Fluffy87 Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 jeg er helt grønn på dette område med grøt og sånt... mini er 4 mnd å jeg tenkte jeg skulle prøve litt grøt.. tok med men en pakke risgrøt fra butikken. for smaksprøve sto det at jeg skulle ta ca 2 ss pulver og 2 ss varmt vann.. hvor varmt skal vannet være? skal det være kokende når jeg blander i pulveret, eller "melke lunka"? prøvde med en blanding i dag, men syntes grøten ble kald med en gang, å ikke tror jeg at jeg fikk til blandingsforholdene helt heller.. ikke var mini veldig ivri heller, men det er de kansje ikke den første gangen? den letteste måten å få han til å spise var hvis jeg tok litt på fingeren så han kunne suge det av.. jeg tar imot alle tips om mating! er helt blank på dette enda *skummelt*
Scarlette Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Det tar gjerne en stund før minien blir vant til grøt. Her er det bare smake og bli vant til konsistensen. Har jo kun fått melk, så dette er uvant å nytt.. De skal jo ikke ha så mye i begynnelsen heller. Og grøten blir fort kald. Bedre å få kald en for varm grøt. Og når det gjelder blandingsforholdet så er det egentlig litt opp til deg. Er den tynn så ta litt mer i .
Nat27 Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Tror aldri jeg har hørt om en baby som elsker grøt ved første smak, så ikke bekymre deg for det, hvertfall. Både smak og konsistens er annerledes enn noe de har fått før. Jeg har gitt min smaksprøver i en uke nå, og i dag var første gangen han likte det skikkelig godt! Begynte å sutre da han ikke fikk mer, til og med. Blandingsforholdet er som nevnt over helt opp til deg selv. Der må du bare prøve deg fram. Men kanskje du ikke skal lage den for tykk helt i første omgang, hvertfall. La den være litt sånn purè aktig i begynnelsen. Vannet kan med fordel være rundt 60 grader, hvis du bruker for kaldt vann/melk og blande med er det lettere å få klumper i grøten. Grøten blir jo ganske mye kaldere bare når du rører inn pulveret. Ved servering skal grøten være omtrent ved samme tempen som melken du gir. Ingen krise om den blir kaldere etterhvert.
Puppen og lillemor Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 her var det i hvert fall en fordel at grøten var tynn helt i begynnelsen.. virket som om det var lettere for snuppa å spise den da.. lagde den gradvis tykkere samtidig som vi økte mengden.. Nå elsker hun grøt! Spiser to porsjoner hver dag (er 5 måneder) Jeg serverer enten nestle havregrøt med ris og hvete eller nestle risgrøt. Blander med MM eller MME jeg signerer det som er sagt over om temperatur.. når jeg blander inn pulveret i melka er melka veldig mye varmere enn det jeg ville servert på flaske, men blir ganske mye kaldere bare jeg har rørt inn pulveret. De første skjeene må jeg gjerne blåse litt på, men grøten blir fort kald. Men kald grøt går like greit ned som varm her i huset, så ikke noe problem. Tenker egentlig at det er greit at hun er vant ti å spise kald grøt, hvis ikke blir det mange turer til mikroen per måltid
Christine209 Skrevet 19. mars 2011 #5 Skrevet 19. mars 2011 I starten blandet jeg ett par ss grøt på flaska. Men startet raskt å gi tynn grøt med skei og gjorde den gradvis tykkere, Her likte hun grøt godt helt fra starten av og kunne gjerne spist MYE de første gangene, men turte ikke gi henne så mye i starten. Nå er hun snart 5 mnd og ELSKER grøt:D vurderer å begynne å gi henne grøt til frokost også, men det har hun bare fått en gang i blant:)
cadence Skrevet 19. mars 2011 #6 Skrevet 19. mars 2011 Begynte med grøt til min frøken da hun var 4 mnd, Nestle ris-hvete. Blandet mottakelse, men hun fikk raskt lyst på mer:) For to uker siden begynte vi med Nestle risgrøt med banansmak og det er nesten som om hun tar skjeen i egen hånd for å få grøten i seg raskere. Hun elsker banansmaken gitt! Har nå begynt å gi litt av Hipp's risgrøt med banan/fersken- noe hun også digger:) Hun er rett og slett veeeldig glad i mat og det er jeg glad for. Antall amminger er jo litt redusert, men det er bare godt for det var et rotterace her i lengre tid:) Hun er 5 mnd nå. Hvis du syns grøten blir fort kald kan du jo la skålen med grøt stå oppi en større skål fylt med varmt vann eller blande grøten oppi en termokopp eller lignende. Begynn med en tynn grøt/velling, og bruk mer pulver etterhvert som magen til lillingen blir vant til det:)
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Hei du:) Ja ting skal ikke være lett når man skal begynne med fast føde gitt.. Var veldig usikker selv(Til tross for at dette var nr 3)! Jeg begynte med risgrøt med banan fra 4 Mnd. Fant ut at det var litt dumt siden den var uten gluten så nå bytter vi litt på med havre/ris og hvete grøten:) Så ikke så mye på blandingsforholdene i begynnelsen da jeg lagde den tynn som suppe. Da var det litt lettere for henne å svelge med tanke på at hun bare har fått melk tidligere:) Nå spiser hun grøt med vanlig tykkelse,men dette har vi brukt flere uker på. Hun er fremdeles ikke oppe i full porsjon heller,kun 1/2. Men nå ammer jeg henne før hun får grøt så deg er jo litt i magen før vi begynner med grøten:) Om du synes grøten blir fort kald så pleier jeg å ha litt varmt(ca 40-45 grader med vannbad i en bolle under bollen med grøt så grøten holder seg litt lenger. For å gi grøt tar TID her! He he Må bare være forsiktig så grøten ikke blir for varm da om vannet er litt varmere:) Lykke til:)
Fruen+jente okt.10 Skrevet 20. mars 2011 #8 Skrevet 20. mars 2011 Har ikke lest det de andre har skrevet! Men du må nesten bare prøve deg frem her altså! Jeg bruker en flaske med ml-mål for å male opp grøten hennes! Syns det blei så unøyaktig med spiseskei! Toppa eller ikke osv.. Min jente har spist grøt i 2 mnd nå (begynte før 4 mnd, har fått velsignelse av den erfarne, eldre helsesøstra altså), og spiser nå grøt blandet på 60ml vann! Blander jeg på 70, spiser ho bare 60! Ho har også gått "lei" grøten inni mellom, så har byttet og blandet og styr på med sviskemos og det hele. Så akkurat nå får ho 50/50 med risgrøt (30ml) og banan-risgrøt (30ml), også tar jeg på litt sviskemos helt på slutten når ho blir litt lei. Men ho må på død og liv ikke spise opp alt altså! Noen dager er ho meire sulten enn andre, det er jo vi også Jeg bruker vannkoker, også rører jeg i grøten til den blir passe lunka. Ho bryr seg ikke om at den blir kaldere etter hvert. Jeg gir ho d-dråper med skjeia i forbindelse med grøtmåltidet:) Bare prøv deg frem du! Stol på deg sjøl:) (Sistnevnte syns jeg er veldig vanskelig hvertfall!)
Pumba78 Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Gir dere melk før grtmåltid så de får nok væske i seg eller er det greit å bytte ut et flaskemåltid m grøt? Høres lurt ut å blande med ekstra melk i begynnelsen det skal jeg og prøve.
kinaputten Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 jeg ammer rett før eller rett etterpå. Grøt er godt, men fruktmos er toppen, da skikkelig smatter han det i seg
MammanTilVerdensFineste Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 Godt å se at noen andre også er usikre på dette med grøt. Jenta vår er 4 mnd til uka og jeg har lurt på å begynne med smaksprøver- har til og med kjøpt grøt allerede for jeg gleder meg sånn til å prøve! Men er jo livredd for å gjøre noe feill selvfølgelig. Ser at mange sier atdet ikke er så farlig hvordan man blander sånn i begynnelsen,men det står jo måleforhold på pakken som skal følges?? Men tenkte i går at det blir veldig dyrt å skulle kjøpe en pakke grøt med 6 porsjoner i for så å kaste en hel porsjon bare for at du skal ha 1 teskje fra hver porsjon som smaksprøve. Har kjøpt risgrøt med banan og fersken så får vi se. Det står jo også at man skal blande med vann, men kan man blande med mme i stedet? Og hvofor det??
Ane Elise Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 Hei, Hver morgen koker jeg vann og heller det over i 1 termos så har jeg det til utover dagen, og dette vannet bruker jeg til å vaske smokk, bite ring, til å gi han som tørste drikk evt ved hikking samt til grøt, så slipper jeg å koke i ett. Når det gjelder blanding av grøt, så blander jeg bare det med vannet i termosen. Det blandingsforhold som står i pakken er så som så, for noen baby liker grøten litt mer "vannaktig" mens andre "fastere" så du må bare prøve deg frem. Her i gården liker nurket mitt best når grøten er litt fast. Da sluker han den rått, er den vannaktig spytter han bare ut. Må nevne at han er 4,5 mnd gammel Første gangen han fikk smake det var han 4 mnd og 2 dager gammel, faktisk så likte han det fra første stund. Nå om dagen får han 2 grøt måltid + fruktpure, til lunsj og like før han skal legge seg. Og alltid mm før grøt inntaket. Etter at jeg har innført grøt måltid, så sover han faktisk hele natta =) HERLIG! Fra kl.20.30 til 6-7 om morgen, ammes så sover han igjen til kl.9! Forresten, dersom han ikke er ivrig å smake på grøten, hva med å blande det med litt frukt i? Du får lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå