Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har en Avent håndpumpe som jeg begynner å få dreisen på. Gutten er snart 6 uker, så har foreløpig bare brukt den til å lette på melkesprengen når han sover lenge om natta, og bare tatt ut ca 10-20ml hver gang. Vi har prøvd å mate dette i flaske og han tar den også. Etterhvert ønsker jeg å ha litt ekstra i kjøleskap/fryser slik at mannen/bestemødre kan ha i reserve når jeg trener/handler/drar på en dagstur f eks, eller hvis jeg skulle bli syk. Hvor mye ca må jeg pumpe til et måltid,og når bør jeg pumpe ut for at jeg ikke skal "stjele" et måltid fra babyen?
Mina75 - *tobarnsmor* Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 For min del fungerer det best å pumpe på morgenen/formiddagen, da har jeg desidert mest melk. Pumper meg da ca en time etter at jeg har ammet, og når jeg vet at det er ihvertfall en time igjen til neste amming. Da fyller brystet seg igjen til neste mating. Noen ganger hender det lille prinsen våkner og vil ha mat tidligere enn hva jeg har beregnet. Min erfaring er da at det alltid er igjen nok melk til at vi ihvertfall får stilt den verste tørsten hans. Barna klarer å suge ut mer av brystet enn hva du klarer å pumpe. Hvor mye melk hver baby drikker til hvert måltid varierer jo selvfølgelig, også i forhold til alder. Men hvis du beregner 150 ml nå i starten så bør det være mer enn nok. Min er 11 uker og drikker ca 120 - 130 ml når jeg gir morsmelk eller MME på flaske...
littlefairy Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Jeg pumper også som regel om morgen/formiddagen, men jeg pumper bare de dagene jeg har litt spreng (lettere å få pumpa til å ta ordentlig tak også), etter at lillegutt har spist seg mett. (han spiser bare en pupp pr måltid) så da pumper jeg den andre puppen som er spreng, og da er det som regel nok melk i den andre til neste måltid, eller så har jeg ikke opplevd det som så stort problem da puppen aldri vil bli tom for melk, og selvom den føles helt tom/slapp så lar jeg han bare suge litt og så kjenner jeg det strømmer på etter en liten stund I begynnelsen når jeg begynte å pumpe(han var vel ca 6-8uker gammel) fryste jeg ned porsjoner på 70ml, da jeg ikke klarte pumpe ut så veldig mye mer, ( og tenkte da at bedre og varme opp i flere omganger hvis han skulle være mer sulten, enn å varme opp masse melk som han ikke drikker). (men du må jo likevel tine opp flere porsjoner da) Etterhvert som produksjonen har økt og han har blitt større, pumper jeg lett ut 140ml, og fryser ned på den størrelsen. Har ikke prøvd å være borte en kveld enda, så vet ikke helt hvor mye han drikker pr måltid nå. (er 3måneder om en uke) Men på morran idag pumpa jeg ut 180ml, og fryste ned, han blir jo bare større så han trenger jo mer mat også
Tullemor til 3 Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Et lite tips for frysing: Fikk av en helsesøster for mange år siden tips om å fryse morsmelk i isbit-terninger, slike brett man har i frysern. Når de var frosset, hadde jeg en større boks med lokk som jeg samlet opp i.. Da var det lett å ta opp terninger etter behov, smeltet fort når man skulle ha det, og ble ikke så mye svinn som måtte kastes fordi baby ikke spiste alt som var frosset i større porsjoner..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå