Gå til innhold

Stikkpiller, hvilken vei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Todde jeg visste at stikkpiller skulle settes "feil vei", men nå ser jeg på helse-nettsider fra usa, at spissen skal først. Jeg setter de alltid "feil vei" fordi da smette pillen inn av seg selv i det jeg berører åpningen. Har prøvd med spissen først, men da må en nesten putte halve fingen inn også, eller så smetter den bare ut med en gang. Så hvilken vei er rett og hvorfor står det ingenting om dette i pakkningsvedlegget?

Skrevet

Spissen er ment å skulle inn først. Men dersom du synes det er lettere å sette den inn motsatt, så gjør du det. Pillen virker like bra uansett hvilken vei den settes inn.

Skrevet

Setter de alltid med spissen først.

Skrevet

Setter også alltid med spissen først, for som du sier HI, da smetter pillen inn av seg selv. Men du gjør som du syns er letterst og best.

Skrevet

Du kan vel tenke deg selv hva som er mest behagelig??

Spissen først, selvsagt. Noen fjottete personer som fant ut den skulle med tverrenden først for noen år siden. Tull!

Hilsen sykepleier...som alltid setter supp med spissen først;-)

Skrevet

Jeg har alltid gjort som du beskriver her. Da smetter den inn av seg selv :)

Skrevet

Jeg tar stikkpille daglig, og vet at det føles best når de settes feil vei. Bare være litt forsiktig i begynnelsen, så smetter den nesten inn av seg selv. En annen viktig faktor, da kommer den avrunda spissen ut, slik at den ikke irriterer og du slipper å føle at du må på do.

Skrevet

HI skriver jo at den smetter inn av seg selv når den IKKE settes med spissen først.

Skrevet

Kan ikke si jeg ble så mye klokere.

Skrevet

Jeg setter den "feil vei" og kommer til å fortsette med det:)

Som du sier så smetter den inn av seg sev da.

Skrevet

Setter den alltid med spissen først, har trodd det var sånn det skulle gjøres jeg! Men blond som jeg er, så stemmer kanskje ikke det...... :-)

Skrevet

Jeg setter den inn med spissen først. Men jeg ser på sykehuset (han er MYE innlagt....) setter de den inn feil vei. Det er vel strengt tatt ikke så nøye, bare pilla virker..;)

Skrevet

Hei:)

Det er faktisk ikke noe rett eller gal vei. Utrolig nok:) Det var iallefall det de sa på legemiddelhåndteringskurset:)

Skrevet

Store diskusjoner innad i helsevesentet når det gjelder dette.

har selv hørt at man skal sette den feil vei fordi da vil spisse lukke seg rundt analmusklene slik at den ikke faller ut og glir letter inn i rectum..

Skrevet

konklusjon:man kan sette den begge veier. gjør det du føler er lettest :)

Skrevet

Stikkpillene virker like godt uansett hvilken vei stikkpillen settes inn, men dersom man opplever at den kommer ut igjen, kan man prøve å sette den ”feil” vei, altså med den butte enden først. Et tips for å lette innføringen er å fukte stikkpillen med vann,

Dette fant jeg på

http://www.weifa.no/index.html?emne=2&catid=35&subcat=61

Skrevet

Her strides de lærde. Det er en smakssak.

Skrevet

Den butte enden inn først! Formen på stikkpillene er ment å passe i endetarmen og den gir minst motstand og ubehag når spissen peker ned - akkurat som du beskriver. Min erfaring som sykepleier i 13 år, er at det er kun helsepersonell som setter stikkpiller inn med den butte enden først og sikkert ikke alle av oss heller ;-) Det skal egentlig stå noe om dette i pakningsvedlegget, snålt hvis de har fjernet det. Er det Paracet det er snakk om?

Når jeg gir stikkpiller, pleier jeg alltid å myke opp den butte enden litt først, evt ta på litt salve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...