AO3 Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har faktisk to TB-barn! Storebror bruker lommebleier (Fuzzi bunz, Blueberry bamboo, Celebrian's Design ++), mens lillebror bruker mest formsydde (Sandy's bambus, The Covered Baboose, Bubble Butt etc), med litt diverse lommebleier og AIO/SIO i tillegg. Begge guttene bruker engangsbleier på natt for tiden. Veldig artig å prøve seg fram med ulike typer til lillebror! Vi hadde mye lekkasjer i begynnelsen, lårene til lillebror var rett og slett for tynne, slik at alt lakk, uansett bleietype og om det var engangsbleier eller tøybleier. Men nå går det kjempebra, og jeg har blitt superfan av formsydde med ull! Det hadde jeg ikke trodd, vi brukte nesten bare lommebleier til storebror - men vi begynte ikke med TB til ham før han var ca ett år gammel, det har kanskje litt å si.
Nat27 Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Har lurt litt på å investere i noen, men det er jo en jungel av ulike typer! Siden jeg er helt fersk i gamet, hadde det vært fint med noen anbefalinger. Hva er best f.eks., slike med innlegg man tar ut, eller de som er sydd fast?? Lillebror her er god og knubben, skikkelige michelin lår. Hvilke bleier kan være gode da? har du noen linker til gode nettsider å kjøpe på?
AO3 Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2011 Ja, det er virkelig en jungel! Vil anbefale deg Tettinntils tøybleieforum, der vil du få masse hjelp! www.tettinntil.no Det går også an å kjøpe brukte bleier der (etterhvert), og mange selger også på Finn. Det kan være lurt å prøve litt brukte bleier først, for å se hvilke typer som passer (det er stor forskjell på hva som passer til hvert enkelt barn), og evt kjøpe nytt når man ser hva som funker. Fine steder å kjøpe nye bleier på: www.bleieboden.no www.eddabedda.com www.krusedull.net www.lillegullbleier.no www.babykind.co.uk (husk tollgrensa!) www.cheeksandcherries.co.uk Om man skal gå for innlegg man tar ut (lommebleier) eller de som er sydd fast (alt i ett), er mer en smakssak. Jeg foretrekker lommebleier, for da kan jeg selv lettere justere mengden og typen innlegg etter behov, men smaken er som baken! Du må nesten selv prøve deg fram, og se hva du liker best.
sweetbaby*11.12.08+29.10.10* Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har kjøpt noen bleier på stellerommet.no men har ikke fått de til.. gullet er våt hver gang vi prøver.. han er tynn i lårene og liten stump, så har kanskje valgt feil type bleie.. kjøpte den de selger i 6 pakk.. ønsker også å få en bedre brukerveiledning, for vil jo så gjerne bruke de
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Vi skal begynne snart, men pga ombygging av vaskerom og diverse så har vi hengt etter med klesvasken de siste månedene. Ser ikke for meg at det er helt ideelt med tøybleier som surner på vaskerommet akkurat... Men det blir! De ligger klare oppe, det er bare surremamma som må komme seg ajour med hverdagen Har aldri brukt tøybleier før så er veldig spent, men vi fikk en 12-pakk med bumgenius aio til fødselen, så håper de passer
Makko med to små gutter Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 Brukte endel tb på storebror første året, men så tisset han gjennom alt, med mindre jeg hadde så mye innlegg i bleiene at han knapt kunne gå. Har bare prøvd et par ganger med lillebror, med dårlig resultat. Begge gangene har han blitt våt igjennom og bleien har rett og slett virket FULL (bumgenius lommebleier med vanlig innlegg). -Han tisser riktignok gjennom med papir også :-S Noen tips?
AO3 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2011 Først og fremst vil jeg anbefale dere å sjekke ut TIs tøybleieforum, der vil dere få svar fra flere enn bare meg! Jeg har aldri prøvd de sekspack-bleiene fra Stellerommet, men ikke alle bleier passer til alle barn. Kanskje må du prøve en annen type. Et annet vanlig problem er innlegg, det er ikke bestandig det holder med mikrofiberinnleggene som følger med, ofte er bambus eller hamp bedre, evt i kombinasjon med mikrofiber. Innlegg må også være vasket noen ganger før de suger max. Hvis man stapper FOR
AO3 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2011 Trøbbel med telefonen her... hvis man stapper FOR mye kan det også lekke, fordi det blir for tykt. Og så må man selvsagt skifte ofte nok, etter det enkelte barnet og bleietype...
Tira Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Vi setter på første tøybleien før vi drar hjem fra sykehuset. Har aldri prøvd før, så det blir spennende. Til alle som vurderer å prøve tøybleier eller bare er nysgjerrige og vil ha mer info vil jeg anbefale www.tøybleier.no De har utlånspakker med tøybleier så man kan teste litt av hvert og dessuten ett forum med masse masse info og mange brukere så man kan få greie på alt hva man ønsker å vite har jeg inntrykk av:)
mammaløve Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Jeg bruker litt av og på! Alt ettersom hva som skjer i livet vårt ellers Ikke så mye mer arbeid med tøybleier, men de burde jo få seg en vask annenhver dag for å ikke bli sure, så om badet flyter over av annet skittentøy bruker vi engangsbleier. Vi bruker Itti Bitti sine Bitti d`lish SiO (uttagbare innlegg) og de fungerer helt topp! Nette bleier som man ikke trenger så masse innlegg i for at de holder tett. Han får ikke noe særlig større bleiestump enn med engangsbleier. Har kanskje opplevd lekkasje et par ganger, men det gjør jeg av og til med engangsbleier også. I tillegg går det an å bruke ytterskallet flere ganger, og bare bytte ut innleggene ved bleieskift dersom det ikke er de helt store mengdene. Trenger ikke mer enn ca 8 ytterskall og litt mer enn det dobbelte i innlegg. Har kjøpt dem på bleieboden.no, og der har det kommet en modell som man kan bruke i hele bleieperioden (man justerer størrelsen etterhvert som barnet vokser) Dumt at disse ikke hadde kommet enda da jeg kjøpte mine bleier. Jeg har størrelse M, og de har passet siden småen var 2-3 måneder. De passer fremdeles nå når småen straks er 8 måneder, men han er en lang og slank kar. Det er helt vanvittig hvor mye søppel man skaper med engangsbleier. Blir nesten en full søppelpose i døgnet med bare bleier når vi ikke bruker tøybleier. Ekkelt å tenke på hvor mye det blir på et år...I tillegg blir småen aldri sår i stumpen når han bruker tøybleier, i motsetning til papir der det kan bli rødt med jevne mellomrom. Her i Bergen fikk vi 1000 kroner fra BIR (søppelselskap) for å kjøpe tøybleier. Ser det finnes liknende støtteordninger i mange andre kommuner også.
AO3 Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 21. mars 2011 Jeg liker også Itti Bitti kjempegodt! Knotten bruker M nå, og de sitter som et skudd. Jeg kjøpte også en av de nye Bitti Tutto-bleiene, som er one size. Da jeg først fikk den var jeg veldig skeptisk, men jeg fikk meg virkelig en overraskelse da jeg prøvde den på. Den sitter veldig fint, spesielt rundt lårene, som ellers er litt vanskelig på min gutt på to mnd med andre lommebleier/AIO. "Poo fence" rundt lårene virker også som en veldig god idé, så det kan godt hende det kommer flere slike i hus etterhvert! Enig i at det blir helt sinnssyke mengder med søppel av engangsbleier... Vi merket utrolig stor forskjell på søppelmengden da vi begynte med tøybleier til storebror. Tidligere måtte jeg ta med søppel og kaste på jobb når det nærmet seg søppeltømming, plutselig hadde vi plass igjen i søppelkassa på tømmedagen! Men vi bruker også engangsbleier når det passer seg sånn, f.eks. nå som storebror er dårlig i magen. Vi har også erfaring med at sår stump var en saga blott etter at vi begynte med TB på storebror. Det er arbeid med bleier, enten det er engangsbleier eller tøybleier. Det er bare et spørsmål om hva slags arbeid man ønsker. Jeg haaaater å gå ut med søpla, men synes det er helt ok å vaske klær, så for meg er valget enkelt sånn sett. Dessuten må jeg være så forfengelig at jeg innrømmer at jeg synes det er kjempeartig at tøybleier er så fiiiine, og finnes i så mange ulike varianter, farger og mønstre! Det gjør bleieskiftene mye morsommere.
flashdancepants Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 Ja, eller det vil si vi skal begynne når hun begynner å få fast føde, for da er bæsjen litt enklere å hanskes med, for å si det sånn. Brukte BumGenius til storesøstera, både AIO og lommebleier. Kommer til å bruke disse, og tror ikke jeg kommer til å kjøpe fler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå