Gå til innhold

Din beste lasagne oppskrift mottas med stor takk :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å med det, mener jeg ikke Toro ;D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får alltid masse skryt for lasagnen min. Jeg lager den sånn ( til ca 4):

Stek400 g karbonadedeig, og ha oppi et glass Dolmio ekstra hvitløk. Riv en gulrot og ha oppi. Kok sausen i 5 minutter.

Kok opp 5-6 dl lettmelk. Ha i litt tørket basilikum. Når melken koker har du oppi jevning og en ss smør slik at det blir en litt tynn hvit saus. Kok ut melsmaken. Dra sausen av plata og ha oppi 1 revet Port Salut ( de ferdigpakkede fra kjøledisken). Rør til den har smeltet.

Legg lagvis kjøttsaus, ostesaus og lasagneplater. Avslutt med ostesaus. Dryss over rikelig med revet Jarlsberg.

Stek på 200 grader.

Server med fersk loff og en god salat med pinjekjerner, soltørkede tomater og oliven i.

Skrevet

Glemte å si at du må smake til ostesausen med salt og pepper :-)

Skrevet

Synes denne er god:

Kjøttsaus:

ca 500 g kjøttdeig/karbonadedeig

1 løk

2 fedd hvitløk

1/4 sellerirot

1-2 gulrøtter

1-2 ss olje

6 ss tomatpurre

4,5 dl vann

3 ts kjøttbuljong

1 ts salt

1/4 ts pepper

1/4 ts timian

1/2 ts oregano

1 ss persille

Skrell og hakk grønnsaker, og surr dem i olje. Brun kjøttdeigen med grønnsakene. Ha buljongen og vannet i en kasserolle og kok opp, ha blandingen over kjøttdeigen og grønnsakene. Ha i tomatpurre og krydder og kok opp. La koke i minst 15 minutter.

Ostesaus:

2 ss smø

2 ss hvetemel

6-7 dl melk

1-2 ts salt

1/2 ts pepper

1/2 ts muskat

1 stor neve med revet ost

Smelt smør, rør inn mel, spe ut med melk og kok opp under omrøring. Tilsett salt, pepper og revet muskat, og tilsett osten når sausen koker. La sausen koke i minst 10 min.

Legg først et lag med ostesaus i bunnen av formen, så lasagneplater, og deretter kjøttsaus, ostesaus og lasagneplater lagvis. Avslutt med ostesaus øverst, og strø revet ost på toppen. Stek midt i ovnen på 200 grader i 30 minutter. La den hvile seg i 5-10 minutter før man begynner å spise av den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...