Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Hva bør vi begynne med? Hvor mye i starten? Osv osv...
Evigheten Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Jeg er ingen ekspert, men kan fortelle hvordan vi gjorde det Begynte da ho var ca. 4,5 mnd. Vi kjøpte sånne små grønnsakspuréglass som kan gis fra 4 mnd. Det var ikke så mange å velge mellom, så vi kjøpte et par glass av hver sort. Begynte med gulrot. Ga to-tre små skjeer i førsten og økte litt og litt. Det tok noen dager/uker før ho skjønte hvordan ho skulle svelge Vi ga den samme tingen i 6 dager før vi begynte på neste, i tilfelle allergi. Da vi hadde kommet gjennom alle glassa prøvde vi med grøt. Da ga vi så mye ho ville ha med en gang. Det gikk ganske kjapt fra kvart til hel porsjon. Se an hvordan magen reagerer på den nye maten også. Her gikk det veldig bra, men om ho hadde blitt hard i magen hadde vi nok roa ned et par hakk. Vi venta med frukt til slutt, for å unngå at ho bare ville ha de søte smakene. Det var det jeg kom på nå. Dette har fungert bra for oss så langt i hvert fall. Nå spiser ho stort sett det ho får, og frukt glir ned uansett om ho er sulten eller ikke. He he
Puppen og lillemor Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Jeg kan også fortelle hvordan vi har gjort det så langt.. Begynte med grøt (nestle Havregrøt med ris og hvete) - ga en teskje omtrent om dagen de første gangene. Etter hvert økte vi sakte men sikkert - var vel kanskje oppe i en halv porsjon etter ca 2-3 uker. Ga smaksprøvene på formiddagen i starten, men etter hvert som porsjonene ble større flyttet vi det til kvelden. Når hun var oppe i full porsjon (3-4 uker) begynte vi å prøve ut andre typer grøt. Ga også helt fra starten av Sviskesaft/Sviskemos sammen med grøten. Hadde også i malt i grøten til å begynnemed for å hjelpe magen litt! Her må man nok prøve seg frem litt for å se hva din baby trenger/tåler. Et par uker etter grøt var introdusert begynte vi med litt frukt, somhun fikk sammenmed grøten. Har bare brukt nøytral grøt så da tenkte jeg det kunne være godt med litt smak. Her også ga vi barebittelitt omdagen et par-tre dager for å se om hun reagerte noe på det! Brukte hipp fruktmos eller kokte og moste f.eks eple og pære selv Nå har vi begynt med smaksprøver på grønnsaker - vil at hunskal lære segå spise grønnsaker og prøver derfor å være litt forsiktig med å gi henne for mye frukt og søte ting. Gir henne kokt/most potet, gulrot, pastinakk, avocado - etterhvert blir det andre grønnsaker som Søtpotet, Blomkål, Brokkoli osv Fikk også tips av Hs i dag om at jeg kan blande blåbær og mm eller mme - spesielt bra hvis magen er litt løs! Jeg har innsett at deg ikke finnes noen fasit på dette med intro av fast føde og at man må prøve seg litt frem, gjøre det man selv tenker er best, stole litt på sine egne instinkter og ikke minst bruke sunn fornuft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå