Gå til innhold

Hva synes dere om dette jentenavnet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Takk for tilbakemeldinger. Skjønner det er litt delte meninger :o) Synes også Maja er pent, men det er så vanlig. Vil gjerne ha et spesielt, sjeldent og pent navn - men ikke et rart navn. Synes Naja er vakkert når det uttales med lang første a. Synes det er utrolig vanskelig å finne navn, prøver å finne noe som har en betydning i tillegg til å være pent og spesielt. Ganske storforlangende, ja ;-) Mange veldig fine jentenavn! De to storesøsknene har også navn som starter på N. Heldigvis er det noen måneder igjen å tenke på....

Hei!

Jeg bærer en halvt grønlender i magen nå (jeg er norsk, mens mannen er fra Grønland).

Jeg bare DIGGER navnet Naja og får jeg en gang en lillesøster skal hun hete det. Vi kommer nok til å flytte til Grønland neste år, men vi skal sannsynligvis "bli gamle" i Norge. Vi kommer nok til å velge et grønlandsk navn og et norsk navn.

Jeg synes det finnes mange fine grønlandske navn som begynner på N. Dersom du har døtre fra før, kan jo Nuka passe (betyr også lillesøster/bror av en med samme kjønn). Ellers er Niviaq ("den som pike skapte") en favoritt, men det heter flere av våre grønlandske venners barn.

Min helt største favoritt når det gjelder pikenavn på N er uten tvil Navana (som er en moderne versjon av Navarana). Navarana er hovedpersonen om et sagn om en kvinne som var splittet mellom den inuitiske kulturen og nordboerne. Jeg har sett Navarana og Navana oversatt som "kvinnen mellom to stammer", og synes det passer godt på jenter som havner litt mellom to kulturer.

Akkurat nå er jeg veeeeldig svak for Iluuna (den dyrebare) og Inuk (menneske). Vi vet ikke kjønnet på nuuno´en (baby på grønlandsk) i magen enda, så i mellomtiden koser vi oss med forskjellige fine navn.

Lykke til! Og sjekk ut følgende side:

http://www.oqaasileriffik.gl/content/dk/personnavneudvalget/navne/piger?chr=n

Annonse

Takk for gode tips Nuuno :o) Navana var også et fint navn. Har hørt navnet Luna før, men aldri Iluuna - synes også at det var nydelig. Dersom ikke Luna hadde vært "brukt opp" i familien, hadde det vært et navn høyt oppe på lista vår.

Hadde aldri hørt Naja før, men ser av SSB at det er 23 jenter i Norge som heter det.

Tror jeg ville valgt et vanlig navn som andre fornavn, så navnet ikke blir for spesielt. Ville derfor strøket Naja Leona. Leona er jo ikke superspesielt, men kombinasjonen ble likevel litt voldsom.

Synes nok Naja Marie fungerer best. Hva med Naja Sofie. Sofie er jo veldig, veldig mye brukt som andre fornavn, men det passer jo til alt og er et flott og koselig navn.

Har heller ikke hoert Naja foer, men synes det var fint og at det var en flott begrunnelse for aa bruke navnet. Av dobbeltnavnene likte jeg godt Naja Marie.

Og ble litt forelsket i Navarana/Navana selv... Skal ha det i bakhodet hvis jeg blir gravid med en jente en gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...