Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på snart 14mnd som strever litt med soving.

Hun har alltid vært en flink sover (hvis man kan si det), men rett før jul begynte det å komme mange tenner og de har bare fortsett. Hun bruker lang tid på hver tann, klør, sikler, mindre tålmodig og sover dårlig. Ingen feber. Så jeg regner med denne perioden vi er inn i med dårlig søvn skyldes tenner. 3 jeksel er på vei.

Så til spørsmålet:

Jenta mi våker 6.25 hver morgen (få unntak). Ikke at det er noe for tidlig for meg, men jeg ser det er det for henne. Hun blir da trett i 10tiden, og der er alt for tidlig for dupp. Hun har bare 1 dupp og den varer stort sett i 1,5timer. Dvs. at hun bør ikke legges før kl 12 for da blir det for lenge til leggetid kl 19.

Jeg har prøvd å lagge henne tidligere for at hun skal få en powernap på formiddagen, men da er hun ikke interessert. Hvis jeg lar henne sove duppen i 10tiden så vil hun trolig bli trett igjen i 15 tiden og det er for sent for en dupp. Har også prøvd å legge henne tidligere til kvelden, men dette også uten hell.

Skulle gjerne fått henne til å sove mer på natten. De nettene hun sover tyngre og lengre på morgene er hun en helt annen unge. Tydelig å se at hun er mer uthvilt.

Hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6.25 i dag også... Hvordan skal jeg bryte dette?

Skrevet

Blir det lyst på rommet hennes om morgenen? det kan hjelpe om du klarer og holde det mørkt litt lengre. Hva med og ha henne lengre oppe om kvelden? en halv time til en time lengre?

Skrevet

Min datter som våkner 6 om morgen. Jeg lar henne stå opp, så lenge hun er blid og fornøyd er det greit for meg. Hun har to dupper pr. dag. Tar sin første dupp 10 tiden og tar sin andre dupp rundt 14 tiden. Er i bhg så det avhenger mye av aktivitetsnivået, noen ganger blir hun trøtt tidligere. Hun får sove maks 1 time på begge duppene - på denne måten får hun til å sove på begge duppene. Vi har prøvd med en soving pr. dag, men det fungerer ikke enda for henne. Hun har høy aktivitetsnivå og er avhengig av å hvile mellom øktene. Her avler ikke søvn, derimot er det motsatt, derfor har vi maksgrense på 1 time. Ellers våkner hun knalltidlig om morgener som 5 tiden.

Hva med å prøve to dupper pr. dag med maks 1 times sovetid?

Skrevet

Har tenkt på lyset ja, men vi har helt svart rullegardin med gardiner utenpå så jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Å holde henne våken lengre på kvelden resulterer i mindre søvn på natten da hun likevel våkner tidlig.

Skrevet

Ja, det er kanskje ikke så dumt å gi henne en ekstra dupp. I de siste to dagene så har hun våknet 6.25 som vanlig(merkelig at det er nesten sånn på minuttet?) og da har hun duppet av ca 10min i vogna når vi har vært ute og det har vært nok til at hun holder ut til etter lunsj. Men hva gjør jeg når jeg ikke kan gå en slik tur?

Skrevet

Du kan trøste deg med at om 1 uke får du litt "gratis hjelp" når vi stiller klokka 1 time frem;) Kanskje hun da begynner å sove til kl. 7.25, og vips så er problemet plutselig løst av seg selv? Jeg har et lite håp om at dette vil skje med jenta mi som vil opp kl. 5 hver morgen;)

Skrevet

Ja, la oss krysse fingre og tær om at det skjer! :-)

Skrevet

Vi har ei lita jente på 13 mnd, og hun våkner også rundt klokken 0630.

Hun sover to dupper.

Første dupp rundt 9-10, og neste dupp rundt 15-16.

Første dupp gjerne to timer, siste dupp ofte bare 20 min.

Hva med å prøve å la henne få en liten powernap på ettermiddagen, da?

At du vekker henne etter 30 min eller noe, hvis hun ikke våkner av seg selv?

Tror ikke jeg ville ha vekt henne etter den første duppen. Da blir i allle fall jenta vår grinete som bare det ;)

Skrevet

Joda, det hadde vært en mulighet, men det har seg slik at jenta mi blir litt vel våken av en powernap. Dvs. at hun ikke bør sove etter kl 15. Om hun bare får 10min på ettermiddagen(dupper av i bilen) så kan det være nok til at nattesøvnen blir forskyvet med 1time!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...