Kanskje snart <3 86 Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Beveger meg forsiktig inn hit selv om det er litt tidlig Litt kort om meg og sambo... Har vært prøvere siden okt 2009. Ingen graviditet til nå og ingen barn fra før. Samboeren har (noe) redusert sædkvalitet.. Eller det vil si at de alle tallene fra prøven var fine bortsett fra kun 2 % normale sædceller. Jeg har eggløsning av meg selv, men den venstre egglederen min er helt tett. Går på Pergo nå, skal gå 2 kurer til før gynekologen ønsker å henvise oss videre til ass. befruktning. Så, det jeg lurer på... Hva ville dere valgt av Haukeland og Hausken evt andre? Hvis ikke jeg har missfortått helt nå så er Hausken privat, og dermed dyrene enn kommunalt? Må innrømme at jeg ikke bryr meg så mye om jeg må ofre litt sparepenger... Er fristet til å gå privat da jeg mener å ha lest at ventetiden er mindre og gjerne litt bedre oppfølging? Generelt sett så lurer jeg på deres erfaringer med klinikker/sykehus i forhold til ass. befruktning?
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Hei! Vi bor i Bergen, men har valgt å kjøre til Haugesund sykehus! Det er vi veldig glad for., var på Haukeland for å ta blodprøver, og fikk ikke noe godt inntrykk! Vet ingenting om resultatet enda, men den mottakelsen og servicen vi har fått, er helt utmerket. Kortere ventetid en Haukeland har de også!
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Vi har prøvd både Haukeland og Hausken, og må si at vi har fått fantastisk behandling begge steder. Eneste forskjellen er som du selv sier at privat er dyrere enn offentlig, og det du får for pengene er jo det samme. Jeg syntes imidlertid det var utrolig deilig å slippe den lange reiseveien da vi gikk fra Hausken til Haukeland. Og Hausken er ofte vanskelig å få tak i på telefonen fordi de etter hvert har ganske mange pasienter. Men så er ventetiden lenger i det offentlige. Så dere må nesten bare finne ut hva som er viktigst for dere. Uansett hva dere velger så er jeg sikker på at dere kommer til å bli godt ivaretatt! Lykke til!
caramello Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 Har aldri vært på haukeland så kan ikke uttale meg om dem,men har vært på Hausken og kan absolutt anbefale denne klinikken:) Utrolig hyggelige og dyktige leger og sykepleiere:) Føler de virkelig brant for det de driver med og ønsket virkelig at vi skulle lykkes. Etter en forsamtale la de opp en behandlingsplan som var som skreddersydd for meg ,der de tok hensyn til min tidligere behandlingshistorie. Har bare godt å si om Hausken:)
Kanskje snart <3 86 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2011 Takk for svar Tjålsi Hvor lenge måtte dere vente fra henvisningen ble sendt til dere fikk time første gang på Haugesund sykehus? Lykke til videre )
Kanskje snart <3 86 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. mars 2011 Takk for svar <3September 2011<3 Har tenkt litt på dette med den lange reiseveien til Haugesund jeg også, så det er jo et minus... Må innrømme at den største grunnen for at vi vurderer å gjøre dette privat er fordi jeg en litt utåmodig sjel. Eller det vil si at jeg har liten tro på at vi får det til uten hjelp... Selv om jeg håper og tror hver måned så er jeg forderdelig lei skuffelsene. Trøster meg med at spiren kommer nok til slutt:) Men vet jo at det er mange som har prøvd mye lenger enn oss. Frykter allikevel at ventetiden kan bli veldig lang i det offentlige. Hvor lang ventetid opplevde dere på Hausken og Haukeland? Lykke til videre
Kanskje snart <3 86 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2011 Takk for svar caramello ) Godt å høre at Hausken får gode tilbakemeldinger. Har lest litt rundt på nettet og de fleste er svært fornøyd. Vurderer derfor denne klinikken sterkt dersom vi velger å gjøre det privat. Kan jeg spørre om dere måtte ut med veldig mye for behandling på Hausken? Og ventetiden? Lykke til videre
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 Hei! Vi søkte helt i slutten av september, forsamtale i Jan, innsett i mars;)
En liten blomst ♀ Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Hei! Hausken er privat, så koster dyrt. Sparer mye om du velger Haukeland. Jeg er veldig fornøyd med Haukland. Jeg ble gravid på første forsøk.
caramello Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Vi hadde 3 mislykka forsøk i haugesund på sykehuset der så vi fikk ikke dekka noe når vi starta på Hausken. Vi gikk for en pakke med 3 forsøk(koster 48000,-)så kom medisiner i tillegg på ca 15000,-(dette kan variere noe fra pers til pers) Du kan og velge å ta ett forsøk,dette koster 24000,- + med. Det er ganske dyrt,men om du har dine 3 første forsøk på Hausken får du jo dekket endel:) På Hausken er det ingen ventetid:) Du kan jo gå inn på hjemmesiden deres,der står det endel om klinikken og priser:) Ser ut som vi klarte det på første forsøk hos hausken,har tatt 3 positive tester i helga og får svar på blodprøven imorgen:)) Du får undersøke litt og tenke på hva som blir det beste for deg:) Ønsker deg uansett masse lykke til:))))
Snoopy. Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 Hei! Jeg kan ikke si noe om Haukeland, for vi gikk rett til Hausken. Vi er veldig fornøyd med det vi har møtt så langt. Utrolig hyggelige og positive ansatte. Jeg er ikke enig i at de er vanskelig å få tak i. De ringer jo opp igjen i løpet av noen timer etter man har ringt. Om man har spøsmål etter stengetid/helg så har de et mobilnr man kan ringe. Jeg har selv benyttet meg av det, og alltid blitt mottatt med vennlighet og kunnskap. Reisetiden kunne selvfølgelig vært kortere, men veiene er blitt utrolig bra, så vi er vel egentlig overrasket hver gang over at det går ganske raskt. Lykke til uansett om du velger Haukeland eller Hausken.
Kanskje snart <3 86 Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2011 Tusen takk for svar igjen caramello Og gratulerer så mye med positiv test :D !! Er veldig fristende å velge Hausken. Kanskje mest pga ventetiden er mindre enn det offentlige Takk for lykkeønskningene Ønsker deg også all lykke til videre )
Kanskje snart <3 86 Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 22. mars 2011 Tusen takk for svar dere også Snoopi71 og En liten blomst ♀ ) Er veldig takknemmelig for at dere alle deler erfaringer med meg. Har svært lite greie på ass. befruktning, men ikke umulig at jeg snart får erfare Kan nesten ikke vente til den dagen spiren sitter Nå gjenstår to pergokurer, så får vi se hva som skjer... Kanskje jeg melder meg inn på dette forumet etterhvert. Dere er gode å ha her inne på forumet ) Klem fra meg
Kanskje snart <3 86 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 28. mars 2011 Hei alle ) En liten oppdatering fra meg... Etter mye frem og tilbake har jeg og sambo bestemt oss for en samtale hos Hausken:) Har fått time 15. April, spennende Vi ønsker egentlig i første omgang å fullføre pergokuren (går på kur nr.2 av 3 nå) men vil ha Hausken sin vurdering av svarene vi har fått til nå og hviket opplegg de kan tilby for oss dersom spiren ikke sitter på Pergo. Gleder oss og håper på det beste
frøya2006 Skrevet 28. mars 2011 #15 Skrevet 28. mars 2011 lykke til :-) hvis du skal snakke med hausken så må du vite det at han er veldig rett frem, men han er kjempe dyktige.... og han har sjekket mer hos meg og samboeren enn de gjorde på sykehuset. hos hausken ville de finne ut hvorfor eg ikke har klart og bli gravid, og hvorfor mannen min har dårlige sædkvalitet. og da fant de ut at mannen har for lite testesteron. så han og må gå på hormoner. me skal sette igang igjen når eg får mensen nå... så me setter nok igang igjen i april :-) klem :-)
Kanskje snart <3 86 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 28. mars 2011 Hei frøya2006 Takk for svar og at du delte erfaringen din ) Jeg trenger egentlig vurdering av en som sier det rett ut slik som Hausken. Føler at kanskje gyn spesialisten jeg har gått til her har tatt litt lett på meg og sambo sitt tilfelle, men hun har nok rett i at vi KAN/kommer få det til av oss selv med tiden. Så må jeg ærlig innrømme at vi heller ønsker litt mere hjelp dersom det er mulig slik at vi kanskje får litt fortgang på sakene;) Sliter jo litt på all denne ventetiden... Synes det er veldig bra at Hausken har utredet dere grundig og funnet mere ut enn sykehuset:) Håper han kan gi oss noen flere svar også Lykke til videre med prøvingen:))
Kanskje snart <3 86 Skrevet 16. april 2011 Forfatter #17 Skrevet 16. april 2011 Hei alle sammen Legger innlegget mitt her også (samme som bli gravid). Da har jeg og sambo vært på Hausken klinikken i går. Det var en opplevelse med mange blandete følelser, men klinikken og de som jobber der er absolutt helt fantastiske, vi ble veldig godt ivaretatt ! Da vi kom der måtte vi fylle ut et skjema slik at de kunne lage journal på oss. Vi ble også tatt bilde av slik at de alltid kan kjenne fjesene våres igjen dersom vi ringer eller er på klinikken. Synes det var litt morsomt å bli tatt bilde av, faktisk synes jeg det var et godt tiltak Videre kom det en lege og tok i mot oss. Han spurte oss først om masse spørsmål angående b.l.a syklusene mine, tidligere graviditeter, sykdommer, hvilken utredning vi har hatt til nå osv... Han spurte veldig grundig og viste oppriktig interesse for oss. Dette satt vi veldig pris på. Han tegnte og forklarte en haug med forskjellige problemstillinger ut i fra prøvene som allerede var tatt av oss tidligere i utredningen. Han viste prosentsannsynligheter for å oppnå graviditet for helt friske par og for oss. Hvis jeg ikke husker feil nå så hadde "friske" par ca 25% sannsynlighet for å lykkes i en syklus mens vi hadde bare ca 2,5%. Så følgte han sambo inn i et rom for å avlevere sædprøve. I mellomtiden tok han vanlig GU på meg med innvendig ultralyd. Underveis i ultralydundersøkelsen viste han og forklarte hva han så på en tv skjerm som jeg kunne se. Han forklarte at denne måneden hadde jeg hatt eggløsning fra begge eggstokkene, altså to egg som hadde løsnet. Ble så glad, men gleden varte ikke lenge. Han viste at jeg hadde ca 18-20 umodne eggposer/cyster på en "perlesnor" i hver av eggstokkene. Med andre ord en ny diagnose: PCO Kjente det vred seg i magen når han sa det. Var det ikke nok med en tett eggleder tenkte jeg... Etter undersøkelsen tegnet han og forklarte han hva PCO er og at den tette egglederen min nødvendigvis ikke er tett ettersom de store smertene jeg fikk under hsg røntgene kan ha først til sammentrekninger i livmoren og dermed kunne egglederen se tett ut. Så kom samboeren inn igjen og han forklarte dette til han også. I påvente av svar på sædprøve hentet en herlig sykepleier oss for samtale angående ivf. Hun ville undervise oss i valgmulighetene vi hadde. I første om gang var dette enten insaminering av sambo sæd uten å ta ut eggene mine eller vanlig ivf. Før hun fikk begynt kom legen inn med enda dårligere nyheter, Sambo sædprøve var veldig dårlig : 2 mill. sædceller men det var svært dårlig bevegelse ettersom sæden var for seig. Ingen av disse ville klart å befrukte et egg på naturlig vis ble vi forklart. Vi hadde nå tilnærmet 0% sjanse å klare å bli gravid på egenhånd. Nå ble pusten tatt ut av oss begge. Hadde vi prøvd i 17 pp for gjeves? Samtidig prøvde jeg å tenke positivt og tenke at jeg er glad vi oppsøkte hjelp tidlig. Legen kunne ikke forstå hvordan sædprøven kunne være så mye dårligere enn den første som ble tatt før nyttår. Da hadde samboeren nærmere 70 mill sædceller men nå bare 2 mill. Ved forrige prøve var det bare 2% som hadde normalt utseende mens nå var dette over normalen. Han har ikke vært syk i mellomtiden. Svømmerene hans bevegde seg bra på forrige prøve mens nå var de nesten ikke svømmedyktige. Legen sa at han aldi hadde opplevd så store forskjeller og nevnte i en bisetning at han nesten ikke kunne tro at føste prøve faktisk var sambo sin prøve. Hadde de byttet om prøvene på Haukeland, tenkte jeg? Men dette ble jo bare synsing... Legen kunne allikevel ikke forstå den store forskjellen. Vi hadde nå i følge legen kun et alternativ for å bli gravid: IVF med ICSI hvor de "tvinger" sædcellen inn i egget. Sykepleieren forklarte og demonstrerte for oss hvordan dette ville foregå. Hun tok seg god tid og viste at hun virkelig brydde seg. Vi spurte og gravde rundt alt vi lurte på. Et behandlingsopplegg ble satt opp og vi ble vist hvordan jeg skal sette sprøytene. Vi kunne velge selv når vi ville begynne med første forsøket. Vi skal bare ringe inn 1. dag av min mens og så var vi igang med kort regime av medisiner. Vi har nå bestemt oss å gå for pakkeløsning med 3 forsøk til 48000 + 2000 per forsøk for ICSI. Medsinene kommer i tillegg og der må vi ut med opp til 15000 kr. Blir dyrt dette så vi må nok endre livsstilen og utgiftene en del, men dette skal vi klare! Vi starter i juni, grugleder oss Uff dette ble et laaaangt innlegg, men ønsker å dele erfaring med dere da jeg har lært mye av andres erfaringer her inne
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 16. april 2011 #18 Skrevet 16. april 2011 Hei du! Ville bare si at jeg har pcos, og min samboer svært nedsatt kvalitet... Har kun hatt ett icsi forsøk, det er mulig;) Lykke til
MK73 Skrevet 16. april 2011 #19 Skrevet 16. april 2011 Hei, du. Ville bare kommentere mhp opplevelsen din med HSG. Jeg hadde den undersøkelsen, og på den bakgrunn mente gynekologen at den ene eglederen min kanskje var tett. Det hører også med at det ble HSG-undersøkelsen fra helvete, med mye smerter, legen hadde trøbbel med gjennomføringen, og det tok 45 minutter i stedet for 15. Jeg ble derfor henvist til laparoskopi. Da viste det seg at begge egglederne mine var åpne og helt fine - og forklaringen jeg fikk var nettopp det du skriver, at smerter og kramper kan ha medført "krøll" på egglederne som dermed gjorde det vanskelig å komme gjennom på HSG, og samtidig ga inntrykk av at det var tett. Så jeg ville bare vise til at det kan være noe i den tilbakemeldingen du fikk i den forbindelse.
Gjest En i 2011? Skrevet 16. april 2011 #20 Skrevet 16. april 2011 Jeg føler jeg må fortelle litt om min/vår situasjon. Vi har hatt 4 forsøk. 3 i det offentlige og 1 hos Hausken. De to første forsøkene på Haugesund sykehus og 1 på Riksen. Første forsøket negativt, andre forsøk positivt men SA i uke 5, tredje forsøk positivt men SA i uke 6. Kom på avsluttningssamtale på Riksen og fikk klar beskjed at jeg bare kunne glemme å gå gravid. Det kom ikke til å skje. Ja, jeg ble gravid, men jeg mistet rett etterpå. Legen ville gi oss papirene på at vi var ferdig med å prøve å få barn og at vi heller gikk for adopsjon. Vi var ikke helt enige. Vi tok en liten tenkepause på ca 1 mnd, før vi bestemte oss for å ringe til Hausken. Fikk snakke med ei veldig hyggelig sykepleier og hun ga oss time uken etter. Når vi kom til Hausken, ble vi grundig undersøkt og fikk masse spørsmål. Vi fortalte hva vi hadde fått beskjed om på Riksen og han spurte hvilken lege som hadde uttalt seg. Når han fikk vite hvem som hadde sagt det, himlet han med øynene, men kommenterte det ikke noe særlig. Jeg ble satt på forskjellige medisiner, deriblant p-piller. Vi kjøpte et forsøk og lykkes på det. Vi spurte litt om den 3 pakningen og fikk følgende beskjed; Dersom vi kjøpte 3 forsøk og lykkes på første forsøket, så tapte en resten av pengene. Når en da skulle begynne på søskenforsøk, så begynner man på nytt. Det var en av grunnene til at vi valgte 1 forsøk om gangen + den beskjeden Riksen kom med. Det kunne jo være sant at jeg aldri fikk gå gravid. Men heldigvis tok Riksen feil. Det er helt fantastisk å være mamma. Masse lykke til!
Lille jente Skrevet 17. april 2011 #21 Skrevet 17. april 2011 Jeg fårstår ikke helt hvordan noen kan føle det er lang ventetid på Haukeland. Vi har hatt ett uttak, og 4 forsøk der vi har blitt gravid 3 ganger, og mistet en gang. Alle gangene har vi kommet til så snart syklusen min har tillatt det. Syntes også de er verdens søteste på Haukeland. Veldig omsorgsfull, og alikevel proff. Jeg kan med hånden på hjerte absolutt anbefale Haukeland. Lykke til uansett hva dere velger. En spennende prosess.
Kanskje snart <3 86 Skrevet 17. april 2011 Forfatter #22 Skrevet 17. april 2011 Hei MK73 Takk for at du delte din erfaring med HSG røntgen. Opplevelsen jeg hadde er som du sa veldig lik din. Jeg fikk så sjokk av smertene at jeg ble livredd for hvilke smerter f.eks ivf vil medføre. Tror jeg gjentok redselen min for slike smerter 100vis av ganger på Hausken klinikken. De viste heldigvis veldig forståelse for at jeg har hatt en svært vond opplevelse, og lovde at smertene ved uttak av egg ikke er i nærheten av hsg-smertene. Satser på de har rett Kunne jeg valgt selv ville jeg mye heller tatt laparaskopi først selv om dette også medfører smerter så får man et mye sikrere svar. I tillegg medfører ofte dårlige resultater på hsg at man må inn til laparaskopi og da ser jeg egentlig ikke vitsen med å ta hsg røntgen først. Men nå ser det ut som jeg slipper laparaskopi, vi skal rett på ivf/icsi i første omgang. Lykke til videre )
Kanskje snart <3 86 Skrevet 17. april 2011 Forfatter #23 Skrevet 17. april 2011 Hei En i 2011? ) Takk for svar Kan ikke forestille meg hvor tøft det må være å gå igjennom alle forsøkene i det offentlige uten hell og ikke minst flere SA... I tillegg sitter man igjen med en beskjed om at det ikke er mere de kan gjøre for deg/dere. Er i slike tilfeller jeg er utrolig glad for det finnes flere muligheter, altså privat hjelp. Er litt urovekkende hvor forskjellige tilbakemeldinger man kan få av leger/gyn. Selv ble jeg aldri informert om hvorfor jeg fikk Pergo av gyn her i Bergen. Hun sa bare det var for en "ekstra dytt" og sa at alt så bra ut i livmoren min. Legen fra Hausken Klinikken derimot så tydelig at jeg hadde PCO. Han kunne ikke tro at gyn her i Bergen ikke hadde sett dette og han mente det var derfor hun hadde gitt meg Pergo. I tillegg så Gyn at sambo sædprøve ikke var noe som helst problem, men Hausken klinikken sa noe helt annet. Er glad sambo tok en ny sædprøve hos Hausken der for den var enda dårligere desverre, men nå fikk vi ihvertfall svar på hvorfor vi ikke kan/er blitt gravide på egenhånd. Har fått samme informasjon som deg om pakkeløsningen med 3 forsøk. Siden vi ikke har noen forsøk bak oss og ut i fra sannsynlighetsberegning for å oppnå graviditet per forsøk, velger vi pakkeløsningen. For våres del er det godt å vite at vi har 3 forsøk i første ommgang og skulle vi være så heldige at det lykkes på første forsøk så bryr jeg meg ikke særlig om pengene som går tapt. Til slutt vil jeg bare si gratulerer så mye med barnet
Kanskje snart <3 86 Skrevet 17. april 2011 Forfatter #24 Skrevet 17. april 2011 Hei Lille jente Slik jeg har forstått varierer ventetiden på de fleste sykehus. For mange kan ventetiden fra henvisingen er sendt til man får komme til forsamtale lang. For min egen del så ville ikke gyn sende henvisning før om et halvt år når jeg var til henne sist. Hun så ingen grunn til at vi ikke kunne bli gravide på egenhånd. I tillegg måtte jeg og sambo mest sannsynlig da ha ventet måneder etter dette igjen for å komme til forsamtale. Tror absolutt at Haukeland er like proff og omsorgsfulle som klinikker i det private, selv om jeg har lest delte meninger og erfaringer. Vi valgte å gå privat fordi vi ikke var helt enige med gyn sine vurderinger og ville ha en ny vurdering. Viste seg at jeg hadde hatt rett og at vi må ha hjelp ved ivf. Valgte derfor å bare fortsette privat så slipper vi å vente:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå