Gå til innhold

Pumping - hvor lang tid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

bruker dere? Ser noen pumper ut både 120-130 ml.. og det høres ut som det går fort?

Jeg har prøvd noen ganger. Bruker en hel evighet og rekorden er på 65 ml, og det er på en skikkelig sprengt pupp.. Det føles ikke tomt da heller, bare verste sprenget som er borte liksom. Prøver å flytte litt på pumpa, få nytt grep og sånn, men orker liksom ikke mer etter å ha sittet så lenge.. ?

Har også tenkt at det er kjekt å ha litt i fryseren til "nød" + at jeg en stund syns det var svært lite å hente på kveldene.. Fort tomt og lang tid før det fyltes opp igjen. (ikke så fort som det står i bøker..)

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg har spreng er jeg oppe i 200-250 ml på ti min. Dette forutsatt at jeg får utdrivingsrefleksen i gang før jeg begynner å pumpe. Hvis brystene er "normalt fulle" får jeg ut ca 150ml på samme tid. Hvis det går sent bytter jeg bryst og veksler på denne måten til jeg har fått ut det jeg kan. Synes det er mer effektivt enn å bare ta "nytt grep" på det samme brystet. Men uansett hvor mye jeg pumper klarer jeg ikke tømme brystet like godt som når jeg ammer.

Men man er forskjellig og bruker også forskjellige pumper.. Jeg har prøvd litt ulike pumper og funnet ut at den som funker best for meg er avent håndpumpe. Noen liker denne, andre ikke..

Skrevet

Høres ut som om du ikke får helt start på utdrivingsrefleksen! Jeg har det samme, ikke noe problem med amminga men veldig vanskelig å håndmelke eller pumpe - får bare ut det jeg "klemmer" ut av puppen uten at det blir noe utav det. Løsningen for meg var å gå til fastlegen og spørre om nesespray (syntocinon) som får i gang utdrivingsrefleksen. Det funker kjempefint, og jeg klarer å få tømt puppene uten hjelp av lille snuppa :-)

PS Aiva, jeg har også j121110 ;)

Skrevet

jeg kan bruke 10 min bare for å få ut de første dråpene.

så kommer refleksen, og da kommer det fort. men det er ikke mer enn 100 ml :)

Skrevet

Jeg pumper kun om jeg har veldig spreng, da jeg fullammer. Men da får jeg fint ut 150 ml på under 10 min! Og da settes ikke utdrivningsrefleksen igang med en gang jeg begynner heller. Jeg bruker også Avent håndpumpe. Så fort jeg ser det kommer en stråle eller to med melk, holder jeg håndtaket i samme posisjon til strålen slutter. Så tar jeg nytt pumpetak. Da settes utdrivningrefleksen fint i gang etter to-tre tak :)

Skrevet

Hmm... jeg som sliter litt da skjønner jeg.

Utdrivningsrefleks ok - melka spruter og jeg pumper i vei. Men det varer bare ikke så lenge. Bytter tak og får fortsatt en stund til. Gjør det noen runder og deretter blir det vanskelig...

Det er kanskje sånn at øvelse gjør mester da. Så får jeg kanskje ikke holde på så kjempelenge av gangen.

Tusen takk for svar!

Og Ella S - 121110 er en veldig fin dato! ;-)

Skrevet

Aiva, j121110 spør legen din om å få nesespray som hjelper på utdrivingsrefleksen. Om jeg pumper uten får jeg fort ut melk, og det renner godt en liten stund (2min kankskje?) før det er stopp i mange min. før det kommer igang igjen. -Med nesespray tar det ca 10-15min før jeg er tom (har dobbelt-pumpe!). Men det er litt teknikk også.

Hvor mye man får ut kommer VELDIG ann på hvor gammelt barnet er. Nå er lillebror 8uker og jeg får ut ca 150-180ml. I starten fikk jeg bare ut 80-120ml. Når storebror var ca 7mnd fikk jeg ut glatt 400ml, men slet da med at jeg hadde altfor mye melk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...