Ella_Bella_Snupperella Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Var til jordmor igår og fikk konstatert "mellom moden" livmormunn! Ble litt skuffet at det ikke var kommet lenger... Hører om alle disse som går rundt med 2-3 cm åpning og fullt moden - ville så gjerne få den beskjeden selv! Alle har gått og sagt at det blir nok tidligere fødsel på meg siden magen falt så tidlig! Men så var nå livmormunnen ikke mer enn mellom moden - begynt å bli myk og litt avkortet men ikke nok til at det var begynt å åpne seg enda! Turen gikk deretter til akupunktøren min og vi ble enig om at siden jeg nå er innenfor terminvinduet (38+1 idag) og var begynt å bli moden var det på tide med nye nåler som ville øke på modningen! Som sagt så gjort! Etter behandlingen hadde jeg flere timer med regelmessige kynnere som var mere ubehagelig enn tidligere - kjente virkelig at det jobbet godt!!! Utover kvelden ble det roligere, men hver nye kynner var like sterk i "taket" og det er de nå også til morgen! Det lover godt hva gjelder modning! Satser på at det fortsetter litt utover de neste dagene og kanskje med hjelp av fullmånen til helgen kan det bli fødsel på meg snart!!! Er hvertfall veldig klar!!!
kine38 Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Heia! Har gd erfaring med det selv. Fødte sist i uke 39 dagen etter andre akupunkturbehandling :0) Skal definitivt ta akupunktur denne gangen og!
sisten Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Vist det er noe trøst Ella_bella så hadde jeg det slik med nr 2, lite tegn til modning, 1 cm åpning osv ved kontroll og modningsakupentur. Men alikevel kom hun 8 dager før termin og jeg kom på føden med 6-7 cm. Fødselen tok kun 1 time og 20 min, var ganske ok fødsel.
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2011 Så gøy Sisten!!! Sånt vil jeg høre!!! Har bestemt meg for å tenke positivt, la kroppen vite at jeg er KLAR, og ta den ro og hvile jeg trenger! I tillegg skal fortsette mine bringebærblad kapslene mine, akupunkturen, en gå tur for dagen og kanskje kan jeg overtale mannen til litt sengekos! Så mye overtale trengs sannsynligvis ikke! Også har jeg troen på fullmåneeffekten da så får håpe at kroppen er enig med meg og vil gå igang med fødsel snart! Aksepterer at det starter når det starter og hvis det er til termin eller over får det bare bli det, men hadde jo vært praktisk og ikke minst gledelig om det ville skje noe før!!! Får se hva som skjer! Er uansett glad aku'en ser ut til å få kroppen til å jobbe!
sisten Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Vi fungerer kansje litt forskjellig, min kropp viser lite forvarsel på fødsel, plutselig er jeg godt igang liksom :0) modningsakupentur har jeg stoooor tro på. Slappe godt av på slutten er egentlig det beste rådet, og litt sengekos:0) når er termin din?
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2011 Har termin 1. april så ennå 2 uker igjen! Sist gikk jeg 3 dager over og er forsåvidt forberedt på å gjøre det samme nå også, men tror jeg ble så påvirket av at magen sank så tidlig denne gang og at jeg har fått høre fra alle hold om at det nok blir fødsel på meg leeeeenge før termindato! Føler jeg har en fot i begge leirer - vil gjerne at hun kommer når hun er klar for det men greit om det hadde vært snart! Tanken bak forberedelsene mine er også ikke igangsetting, men effektiv modning og raskere fødselsprogresjon enn sist (16 timer fra 4cm til fødsel og 30 timer forutfor det med uregelmessige rier, oppkast, null søvn og mye vondt uten nevneverdig fremgang)! Alle har lovet at 2. fødsel går raskere, men har prøvd å gjøre mitt denne gang for å "sikre" det hvis det er i det heletatt mulig! Og sånn sett er det jo fremgang ift til sist: var helt fullstendig umoden ved termindato sist og selv når jeg begynte med de kraftige men uregelmessige riene var det null modning, lang livmorhals og ingen åpning i mange mange timer!!! Så det at det to uker før termindato er blitt mykere og begynt å flate ut er jo positivt til meg å være! Enn du? Når er din termin?
lykkelig79mod Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Kjenner følelsen Ella_Bella_Snupperella.. Jeg skal til jordmor i dag, og håper iallefall at noe er på gang. Gikk helt til termin sist, så våger ikke å håpe på så mye, men så lenge det er liv er det håp er det ikke så? Jeg hadde en time med modningsakupunktur på tirsdag, skal ha en til i dag etter jordmortimen. Håper jeg ikke blir skuffet, kunne veldig gjerne tenkt meg å komme igang nå.. Artig å følge med hverandre siden vi har termin samme dag
sisten Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Jeg venter nr 3 18 april:0) så ikke så lenge etter deg. Jeg gikk nesten 2 uker over med nr 1 så det er håp:0) Jeg er ganske lei allerede men må nok vente litt til før jeg blir helt rastløs. Skal på akupentur i morgen...... Hadde også mye oppkast med fødsel nr 1, men den gikk forholdsvis fort. Håper fødselen er lettere for deg denne gang, 2 gang var det mye mindre smertefult for meg..... Ut skal de :-)
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2011 Det er helt sant lykkelig79mod! Hvordan syns akupunkturen funket på tirsdag?? Får si fra om du har god virkning idag! Leste nettopp en artikkel på nettet om bruk av nattlysolje for å stimulere til modning! Viste ikke om det jeg men er visst proppfull av prostaglandiner og blir anbefalt i utlandet men kun etter uke 36! Mannen min tar det for huden sin del (rik i omega6) og lurer på om jeg skal stjele noen!?!
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2011 Artig å høre at det er mulig å gå over med første og så være tidlig ute med nr.2! Har inntrykk av at de fleste opplever å føde rundt samme tiden... Jordmor sa også at det var vanlig å føde sånn noenlunde likt ift termindato fra gang til gang... Men ingen regel uten unntak vel??? Satser på at fødselen blir lettere denne gang! Sitter selvsagt med litt angst knyttet til sist gang, men prøver så godt det lar seg gjøre å tenke positivt! Tror det vil ha god effekt på kroppen!
lykkelig79mod Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Da har jeg vært hos jordmor og jeg har vært å fått modningsakupunktur. Var ikke så mye åpning nei, men var moden, myk og livmorhalsen var ca 1 cm så det kan skje når som helst fikk jeg beskjed om Veeeldig hjelpsomt Merket ikke så mye etter akupunkturen på tirsdag, får se hvordan den virker i dag.. Er veldig trøtt iallefall, får håpe det betyr en god natts søvn i vente Stjel nattlysolje fra mannen din du, og test det ut, så skal jeg springe å kjøpe om det virker
sisten Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Jeg vet om flere i min situasjon som gikk over 1 gang og født før de andre gangene. En venninne av meg fikk nr 1 to uker over og nr 2 to uker før termin. Kroppen har aldri vært gjennom modning og fødsel derfor tar kroppen lengre tid :0) men det som var så fint i andre fødsel var at åpningsriene var smertefulle på en helt annen måte, mye mer kontrolert og jeg hadde kontroll. Jobbet med riene og de var ikke så intense. Så tror jeg kroppen hadde "forberedt" seg på en annen måte, psyken var viktig følte jeg. 1 gang trodde jeg at nå er det slutten, hehe:0)
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 17. mars 2011 Ikke godt si hva som funker og ikke funker på meg nå da... Tør liksom ikke å la være med noen av delene og syns ikke det blir så lurt å ta en ting nå og noe annet neste gang. Skal ikke gå gravid og føde så mange ganger at jeg tilslutt får prøvd alt hver for seg og funnet den perfekte oppskrift på modning hos meg! Tok to kapsler tidligere i morges og tar to nå innvendig slik det ble anbefalt i artikkelen! Får se da hvordan natten blir. Har hatt kynnere idag som alle har vært styrke i - ubehagelige men ikke direkte vonde! Så føler litt at akupunkturen igår puffet modningen over på et nytt nivå! Og det er gledelig! Ser om jeg tar noen nye nåler imorgen eller på lørdag (har studert akupunktur så kan sånn sett gjøre det på meg selv - men det er lettere å gå til en annen, ikke alt jeg når på egenhånd!) Ser det er mange som lurer nå på akupunkturen og effekten! Artig hvordan det blir fokusert på i sluttfasen! Er innstilt på at kroppen gjør det den skal med litt støtte og hjelp i riktig retning! Syns jeg kjenner det på kroppen at det jobber annerledes siden igår og har fått troen på at det skal gi god effekt på åpningstiden og effektiviteten på riene når de først setter igang! Nå skal jeg nyte en avslappende kveld med en lydbok før jeg prøver å sove godt og lenge! Sov godt jenter!
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 17. mars 2011 Første gang viste jeg ikke bedre og ante ikke hva som var normalt eller ikke! Først etterpå skjønte hvor "sent" ting hadde gått ift normalprogresjon og der og da bestemte jeg meg for at neste gang blir det annerledes. Jeg har bevisst oppsøkt nettet og bøker for å finne alternative måter å bedre modning og korte fødselsforløpet ved å styrke livmoren! Er spent på om det hjelper! Om det ikke gjør det har jeg hvertfall prøvd det som er å prøve og får akseptere at sånn er det bare for min del! Og når det gjelds tidspunktet for fødselen - er selvsagt veldig klar for å få det overstått, men begir meg ikke ut på å stresse kroppen unødig igang! Kan tenke meg det gir bare maserier! Eneste mannen er hypp på å prøve er sengekos! Ellers satser vi på at modningen bidrar til at det går fint når det først setter i gang og så får jeg krysse fingrene for at det blir på denne siden av terminen og ikke på overtid!
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 18. mars 2011 Lykkelig79mod: Da er nattlysoljen prøvd ut og hadde en helt grei natt på det.... Våknet et par ganger av å måtte snu meg (som normalt) men ellers sov jeg godt! Tenker jeg fortsetter med det jeg!
Mia2011 Skrevet 18. mars 2011 #16 Skrevet 18. mars 2011 Tillater meg å legge inn et utdrag om nattlysolje: Effektene av tilskudd med nattlysolje under svangerskap og amming er stort sett ukjent, og anbefales derfor ikke. Det er rapportert om tilfeller med forbigående hudblødninger hos nyfødte barn der moren hadde brukt nattlysolje i siste fase av svangerskapet. Inntak av nattlysolje under svangerskapet kan også føre til langvarige fødsler og fortidlige fødsler link til artikkelen: http://nhi.no/livsstil-og-helse/helsetjenesten/alternativ-komplementer-medisin/nattlysolje-34452.html Men lykke til uansett jenter
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 18. mars 2011 Takk for linken og utdraget Mia2011. Har lest gjennom både artikkelen og kildene. Inntrykket er at nattlysolje ikke er å anbefale, men leser man i dybden finner man lite konkret data i kildestudiene som er tydelig i sin kritikk av nattlysoljen. Den ene av de to kildene som omhandler bruk i svangerskap er en analyse fra 1999 av hvor mange jordmødre i studiene anbefaler bruk av alternative preparater i sitt virke (totalt 5-6 ulike preparater - bl.a kohosh og lakserolje itillegg til nattlysolje og bringebærblad). Det fremkommer at det ble observert blant de som anbefalt urter, ulike bivirkninger deriblant fortidlig vannavgang, sen progresjon og behov for vakum. Derimot spesifiserte de ikke hvilke av urtene sto for disse bivirkninger. Syns ikke dette i seg selv nok av et grunnlag for å kunne si at spesifikt nattlysolje er farlig. Den andre av de to kildene tar for seg ikke "cervical ripening" eller modning av livmorhalsen (hvilket er hensikten bak å ta det i all annen litteratur på nettet) men om det har effekt på å forkorte fødselslengden. Det blir i studien stadfestet at det ikke gjør fødselslengden kortere. Men som sagt sier det ingenting om effekten på modning. I mine øyner blir denne studiene brukt til å avkrefte effektiviteten på oljen selvom den omhandler helt annen bruksområde enn det som de fleste sider som anbefaler det til! Og bare så det er sagt: studien som påviste forbigående hudblødninger hos nyfødte var faktisk om at dette ble observert hos EN nyfødt og ikke som generell bivirkning av preparatet. I min mening blir det å sitere noe slikt brukt kun som skremselspropaganda! All forskning er ikke nødvendigvis god forskning, og den som leser forskningsresultater og skriver artikkler basert på disse er ofte ute etter å bevise sitt eget standpunkt. Og du vil alltid finne andre som er ute etter å bevise det motsatte. Det finnes ingen norsk forskning på dette området. Det finnes lite konkret forskning av nyere dato. Og alternative preparater er naturlig nok slaktet i de aller fleste sammenheng nettopp pga denne mangelen på forskning som beviser effekten. Ofte er det fordi studiene ikke blir foretatt og andre ganger fordi studiene slaktes av medisinskeforum for å være dårlig gjennomført eller ikke etter samme standard som det som gjøres ved medisinstudier ol. Alternativterapiformene er velkjent med problemet og strever hardt med å bevise at det de driver med ikke er humbug eller svada bare fordi det ikke kan bevises etter samme prinsipper som lege- og medisinindustrien bruker. Som sykepleier med erfaring fra helsevesenet og i å lese forskning og som akupunkturstudent har jeg stor respekt for kunnskap. Jeg ønsker også å gjøre det aller beste for meg og mitt ufødte barn. I denne sammenheng har jeg undersøkt det jeg kan finne av informasjon om bruk av nattlysolje i de siste ukene i svangerskapet, har spurt jordmor hva hun syns og snakket med min naturopat (ekspert i naturpreparater med lang utdannelse og erfaring). Disse har sagt at det ikke er noe fare forbundet med bruken og at jeg kan føle meg trygg i å ta det nå som jeg er ved termin. Jeg føler at det er overveldende bruk av dette i utlandet (spesielt england og USA) og finner lite der som sier at dette er farlig for meg eller barnet. Jeg velger derfor å ta det som er anbefalt på de utenlandske nettsiden og stoler på at jeg ikke gjør noe galt i det. Takk igjen for at du satte inn linken. Setter pris på å høre fra andre om sine tanker omkring et emne. Kan alltids hende man lærer noe nytt man hadde gått glipp av. For meg ble dette litt for mye skremselspropaganda uten bunn i tilstrekkelig forskning og jeg velger derfor å stole mere på det jeg har funnet selv av dokumentasjon på emnet og forholde til de utenlandske anbefalinger som er mye og hyppig brukt! Norge er en flott plass å bo, men ofte ligger de langt etter og er fryktelig konservativ når det gjelder alternativ- og nytenkning! Og til avslutning - til de som måtte lese dette: dette er helt og fullt min egen oppfatning og jeg vil ikke anbefale at andre tar nattlysolje før de har undersøkt grundig nok og føler de kan ta en avgjørelse de kan gå god for! Lykke til!
Mia2011 Skrevet 18. mars 2011 #18 Skrevet 18. mars 2011 oj, det må jeg si.. Min hensikt var overhode IKKE å skremme noen, men å vise til at nattlysolje i seg selv ikke har noen som helst dokumentert virkning på fødsel eller forløp.. Min personlige mening rundt dette temaet holder jeg for meg selv, men kan si så mye som at jeg tror også på alternativer for å lette på plager/forløp.. men i jungelen av alle produkter man blir presentert for som gravid så er det greit å skåne lommeboken for de som kanskje har vist seg å gi minst tilbake som for eksemple Nattlysolje.. Hv hver enkelt velger må de jo stå inne for seg.. men det er jo ikke alltid like lett når man ønsker åtro på noe som virker ..
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 18. mars 2011 Hehe... Jeg er typen til å forklare meg grundig skal jeg først gjøre det og da ble innlegget langt! Jeg opplevde ikke at du var ute for å skremme, men ville bare påpeke for andre som evt følger diskusjonen og som kanskje ikke er så nøye når de leser artikler og medisinsk dokumentasjon, at det som fremkommer i små utdrag og ved bruker av kilder som sier helt andre ting enn det artikkelen sikter til, fort kan bli misforstått! Jeg har stor respekt for at andre ikke tror på effekten av ting og prøver aldri å overbevise andre om min mening. I denne sammenheng føler jeg at jeg har funnet nok info som gjør meg trygg på å ta nattlysolje og som støtter dens effekt på modning (ikke fødselsforløpet). Er også som jeg sa tidligere trygg på at den ikke er til skade for meg eller barnet. For meg blir bruken og pengene det skulle koste en akseptabel utgift. Enig med deg derimot at det kan være andre som ikke syns det er verdt utgiftene og da er det viktig for dem å oppsøke den informasjonen de føler de trenger for å kunne ta en avgjørelse de kan stå inne for. Denne artikkelen er ikke nok etter min mening for å kunne få meg til å endre synspunkt på nattlysolje, men kan ikke si at andre vil eller bør være enig med meg! Kan skjønne tankegangen din og tror vi får la andre som måtte lese dette komme til sin egen konklusjon om hva de vil tro på! Håper det ikke ble for langt eller for stor utblåsning! Setter virkelig pris på at du skrev innlegg! Er ikke så skummel som jeg kan virke altså!!! Lover!!!
Mia2011 Skrevet 18. mars 2011 #20 Skrevet 18. mars 2011 Men kjære deg Ella_Bella_Snupperella kan ikke du dele denne infoen med oss? du har sikkert en link eller lignende til noe som sier noe annet enn den artikkelen jeg kom over, det vil jo være relevant for oss som er i tvil (tror ikke du er så skummel nei.. hehe..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå