Gå til innhold

Plutselig ikke interessert i mat lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg leter etter gode råd for å få jenta mi til å spise igjen!

Hun spiser to grøtmåltider om dagen i tillegg til middag. Utenom dette får hun flaske. Det har gått kjempefint frem til nå den siste uka. Hun er ikke interessert i mat i det hele tatt, og det er en kamp for å få i henne maten. Det er så ille at jeg er helt utslitt ved dagens slutt...

Hun sitter og ser seg rundt og sitter ofte med hodet helt bøyd og studerer bordet intenst. Hun er ikke sint eller vrir seg unna. Hun bare leker med hendene sine og nekter å åpne munnen. Hvis jeg klarer å få noe inn så spytter hun det ut igjen.

Det går ca. 3 1/2 time mellom hvert måltid, så jeg tror ikke det er det at hun ikke er sulten. Flaskene sluker hun når hun får dem. Hun er 6 1/2 mnd.

Noen gode råd til en litt desperat mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har vesla mi vært den siste uken også..

Hun er 10 mnd, og har denne uken slitt med to jeklser og en hjørnetann som jeg tror har gjort at hun ikke ville ha.. Ellers har hun rett og slett vært matlei.. Ikke lett å vite...

Men i dag snudde det!! Spiste yoghurt, masse middag, og en stor porsjon grøt!! Hadde feber i ettermiddag og fikk en paracet, og etter det spiste hun..

Grøt har hun ikke ville spise den siste mnd og sleit en hel mnd før det med å få i henne litt..

Kjenn litt i munnen og se om det kommer noen tenner...

Ellers kan du trygt gi litt ekstra flaske.. Hvis det varer kan du evt ta en tur til legen? Det kan jo også hende hun har vondt i halsen, for da er det jeg lettere å drikke enn å svelge fast mat..

Lykke til

Skrevet

Kan nok kanskje være et tegn på at det er tenner på gang, ja:-) Prøv med små måltider, men litt oftere. Det viktigste er å få i henne drikke. Gi henne det du vet hun liker. Prøv å blande fruktmos i grøten, eller ha fruktmos på tuppen av grøtskjeen. Jenta mi liker best at vi dypper skjeen med grøt i fruktmosen, men det må du bare prøve og se hva som funker. En trøst er at det går over. Men det er utrolig frustrerende mens det står på!

Skrevet

Gutten min hadde adeno virus for litt siden og det gjorde sitt til at han spiste minimalt i en ganske lang periode... Vanvittig frustrerende, og mange tårer og engstelse hos mor. Når det gikk over var det en enorm lettelse og jeg er glad for hver skje han ta i munnen nå :-)

Hvis jenten din foretrekker melk skal du bare gi henne det. Viktig at hun får i seg væske og den næring hun får gjennom melken. Det kommer nok til å gå over og så vil hun ha mat igjen :-)

Skrevet

Samme her rundt tannutbrudd. Slitsomt når det står på men prøv å bevare de gode rutinene du har. Sett hun i stolen og tilby mat til hvert måltid, spiser hun lite og du føler hun må ha mer i form av flaske, vent litt før du tilbyr flaska slik at hun ikke assosierer det å ikke spise mat med å få noe annet. Det funket her, kommer og går i tannperioder, snuppa er nå snart 9mnd.

Skrevet

Takk for gode råd!

Det kan hende det er tenner. Jeg kjenner ingenting, men hun har gnagd mye mer enn hun pleier de siste dagene.

I dag fikk hun litt fruktpure i grøten. Det tok fortsatt tid å få henne til å spise, men det gikk litt lettere og hun spiste til slutt opp alt. Lykke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...