mamma'n til M & K Skrevet 19. mars 2011 #1 Del Skrevet 19. mars 2011 En jeg kjenner har akkurat mistet mannen sin og jeg tenkte å sende henne et fint dikt for å vise at jeg tenker på henne og kanskje også for å trøste. Og ja, jeg prater også med henne, men jeg syns dikt kan være veldig fine også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143037147-noen-som-har-et-dikt-til-en-som-akkurat-har-mistet-mannen-sin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glajenta ♥ Skrevet 19. mars 2011 #2 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg synes det er en veldig fin ting å gjøre. Jeg har nylig mistet min mor, og jeg har funnet mye trøst i dikt. Jeg hadde blitt utrolig glad for et dikt, hvertfall. Her er noen dikt som kanskje kunne passe. Du kan også tipse henne om en bok som heter Himmelbrev - dikt til lindring i sorgen. Av Eline L'Abèe-Lund, med illustrasjoner av Bjørg Thorhallsdottir. Disse diktene er hentet fra den boken. -Så mye av meg var åpent mot deg. Står ennå vidåpent mot deg som nå er borte. Med ingen andre kunne jeg være vi som med deg. Og da du langsomt døde ble min åpenhet mot deg et sær. Ja, et sår som etter en tid skal lukkes. Det skal gro. -Nå er du borte. Og jeg skal lukkes til. Jeg skal "gro igjen". Hvor liten jeg skal bli. Bare meg selv og mindre og mindre den jeg har vært sammen med deg. Mer og mer skal jeg gro inne. "Heles" som en ny og fremmed bak mitt arr. Jeg som ennå står vid åpen, skal gro inne. Bli en annen. Alene. Uten deg. (Enkens ord av Steinar Sørlie) Jeg har hvilet ved dit hjerte, og nu slår det ikke mere. Jeg har kysset dine læber, de er kolde nu og hvide, og de hænder, der har kendt så mange kærtegn, ligger stille, aldrig mere skal de legende igennem håret glide. Aldrig mere skal jeg glad og og utålmodig lytte efter dine kære skridt på trappen, som jeg sagtens skulle kende mellom tusind andres, - aldrig, aldrig mere skal vi mødes i en aftens stille hygge, når den lange dag fik ende. Jeg har levet ved din side, og jeg delte alting med dig, dine glæder, dine sorger, og nu har du ikke flere - Der går mennesker på gaden - hvorfor standser livet ikke? Jeg har hvilet ved dit hjerte, og nu slår det ikke mere. (Sorg av Tove Ditlevsen) det er ikke farlig å forløse en sorg i fortvilte handlinger det er ikke farlig å anklage himmelen for den kjære vi har mistet det er ikke farlig å hamre med knyttede hender mot en annens bryst det er ikke farlig å stryke hånden over gravsteinen i bunnløs lengsel det er farlig å låse sorgen inne bak taushetens murer hos den innestengte banker lindringen forgjeves på hjerteporten livskreftene finner ingen veier å gå videre på våg å åpne deg opp vit at ukjente gleder venter (Det er ikke farlig av Tove Hauck) Stjernene seiler så fjernt avsted, og alle netter er sorte. Men ingenting kommer meg mere ved. Min lille kjærest er borte. Stjernene synger sin tunge sang, og natten drypper av gull. Min kjærest hun hadde så lett en gang, nå hviler hun under muld. Stjernene skapes og slukner igjen, hvem tør be eller kreve? Min kjærest hun var min eneste venn, og livet er langt å leve. (En gammel vise av Inger Hagerup) Jeg takker deg, venn, - du som tålmodig venter når jeg stopper opp og legger meg ned. - Du som lytter når jeg gang på gang klager min smerte. Takk - for at du spør i stedet for å svare. Takk - for at du tier når mine svar er anderledes enn dine. Takk - for at du har tid når dine hverdager for lengst har begynt, mens jeg sitter stille fast i mine. Takk du venn for at du ikke ber meg slutte å gråte, men i stedet gråter med meg. Takk, kjære venn, for at du med ydmykhet lar min sorg være min hvile. Takk, du venn i sorgen, for at du er tilstede for meg slik jeg trenger deg her og nå. (Takk du venn i sorgen - Venke Midtlien) Du reiste venn, men reiste ikkje frå meg For om eg blundar kan eg alltid sjå deg Ditt gode smil, di trygge ro Dei kloke augo som forsto Her bles det kaldt, men varmen din er hjå meg Stadig nær - stadig like nær Du fann ei hand langt tryggare enn hender Du såg ei strand langt bortom våre strender Du såg ei sol med klårar` glans Du høyrde song, ein annan dans Så skauv du ut den båt som aldri vender Stadig nær - stadig like nær For stadig susar kongletunge graner Vår såmann Vind er tru mot gamle vaner Vår beste gran, du måtte ned Men sjå du gror i nye tre Det syng i frø som kjem av gode aner Stadig nær- stadig like nær (Stadig nær av Geirr Lystrup) DEN DAG KJEM ALDRI Den dag kjem aldri at eg deg gløymer; for um eg søver, eg um deg drøymer. Um nott og dag er du lika nær, og best eg ser deg når myrkt det er. Du leikar kringum meg der eg vankar. Eg høyrer deg når mitt hjarta bankar. Du stødt meg fylgjer på ferdi mi, som skuggen gjeng etter soli si. Når nokon kjem og i klinka rykkjer, d'er du som kjem inn til meg eg tykkjer. Eg sprett frå stolen og vil meg té; men snart eg sig atter ende ned. Når vinden lint uti lauvet ruslar, eg trur d'er du som gjeng der og tuslar! Når sumt der burte eg ser seg snu, eg kvekk og trur det må vera du. I kvar som gjeng og som rid og køyrer, d'er du eg ser; deg i alt eg høyrer: i song og fløyte- og fele-låt, men endå best i min eigen gråt. Forfatter: Aasmund Olavsson Vinje Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143037147-noen-som-har-et-dikt-til-en-som-akkurat-har-mistet-mannen-sin/#findComment-143037695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå