Gå til innhold

positive ting m mme og flaskemating + negativiteter m amming mottas med takk!

Anbefalte innlegg

Har prøvd ALT for å få t amminga, men d går bare ikke. Gikk på ein smell der. Hadde sånn håpt at d sko gå. Holdt ut smertefulle brystvorter å trodde eg hadde klart det. Men så blei eg syk og melka forsvant. Har mellom 5 og 10 ml tilsammen på begge bryst t tross for at eg har prøvd det meste for å øke. Rett å slett blitt litt deppa av heile greiene. SÅÅÅ kom me det visst det e noe positivt med flasker og mme framfor morsmelk.. Mottas med stor takk :)

Fortsetter under...

Gjest Detverkeribakhodet

hei!

Er dette ditt første barn? Jeg ammet min første, og er glad for det... MEN, jeg holdt på å gå på veggene... jeg kunne ikke gjøre noen ting uten å ha babyen med meg.... alt ansvar med mat falt på meg, hver eneste nattmating osv.. jeg ble brukt som smokk i nesten 4 mnd.. kunne ikke gjøre noen ting føltes det som...

nå har jeg fått nr 2 og er flaske mamma.... babyen min var bare 2 kg og født med hjertefeil hvilket gjorde at amming var umulig... jeg pumpet og pumpet, og hun fikk min melk på flaske i 7-8 uker.. og så var det over på mme... Jeg må si at jeg stortrives som flaske mamma... det er så deilig å kunne "slippe" alt ansvaret... det er også utrolig greit å kunne følge med på hva hun spiser til enhver tid...

ikke ta det som et nederlag at du ikke får til amming! det viktigste er at babyen din får mat og trives!!

Det er ikke noe negativt med å amme, men når du flaskemater så vet du hva ungen får i seg, og du slipper å dra fram puppen hele tiden og over alt. Far kan også mate og mor kan få seg en pause.

Ikke slit deg ut så du blir deppa pga amming. Jeg var nesten der selv. Det var helt ok å kun flaskemate, og barnet mitt er frisk og fin i dag :)

Jeg gav mitt barn flaske fra hun var 4 dager gammel, på heltid, og nå er hun 1,5 år og frisk og fin :) De fordelene jeg merket meg med et flaskebarn var:

* Virker på meg som at flaskebarna er mindre syke, vet ikke hvorfor, men de jeg kjenner som ammet hadde syke barn hele tiden, mens de jeg kjenner som gav flaske, inkludert her i huset, hadde barn som var sjeldent syke.

* Slipper de fæle bæsjebleiene hehe. Mi hele tiden bæsjet regelmessig, en gang for dag :)

* Mannen min kan og mate så vi byttet på å stå opp om natten. Ja til søvn :)

*Slippe nattavvenning.

*Vet hele tiden hvor mye hun får i seg, at hun får i seg nok, slipper bekymringer rundt det.

*Gjør ikke noe at de får tenner og biter ;)

*Når de gjelder antistoffer, fosteret får de gjennom morkaken de 3 siste ukene før termin, så med mindre du har en prematur baby så har barnet ditt fått de, og dermed er det ikke så ille at du ikke ammer likevel. Men dette forteller de ikke deg før du har slutta å amme og det er ingen vei tilbake. For vi får jo høre at amming er så viktig pgsa antistoffene... bare tull! Så ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke ammer.

*Å gi flaske er skikkelig kos. Herlig å ha barnet i armkroken og mor og barn ser i hverandres øyne mens babyen spiser. Følte jeg fikk så innmari god kontakt med henne. Og tenk, den samme kontakten får far lov til å oppleve med et flaskebarn :)

Vil gjerne legge til de negative sidene også så du er forberedt:

* Stress å koke flasker. Men kjøper du en flaskesterilisator til bare 999kr så slipper du dette problemet.

*Stress å måtte lage til flaske mens babyen hyler av sult. For det tar litt tid.

*kan være stress når vi er ute, må huske å ha med alt. Å glemme stelleveske blir litt krise hehe. Da må du løpe rundt og fine sted du kan kjøpe flaske, gå på cafe og få kokende bvann til å sterilisere den litt, kjøpe mme, osv... Så husk å planlegg stellevesken. Anbefaler pulver dispenser fra Avent. Den er billig og du slupper å ha med pakken med pulver og måleskje.

*Det koster desverre en del penger. Amming er gratis.

Men alt i alt har jeg bare positiv erfaring med flaskemating, og kan jeg ikke amme den neste heller så skal jeg ikke kaste bort tiden på å gråte og ha dårlig samvittighet. Da er det bare å finne frem Hipp pulveret og sette igang :)

Hei.

En slik tråd trenger jeg og, så definitivt! Gutten vår var født med kort tungebånd og fikk ikke sugetak, og pga veldig vektnedgang ble vi beordret over på flaske da han var 2 uker. Han er nå 8 uker. Meningen var at han skulle få mm, men jeg har aldri fått nok melk, og han har på det meste fått ca 50 % mm og 50 % mme i løpet av dagen. Jeg har gått på tablettkur for å øke melkeproduksjonen, men det kommer ikke noe mer. Pumpinga er et helsikes pes, for å si det som det er. Særlig når det ikke er noen vits i hvor mye jeg pumper, mengden øker ei. Og jeg må pumpe 6 ganger daglig for å opprettholde produksjonen. Det er nesten ikke gjennomførbart, men jeg strever og prøver så godt jeg kan for at han skal få den dyrebare melka mi.

Jeg har også savnet noen som kan fortelle meg at jeg ikke gjør noe galt i å gi han mme, at jeg ikke er en dårlig mor som ikke kan amme, at jeg er flink som står på og stadig streber etter noe som nesten er ugjennomførbart, konstant dårlig samvittighet for jeg føler jeg burde gjort mer... etc. Derfor er det bare å prøve å oppmuntre seg selv, og fortelle seg selv at man gjør en GOD JOBB!

På ammepoliklinikken sa de til meg at hvis gutten hadde kunnet snakke, ville han sagt at han var strålende fornøyd. Og det er det viktigste. Han setter nok mer pris på en mamma som er tilstede og kan kose og pludre, enn en mamma som stresser for å pumpe eller sliter med å få gjennomført ammingen og ikke har overskudd og tid til å være med babyen.

Så nå skal jeg oppmuntre deg:

- Mamming er tusen ganger vikigere enn amming! Bruk heller tiden på å være med babyen din enn å slite med amming og dårlig samvittighet.

- Ammepresset er veldig overdrevet i Norge pga de negative holdningene som var for noen tiår siden, men alt helsepersonell vet at mme er nesten like bra som mm, og at det er MANGE som sliter med amminga!!

- Flaskekoking er ikke noe stress for min del, vi koker og har ikke sterilisator.

- Veldig praktisk at andre kan gi mat.

- Kjempekoselig at også pappaen kan ta del i dette!!

- VELDIG praktisk å følge med på hvor mye han spiser til enhver tid!! Slipper å bekymre oss for vektnedgang og for mye vektøkning etc.

- Mme er lettere å tilberede enn mm synes jeg. Mm i vannbad tar lang tid (med hylende unge er det ikke kult), mens mme fikser vi på tre sekunder, har kokt vann avkjølt til 40 grader på termos og ferdigoppmålt pulvermengde. Kjekt på natta!

Jeg har forsøkt å tenke på negative ting med amming og, siden det river i mammahjertet mitt at jeg ikke får det til :-(

Her er noen:

- Slipper såre brystvorter.

- Slipper melkespreng, særlig når du er borte fra babyen.

- Slipper å våkne på klissvått laken om natta om det er lenge siden du har ammet.

- Slipper å tenke på hva slags genser du har på deg siden den ikke trenger å være ammevennlig.

- Du kan dra fra babyen mye lettere når han uansett ikke ville fått pupp.

. Du kan drikke alkohol og slipper å tenke på om du spiser noe babyen ikke tåler.

Vel, dette ble langt, men jeg håper det hjalp noe.

En fantastisk tråd for oss som ikke vil eller kan amme. Ammet sist med mine to andre barn og strevet voldsomt, mest pga dårlig samvittighet. Denne gangen har jeg bestemt meg for å ikke amme, orker ikke alt strevet en gang til. En annen fordel er at det er så mye enklere og overlevere litt av ansvaret for mating til far og at det blir enklere når enn skal dele permisjonen at barnet ikke er så avhengig av mor.

Annonse

En flott tråd, altså!

Jeg har ammet og barn nr 2 får bare mme. Jeg føler meg mye mere fri denne gang. Sist gang slet jeg med depresjon i lang tid, tror ammingen var noe av grunnen. Det var liksom aldri fred å få, barnet var dønna avhengi av meg 24/7... Slitsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...