Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har begynnende bekkenløsning og det sliter mer å mer på meg.

Har en jobb hvor jeg sitter foran dataen hele dagen. Allerede nå rett over 08.00 begynner det å verke mye.

Det må da være noe en kan gjøre hjemme for at det skal bli bedre. Jeg prøver å få meg en tur med hunden hver dag og det går bra. Jeg tar det rolig. Men er det andre øvelser/trening en bør eller kan gjøre, og som vil gjøre det bedre? Har ikke lyst at dette skal bli verre, og jeg er redd for å gjøre ting verre om jeg ikke begrenser meg.

Noen råd anyone? Som ikke innebærer å gå til fysioterapaut.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143028562-trening-med-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Hvorfor ikke fysioterapaut? Jeg går til fysioterapaut og setter stor pris på å få veiledning i hvordan man faktisk skal utføre ulike øvelser. Jeg gjorde en del feil, selv om jeg trodde det var rett. jeg går både alene og på gruppetrening for å stryke kjernemuskulatur. I tillegg har jeg fått øvelser tilpasset mine problemer til å gjøre hjemme. Min fysioterapaut har spesialisert seg på bekken. Vet at mange har nytte av manuell terapauter (som jo er fysioterapauter med videreutdanning) og kiropraktorer også. (Fysioterapaut er gratis om du har henvisning om bekkeløsning med gangvansker fra lege).

Min erfaring er at de som kan noe om bekkenløsning er helt klare på at om du presser deg for mye må du betale for det. Så snakk med legen din om tilpassing, avlastning og sykemelding. Jeg kjenner meg godt igjen i at det fort ble vondt på jobb - og har forstått at det verste for meg er å sitte. Jeg fikk bekkenløsning tidlig, er nå i uke 22 og 100% sykemeldt - etter klart råd fra fysioterapauten legen sendte meg til. Når man får det tidlig er det hormonelt og da blir det oftest værre utover i graviditeten. Kjeldelig? Ja. Dårlig samvittighet ifht jobb? Ja. Har jeg mindre vondt? Ja. Også tenker jeg at det er tross alt bare noen uker og og jeg vil for all del ikke slite med bekkenet i evigheter etter fødsel. Kvinner blir uføretrygdet pga bekkenet - jeg vil ikke havne i den statistikken.

Noen generelle råd:

'små skritt, gå ett og ett trappetrinn

'samlede ben når du går ut av bil etc

'ungå den type bevegelser som kommer en har når en støvsuger - og self støvsuging

'ungå å bære tunge ting - send mannen på butikken!

'når du bøyer deg - bruke bena, ikke bøy i hoftene

'ligg mye på ettermiddager, med pute mellom beina. Husk at du også bør ha støtte mellom anklene ellers får du en litt feil vinkel i bekkenet. Ha pute når du sover også!

'Når du står bør du tenke at du skal ta "halen inn mellom beina", mange med bekkeløsning har stor svai i korsryggen - det kan være dumt

'få mannen din til å massere ømme muskler.

'prøv å varier stilling på jobb, sitt litt og stå litt. Hør om de kan tilpasse, heve/senke bord, god stol etc. Er det mulig at du kan få ligge påen benk el innimellom?

'ikke press deg, du får bare mer vondt

' jeg er ingen ekspert så jeg vil ikke si noe om øvelser - er redd for at jeg ikke forklarer godt nok og du ender opp med å gjøre feil. Dessuten er det ikke sikkert at det som er best for meg er best for deg. Vi kan ha ulike problemområder i bekkenet.

Til sist vil jeg si: bit i det sure eplet og kom deg til noen som kan hjelpe deg! Det er bare tull å ikke benytte seg av den kunnskapen som er der ute! Gjør det som er best for deg!

Tusen takk for langt svar.

Det ligger langt inne for meg å gå så langt som å sykemelde meg. Kommer til å ha skikkelig dårlig samvittighet om det ender slik.Men flere å flere sier at jeg må ta det veldig forsiktig slik at det ikke blir verre. Så jeg får se hva legen sier ved neste kontroll og heller ta det rolig til da.

Liker det ikke iallefall, men kan jo ikke ødelegge meg selv heller.

Ikke for å skremme deg, men når du sitter på jobb og har tårer i øynene pga smertene når kl er 08 om morningen, da begynner man faktisk å innse at en må svelge stoltheten sin når det kommer til sykemelding.

Jo mer du presser deg, jo verre vil du bli og det kan ta lengre tid før du blir god igjen etter fødsel.

Ingen som kommer og takker deg heller for å bite tennene sammen.

Men gode råd fra hun over her, kom deg til legen - ikke vent til neste kontroll. Dette kan du ta før.

Jeg går på bassengtrening med fysioterapaut hver uke og anbefaller det. Dette foregår i oppvarmet basseng i grupper, hvor fysiterapauten står på land og forklarer hva man skal gjøre og tips til holdning osv. Gå til legen din og få henvisning (må stå bekkenløsning med gangvansker) så betaler man bare 100 kr pr gang. Fagerborg fysikalske tilbyr dette.

Veldig deilig å få bevegd seg nesten vektløs:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...