ano`num *17.03.10* Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Altså altså. Lang historie som jeg skal prøve å korte ned fordi jeg ikke tror det er så veldig relevant. Jeg ble sykmeldt etter å ha vært i en ny jobb i kort tid. Først bare noen dager i uken så måtte det bli på fulltid. Jeg jobber i bhg og var sykmeldt pga rygg og utslitt. (En tilstand som kom av kroniskt sykt barn) Så ble jeg gravid (til mitt forsvar så hadde jeg aldri trodd at det var mulig en gang! Men det er vell slik at når det ikke skal skje, så skjer det.) Jeg ble av ymse grunner holdt sm gjennom hele graviditeten. Altså 11mnd med sm før permisjon. Når permisjon var over ble jeg satt rett over på sm igjen. Av andre grunner enn FØR permisjon. Jeg har vært syk det meste av permisjonen min (virus som angriper hele kroppen er antatt, men nå på siste legebesøk kom det opp spm om CT/MR av hodet - og min tanke om hvorfor de ønsker dette er mistanke om hjernesvulst noe som min kunnskap om emnet kan stemme med symptomer) og det er jo samme sykdom som hemmer meg enda. Jeg ser dårlig, musklene svinner hen, jeg er konstant trett og sliten, har dårlige blodprøver bla. Det står helt ulike ting på sm nå, enn før perm også. Jeg leverte delen til arbgiver og delen for utbetaling til NAV uten å tenke over det. Men. Så fikk jeg bare 60% av lønnen min, Jeg tar kontakt med NAV og får da høre at de av en eller annen grunn har satt meg opp som arb.ledig. Dette stemmer ikke, jeg er jo fast ansatt fortsatt jeg. Det er helt sikkert en feil sier de på vårt lokale kontor og kan ikke gjøre annet enn å be de som har med det å gjøre om å ringe meg. De ringer, og jeg får beskjed om at arb.giver må sende inn bekreftelse på at jeg er ansatt og lønnspapir. Jeg snakker med sjefen min og dette skal ordnet. Ei uke etterpå er det fortsatt ikke ordnet men det skal fikses. Jeg snakket med NAV på nytt igjen i går og fikk da vite at de ikke har mottatt noe. Snakker på nytt med sjefen og får da helt sjokk. De anser meg som et objekt for NAV siden jeg ikke er noe for dem å ha tilbake. Hun sier rett ut at hverken de eller jeg er tjent med det. Jeg blir tatt helt på senga og greier ikke å komme med fornuftige svar! Hun forsvarer det hele med at "vi har snakket om at det ikke er en jobb å komme tilbake til for deg". Hun har sagt det omtrent hver gang jeg har vært på besøk på jobb, jeg har tenkt som så at jeg skal vise de bare jeg får anledning igjen. Altså anledning til å jobbe. Hun fastholder på at jeg hører til under NAV og deres utbetalingsystem. Selv om hun ikke kan si meg opp ENDA. Når jeg protesterer kommer hun bla med at det er da ikke rettferdig at de skal betale arb.giverperioden på nytt når jeg ikke har vært å jobbet for de på 2år. Jeg ble så tatt på senga at jeg ikke engang husker alt som ble sagt! Hadde bare lyst å legge meg ned å gråte under samtalen, kjente tårene sprenge på. Det er ikke sagt noe om at jeg ikke vil bli frisk eller at jeg ikke kan eller bør gå tilbake til samme type jobb etterpå! Hele tiden har det jo blitt antatt at det hele er forbigående. Jeg tror det hele bunner i mitt kronisk syke barn. Som forøvrig ble syk etter at jeg startet å jobbe der. De ser nok at jeg vil bli dyr i drift i årene fremover, med stor risiko for mye fravær. Noen som kjenner til lovene rundt dette? Hvem tar jeg kontakt med? Takk og lov for at jeg har arb.kontrakt! Men jeg e rlitt usikker på hvor mye det hjelper meg egentlig? For den viser jo ikke at det ikke har blitt avtalt noe i ettertid?
Nagilimia Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Dette lukter advokat... Ikke ta denne saken alene.Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg! Slik jeg leser det er det arbeidsgiver som tar feil. De har ikke gitt deg en saklig oppsigelse. Du kan lese mer her: http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=210 Google oppsigelse og sykdom så får du mange treff.
Frøken B ღღ Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har ikke tid til å lese hele innlegget ditt nå, så jeg håper jeg ikke bommer helt på svaret . Men, når du har vært SYKEMELDT ett år så kan du sies opp. Men PERMISJON teller ikke inn i den perioden, Sykemeldingsperioden gjelder før og etter permisjonen, f.eks. om du var sykemeldt et halvt år før permisjon og et halvt år etterpå så teller det som ett år. Ta kontakt med fagforening og/eller advokat for å få klarhet i dine rettigheter.
2søtesmåh Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Sykmeldt et år, så kan man sies opp..Og da teller også sykmelding under svangerskap. det er bare permisjon som ikke teller....
Fire småtroll Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Når man har vært sykemeldt et år skal man over på app og arbeidsgiver kan si deg opp. Spørsmålet er jo om avbruddet i sykemeldingsperioden gjør at du kan være sykemeldt i enda et år før det blir aktuelt. Er du organisert? Ville tatt kontakt med noe som kan hjelpe deg med dette.
Guttemamma75 Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 Dere som svarer at man skal telle med sykemelding før og etter svangerskap - DET er feil!! For å opparbeide seg nye fulle sykepengerettigheter etter sykemelding må man jobb i minst 26 uker, foreldrepenger likestilles med jobb og dermed nullstilles sykepengeretten etter foreldrepermisjonen.. HI kan med andre ord være sykemeldt i ett år etter avsluttet permisjon før arbeidsgiver evt kan si henne opp med grunnlag i sykemeldingen...
Gjest ->>- Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 Nei, det er ikke riktig. Forhåpentligvis er du organisert; da er det rett til tillitsvalgt. Om ikke, ville jeg kontaktet advokat.
ano`num *17.03.10* Skrevet 20. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 20. mars 2011 Jeg er ikke organisert. Men hvis jeg hyrer advokat taper jeg vell på det ifh utgiftene mot lønna jeg mangler. Blir vell dyrt det? Jeg har ikke mer enn 13-14 tusen brutto i mnd! Men! Siden det egentlig er for lite i utg.punktet er det jo ekstra viktig for meg å faktisk få utbetalt alt og ikke bare 60% som jeg har fått nå. Jeg fikk ikke den lønnen jeg ble lovet da jeg startet og når hun kom med kontrakten for underskriving hadde jeg rett og slett ikke baller nok til å si fra Bokstavelig talt. Så jeg har ikke fått tarifflønnen og ikke ansieniteten min. Kan godt tenke meg å bytte jobb bare for å få den lønnen jeg har krav på. Men, det ser jo ikke akkurat så bra ut på papirene det heller. Hvertfall ikke om det blir å skje på denne måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå