Gå til innhold

Spesifikke språkvansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn med spesifikke språkvansker som kunne tenke seg å fortelle litt om hvordan de er/fungerer i det daglige?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt?

Gutten min har strevd med språket, han ble alvorlig syk da han var 2 år det hemmet språket.

Vi har fått og får mye hjelp fra PPT, det har skjedd mye med språket etter de kom inn i bildet.

Skrevet

Gutten min er 6 år. Har også fått mye hjelp fra PPT, men nå som han skal på skolen hadde det vært greit å ha et navn på problemet for å få rett på mer hjelp.

Det har hele tiden vært en utvikling, men den har gått mye senere enn normalt. Hjemme snakker han ganske greit nå, mens i barnehagen går det tregere. Strever med å bygge opp setninger, utrykke seg(hjemme blir han ofte sint og frustrert om han blir misforstått) Sliter med å huske ord, vansker med konsentrasjon/oppmerksomhet, vanskelig å henge med sosialt selv om han gjerne vil.

Skrevet

Her var det ekspressive språkvansker, noe som gjorde at barnet ikke ble forstått av andre før nærmere 4 år. Medfødt, og litt ukjent årsak. Men jeg mener hørselen var medvirkende. For barnet fikk dren som 4-åring(som jeg kranglet meg til etter flere år med kontroller), og da akselererte språket.

Hørseltester på ØNH-avd. viste nemlig at barnet liksom hørte nok til å lære å snakke. Det skjedde bare ikke.

PPT var inne fra barnet var 2,5 år, og spes.ped fra kompetanseteamet var inne fra barnet var 3 år.

Vi brukte litt av det som heter tegn til tale, som er et forenklet tegnspråk tiltenkt de med Downs. Dette hjalp barnet med å ha en uttrykksmåte før språket var på plass :)

Alt fungerte i det daglige, for vi som trengte det forstod barnet godt. Men jeg så av og til fortvilelsen til barnet, og dette økte på med alderen.

I dag(med egentrening 5 timer i uken i barnehagen) snakker barnet som andre, men sliter litt sosialt enda. Men det kommer seg hele tiden. Er nå i skolealder, og jente. Det er grunnen til at barnet henger fortsatt litt etter sosialt. En gutt hadde hatt det enklere i så måte......

Skrevet

Sønnen min er 5 (idag faktisk!) og har hatt PPT inne siden han var 3. han snakket veldig sent, og hadde problemer med forståelse, sosialt pga dette osv. Det går fremover, men ikke i rasende fart. Han har hjelpe.pedagog i bhg 16 timer i uka. Gruer meg litt for skolestart, og håper det skjer mye frem til august 2012.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...