Tyren78-09+12 Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Før kunne han plukke ut feks erter og spise som bare det, og han spiste også gulrot, brokkoli, blomkål når jeg ga han det sammen med feks pølse eller kjøttkake/karbis. Nå NEKTER han å spise det..spytter det ut igjen dersom jeg prøver å lure det på gaffelen sammen med kjøtt/pølse/fiske-biten..potet har han igrunn aldri vært spesielt glad i..men grønnsaker..hvorfor slutter han med det da tro? jeg legger det på talerkenen hans til hvert måltid hvor vi har grønnsaker til..men han spiser KUN "hovedretten", og lar alle grønnsaksbiter ligge igjen. Skikkelig frustrerende..får jo ikke i han noe! Han er veldig glad i frukt da. Men det kan liksom ikke veie opp for grønnsakene syns jeg.. Tips? Eller flere som opplever/har opplevd dette? Tok det lang tid før de ville ha det igjen? (har gitt han rå grønnsaker(gulrot) og da gnager han litt på den, men ikke mye..og det hender det spyttes ut igjen...)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Hm..Kanskje prøve å mose grønnsakene til en stappe og hive i en liten smørklatt?
Tyren78-09+12 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2011 Kan prøve det, men han er ikke så glad i stappe heller..har prøvd potetstappe.. Han har blitt skikkelig sær på middager altså..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 Trøsten er at de heldigvis overlever uten grønnsaker daglig;) Du får bare prøve å gi ham næringsrike drikker, kanskje litt tran osv i stedet;) Lykke til.
Tyren78-09+12 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2011 Takk for det! Ja, trøster meg med det..og at det mest sannsynlig går over etter ei stund Han er heldigvis veldig glad i tran, så det får han hver kveld.
Akasha79r Skrevet 19. mars 2011 #6 Skrevet 19. mars 2011 hei Min ungen på 17 elsker grønnsaker så lenge de smakker godt og helst ferskevarer, ikke i boks eller frozen. For eksempel: hvis jeg koker en brokkoli og gir det til han så vil han ikke spisse det. Hvis jeg steker litt hvitløk og løk i en panne og så snart brokkoli er klar, jeg setter det over i panna sammen med løkene og rører inn et par minutter, da smaker det 100 ganger bedre og spiser brokkoli som bare det.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Jeg pleier også å lure det i ham ved f.eks. å steke grønnsaksbiter sammen med kjøttdeig og evt. ha på litt saus. Noen ganger spiser han grønnsakene "bar", men ofte må det luretriks til :-)
lioness* Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Avocado er en stor favoritt her, det smaker ikke som andre grønnsaker og er lettere å tygge. Og sunt. Men det har dere kanskje prøvd allerede? Hjemmelaget tomatsaus, kokt på løk, hvitløk og ferske eller hermetiserte tomater inneholder også mye sunt!
Mimmi84 Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 prøvd gulrot- eller røbetsaft? får kjøpt det i bremhuldt varianten på butikken( kun den med gulrot) , eller på store glassflasker i helsekostbutikker. der har de også "grønsakskoktail" smaker friskt og godt! (men har sterke fargestoffer... med tanke på klær..)
abella Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 I følge denne linken er det visst relativt vanlig med en kresen periode som starter rundt denne alderen. http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article659646.ece Ser at det samme er i ferd med å skje hos oss også. Han var tidligere altetende, men har nå tydelig preferanser for hva han ikke vil ha. Spiser fortsatt en del grønnsaker, bla potet og gulrot, men har snudd helt ift foreksempel brokkoli. Her er mine triks: Hjemmelaget tomatsaus, både til lasagne og annen pasta. Lager den med hvitløk, løk og tomater og han elsker den Mais og bønner rett fra boksen som han plukker opp en og en fra bordet. Hjemmelaget gryterett med løk, bønner, mais og erter. Han spiser dette når det kommer inni god hjemmelaget gryterettsaus. Det samme gjelder lys lapskaus med hjemmelaget kraft. Da kan han spise de fleste grønnsaker som potet, gulrot, kålrot, sellerirot osv. Ellers funker stapper greit her i huset når jeg lager dem med smør, melk og litt krydder, som oftest muskatnøtt. Du kan jo prøve å være raus med "søte" grønnsaker som søtpotet og gulrot, så kanskje han liker det bedre. Oppsummert funker alt bedre så lenge han slipper å få den kjedelige kokte-grønnsaker-varianten. Hvis jeg gjør litt mer ut av det så spiser han egentlig fortsatt ganske mye. Jeg tenker at jeg uansett fortsetter å lage og servere det vi pleier å spise, så satser jeg på at det løsner igjen etterhvert. Om ikke altfor mange år forhåpentligvis... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå