spaghettien i dørslag når den er ferdig for å få ut vannet. Så tar du spaghettien rett oppi stekepanna sammen med løken og baconet.

Bland godt sammen og hell på matfløte. Gjerne hele kartongen.

La det putre mens du fortsetter å blande, strø på salt og kvernet pepper. Etter noen minutter tar du 1 eller 2 rå egg og blander sammen oppi stekepanna mens du fortsetter å røre rundt.

Når den er ferdig skal den ikke være for tørr men ha en litt klissete konsistens.

Krydre flere ganger med salt og pepper til du får en god krydret smak.

Sett panna på bordet og server!

Parmesan er et must for de som liker det! Buon appetito!

Skrevet

Skjønner jo at jeg kan la den ligge ja:)

Dette virket jo så enkelt at tom jeg kan få det til. Ikke minst går det fort å lage..flere timer på kjøkkenet er ikke det kroppen min liker best for tiden:)

Igjen, takk!!:))

Ps, oppskrifter på andre pastaretter tas også mot med takk:D

Skrevet

Tørt med egg? Har du da rå eggeplomme? Man kan jo ikke ha det nå da, om man er gravid. kom jeg akkurat på. hehe..

men vanligvis bruker jeg rå eggeplomme på toppen :) Mmmm!

Skrevet

Det har du rett i HI! Dette er min favoritt! Rask og enkel, og så liker de fleste denne retten.

En idiotenkel og enda enklere pastarett er pasta med pesto. Kok pastaen som anvist, sil av vannet. Så skrur du ned til lav varm og blander inn noen skjeer pesto. Anbefaler den på glass fra Barilla som er original italiensk.

Spaghetti all aglio e olio er og enkelt. Mens du lager pastaen så tar du masse olivenolje i en liten gryte sammens med løk, hvitløk, salt, pepper og litt chilikrydder/hakket chili.

Når pastaen er ferdig og du har silt av vannet så blander du godt. Strø på med parmesan.

Noe jeg alltid har i skapet er tomat på boks, gjerne hele på hermetikkbokser - jepp! Kok sammen egen saus med litt hvitløk, tomat fra boks, løk og litt salt og litt pepper. Billig og godt. Pass på å ikke få for mye av det flytende fra boksen da sausen kan bli for bløt.

Hmmmmm, er nok veldig glad i pasta og gjør meg ingenting med karbo. Et sunnere alternativ kan være å bruke fullkornspasta.

Skrevet

Jeg pleier å surre bacon i litt hvitløk. Så blander jeg sammen egg og rømme med salt, pepper og revet parmesan. Når pastaen er kokt avkjøles den i ca 1 min før du heller rømmesausen over og så bacon. Ha revet parmesan over. "Carbonara" kan gjøres på 1000 forskjellige måter tror jeg, bare å eksperimentere og finne den man liker best selv.

En annen pastarett jeg liker er å steke hakket løk og gulerotbiter i olje. Så har man oppi rømme og pesto og surrer litt til. Og salt og pepper selvfølgelig. Serveres med pasta og tunfisk fra boks. Man kan ha tunfisken direkte i sausen, men jeg har funnet ut at folk liker veldig forskjellige mengder tunfisk så da er det ok å ha det utenom. Min svigerfar som er rimelig tradisjonell i matveien rynket på nesa da denne kom på bordet, men han forsynte seg 3 ganger :)

Skrevet

En annen pastasaus vi liker godt hos oss er denne (ingen slankerett, men det er jo egentlig ingen av de over med fløte og bacon):

Du trenger:

Fersk champinjong i skiver

Bacon i biter

Løk i biter (størrelse etter smak, jeg bruker litt store terninger eller smale båter)

Matfløte - 1-2 pakker alt etter hvor mye saus du vil ha

Litt soyasaus

Stek baconet sprøtt nesten ferdig, sånn at det er på vei til å bli sprøtt.

Tilsett løken i panna og stek til det er blitt litt mykt, og ha oppi soppskivene og stek disse til de har fått fin stekefarge. Hvis det er mye sopp, bruker vi å legge lokk på panna en stund mens det steker i stedet for å ha mer stekefett i panna. Fersk sopp trekker til seg mye fett, men også fuktighet, så dampen som sirkulerer i panna når du har lokk på får også soppen til å steke pent og trekke seg litt sammen. ;) Smak til med litt pepper. Når blandingen er ferdig (smak og behag egentlig, tar ikke så lang tid) heller du på matfløte til du synes det er nok og lar det hele putre litt. Smak til sausen med litt soyasaus.

Serveres med nykokt, fersk paste. Yumm...

Ser at denne oppskriften er veldig lik mange av de andre her, så jeg burde vel heller kommet med en av de andre oppskriftene ser jeg nå. Hahaha.. Men de kan jeg ikke i hodet akkurat nå. Skal se om jeg husker det når jeg kommer hjem.

Skrevet

Oi! Så gøy å få så mange svar her, motiverende:))

Pasta er noe jeg aldri har laget (annet enn spagetti og kjøttdeig), tåler det egentlig dårlig. Men nå som jeg er gravid har jeg ikke blitt dårlig av det, så må bare spise det mens jeg kan:))

Skrevet

Jeg bruker spekeskinke istedet for bacon!

150 gr spekeskinke, stekes raskt med litt hvitløk

1 boks creme fraiche has i stekepanna lett oppkok

+ 2 eggeplommer

litt sitronsaft og litt pepper

en del parmesan

litt fersk basilikum

Kok pasta separat og bland pastaen i alt som er i stekepanna! Nydelig!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...