Gå til innhold

Hvor lenge ut i graviditeten er det anbefalt å jobbe nattevakter?

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier og jobber i 50% nattstilling. Vet at det ikke er anbefalt å jobbe nattevakter sent i svangerskapet, men noen som vet hvor lenge eller har erfaring med dette? Jeg lurer også på hva som skjer dersom jeg må flyttes til mer gunstige vakter. I nattstilling tjener man jo mer, dvs jeg må jobbe MYE mer i dagstilling for å oppnå samme lønn. Vil jo ikke at permisjonspengene skal lide for dette;) Vil gjerne høre andres erfaringer:)

Fortsetter under...

3 trimester er det kanskje på tide å droppe nattjobbinga i allefall. Da kan du unngå sykemelding ved å be om tilrettelegging slik at du får jobbe dag og evnt kveld. Mange arbeidsgivere er desverre for slappe med dette, og vil heller at du blir sykemeldt, for det betaler NAV uansett til arbeidsgiver når det er svangerskapsrelatert "sykdom".

Hei du, selv jobber jeg 20% nattevaktsstilling og gikk i første omgang til lege og ba om sjukemeld, noe jeg fikk. Denne må fornyes om 4 uker og jeg vet ikke om jeg er like heldig neste gang. Følte meg litt kjip overfor arb.giver, men samtidig så har jeg ikke lyst å jobbe mer for mindre penger. Tror også det hadde resultert i at jeg blir mere sliten/ mere sjukemeldt. Jeg er forresten 19u. på vei. Tror det er stor forståelse for at gravide ikke jobber netter. Får du ikke s.m så er hvertfall leder plikta til å tilrettelegge sånn at du kan bli værende på jobb. Lykke til.

På sykehuset der jeg jobber,kan gravide jobbe natt frem til uke 26 eller 28. Men jeg fikk legen til å skrive at jeg ikke klarer å jobbe natt,jeg blir dårlig av det. Avdelingen har lagt til rette slik at jeg jobber andre vakter i stedet, uten å miste tillegge som natt gir. Jeg må jobbe en ekstra dagvakt for å komme opp i samme timeantallet når jeg har 9 nattevakter. Syns dette fungerer helt fint. Bedre dette enn å være sykemeldt. Håper det ordner seg for deg =) Lykke til!

Visste ikke det var noen regel på det. Da jeg ventet nr 1 jobbet jeg 66% natt fram til perm

Kommer vel an på formen til den gravide? Er man frisk og klarer nattjobb er det vel greit hele veien??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...