Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Hvor mange ord kan ditt barn på den alderen? Og snakker han/hun rent?
Romeren Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Si det, men jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg. Språket kommer! Til opplsyning sier min gutt på 16 måneder bare baba til alt, omtrent. Av og til tror jeg han kaller banan for baba og ball for baba, men det kan like gjerne være tilfeldig. Er ikke det spor bekymret. Niesa mi begynte ikke å snakke skikkelig før hun var over 3 år, men hva så? Det blir folk av henne også, skal du se.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 hmm... hva skal en si. Jenta mi har fått en del skryt for at hun er flink til å prate, også av helsesøster. Jeg vet ikke hva som er normalt da. Jeg har ikke tenkt over hvor mange ord hun kan si, men svigermor telte opp ordene for oss da hun var ca. 15 mnd og da kunne hun litt over 30 ord, men det er jo variabelt hvor tydelig hun sier alle disse ordene. Nå er hun kanskje oppi 40 ord, og jeg har bare iløpet av den siste uka merket stor forskjell på uttalen, som har blitt betydelig klarere.
det er berre mordi Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Aner ikke hvor mange hun kan, men det kommer et eller to nye ord daglig nå for tiden. Snakker ikke rent nei. Må legge godviljen til ganske ofte. Kikke= drikke, puth = pus, takkato = traktor, babe =bade, osv. Er 17 mnd.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Gutten min er flink til å prate, så jeg er overhodet ikke bekymret :-) Han er 17 mnd og kan vel rundt 40-45 ord nå, og begynner så smått å prate i setninger ("Hei mamma!", "Se på den!" etc), men han snakker ikke særlig rent da, hehe. Det er mye kråkespråk som bare jeg skjønner, men han mener det han sier. "Hædn" er ferdig, "Wim" er bil, "Gakka" er nøkkel osv. Her er det nesten ett nytt ord om dagen, så det er litt artig å se hvordan det er hos dere andre. Det er nå det begynner å bli morsomt å være mamma, syns jeg! :-D
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Snakker de så mye allerede? Gutten min er 14 mnder og kan disse ordene: mamma, pappa, hei/a, hadet, se der, se den, der, oi. Ellers er det litt uforståelig babling, høres ut som han øver seg på skarre r'en. Kanskje han er litt seint ute ang språk? Ligger langt fremme motorisk.
abella Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Det er utrolig morsomt når de begynner å snakke! :-) Gutten min er snart 16 mnd og kan kanskje 40-50 ord, jeg har ikke talt dem opp. Men så er det litt vanskelig å vite hva man skal telle også, for mange av ordene bruker han bare når han gjentar dem etter oss. Jeg spør feks om han vil ha egg, så sier han "egg", men han bruker aldri ordet hvis ikke jeg sier det først. Det går også litt i perioder hvilke ord han bruker. Han kan si ett ord som feks pære i flere dager, for så å nesten slutte å si det. Så ord kommer og går. Og man jo være mamma for å skjønne det meste. "Du" brukes både om drue og duer (og andre fugler som likner). Men skikkelig moro er det. Dessverre er "nei" et av yndligsordene for tiden. Men han mener heldigvis ikke alt han sier, for ofte sier han nei til noe, for i neste øyeblikk å synes det er helt greit allikevel. :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Sønnen min er 19mnd, og prater ikke mye ennå: Mamma Pappa Prøver seg på navn på de i barnehagen, men ikke lett å skjønne hvem han mener Babbe=bamse Babba=smokken Han sier voff om alle firbente med pels og hale, inkl katter, kaniner osv Broooom broooom om alle kjøretøy Ball Bayyan =banan, eller mat generelt Tøst = drikke eller at han er tørst Bage = barnehage Ellers peker han på det han vil ha og sier se der Innimellom kommer andre ord også, men dette er de som brukes daglig
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Sønnen min er 17 mnd og kan ikke allverden med ord. Det går mest i Ja Nei Hei Hade Mamma Baba (pappa - tyrkisk) Bil (bil OG traktor) Ditte (sitte) Oi Au Gågå (tog) Goool (mål - tyrkisk, han sparker ball) Nann (vann) Æsj (også når han har bæsj i bleia) Er dette jeg kommer på med tilden
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Neida, 14 mnd er enda tidlig, gutten min sa ikke så mye mer enn din når han var så gammel. Det var rundt den tiden det plutselig tok av. Det er enda lenge igjen til han er sent ute :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Min snuppe sier ganske mange ord.. har også begynt å sette sammen setninger (er straks 18 mnd) Noen av de jeg kommer på er: mamma,mommo(mormor),onkel, tatte(tante), drikke,sitte,sko,jakke,hua(lue på dialekt), bibi(baby),dukke,Hei,off off(voff,voff),bæ(sier det til alle utenom hunden),usja(dusje),bade....har flere ord sikkert oppi 40..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Jeg tror normalen for en på 18 mnd er ca 15-30 ord (?) og ordlyder. På 2 års kontrollen "forventer" de ca 30-40 ord +, og at barnet kan sette sammen 2 ord. Er i hvertfall det jeg har fått vite. Men det er jo så mye som er normalt. Jeg husker kjempegodt når eldstegutten min var ca 22 mnd. Min venninne sin gutt var helt jevngammel, og hun skulle forklare til en annen nybakt mamma hvor mye en på snart 2 år snakket. Hun sa da: "Ta for eksempel når det kommer en stor lastebil kjørende, x (sønnen hennes) sier "brrrm-brrm-brrm!" og peker, mens y (sønnen min) sier "oi, se mamma, der stor lastebil!".". Begge guttene er helt normale og snakker akkurat like mye i dag som de er 8 år gamle, men den gangen var det en enorm forskjell i språkutviklingen deres. Mine har alltid vært tidlig med språk. Datteren min på 19 mnd kan så mange ord at jeg ikke orker å telle dem en gang, vil tro hun tipper 100. Hun kan også sette sammen to ord, og noen ganger tre ord, men gjør det ikke så ofte, og hun babler fortsatt mye. Blir liksom litt "bable-bable- oi baby- bable-bable-dikke mæk (drikke melk)- bable-bable..", ja, dere skjønner tegningen. Det kommer liksom noen fornuftige ord innimellom all bablingen. Mange av ordene hennes er rene, altså hun sier dem riktig, andre mangler noen bokstaver, men er ganske forstålige likevel som "dikke mæk" i eksempelet over her.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Ja,det er nå moroa starter;) Aner ikke hvor mange ord vesla kan, men ligger vel sånn på gjennomsnittet et sted. Hun har frem til i dag ikke snakket i setninger, men slo til i sted. Jeg spurte hvor luen hennes var, og da sa hun: Lue borte.. hehe... veldig stas for mamma altså*s* Ellers er favorittordet for tiden æsj. Uansett om hun peker på tyggebeinet til bikkja, sin egen bleie eller søpla, så er det æsj. Så gleder meg til å se hva som blir favorittordet neste uke, fordi det varierer fra uke til uke.
Romeren Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 Så hyggelig! Det er lett å tenke at man er bekymret når man legger inn et slikt innlegg. Eventuelt bare veldig stolt! Min er 16 måneder ganske snart, og snakker nesten ingenting. Han får veldig klart frem hva han vil med intenst kroppspråk. Antar han kanskje er litt sein, han er i alle fall ikke tidlig, men det gjør meg ikke noe (ennå i alle fall. )
mammaimai09 Skrevet 18. mars 2011 #15 Skrevet 18. mars 2011 Vet ikke hvor mange ord som er normalt i den alderen, men jeg har lest at om en 2 åring har et ordforåd på 30 ord så er det like normalt som en som kan 300 ord. Store individuelle forskjeller med andre ord;)
Arb.ledig husmor Skrevet 22. mars 2011 #16 Skrevet 22. mars 2011 Jenta vår er 20mnd og kan si: Mamma Pappa Moffa (morfar, sier det til besto òg) Se Melk(ikkje ordrett, men huske ikkje ka ho seie) Off og aua (for varme ting) Isj/æsj (lukte vondt) Ei (nei) Mhm (ja) Der Brumm (ole brumm) Tuttu (smokk) Innin (kanin) Sesin (vet ikke helt om det er navnet til søsteren og sier eller storesøster) Natta Hade Hei
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #17 Skrevet 22. mars 2011 Som andre sier, det er kjempestore forskjeller og det meste er normalt. Hos oss snakket storesøster veldig tidlig. Kunne gjenfortelle Albert Åbert-bøker da hun var 23 måneder. Min minste er 23 mnd nå. Det er ingen vits i å lese Albert-bøker for ham. Vi er mer på bilder av kua og spør hva den sier, så svarer han Mø. Ikke to-ordssetninger hos ham foreløpig, men stadig noen nye ord. Jenter er ofte tidligere enn gutter, og dessuten er det individuelle forskjeller. Hvis man snakker mye med barna, ser i bøker etc så kommer det etterhvert. Men
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 22. mars 2011 #18 Skrevet 22. mars 2011 Tassen er 19 mnd, og snakker flytende babling, hehe. Han har ikke så mange ord som er tydlige, men en del er det. Og han er veldig papegøye om dagen. Stadig nye ord som blir tydlige. Noen ord som vi forstår om ikke utalen hans er rett: mamma pappa bade mange dyr og lydene ku mø kan dyrene eller hva de er i drømmehagen(uff ikke bra men har masse bøker) kira- hunden vår oi se der(faktisk en setning) og har sagt "oi pappa se der" tegne ake traktor bil hade natta er vel en stund før han begynner å snakke så det er forstålig for andre, men han er og var veldig tidlig ute med motorikken så jeg skylder på det.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #19 Skrevet 22. mars 2011 Storesøster var rask til å prate og begynte ved 13 mnd alder og forbedret seg fort. Lillesøster er nå 17 mnd og jeg føler at alt hun sier her "Hei hei", og "mamma".. Alt annet er fakter og geberder. Hun er søt da, og jeg føler at intelligensen er der så jeg regner med det løsner en gang..
Mimmi84 Skrevet 23. mars 2011 #20 Skrevet 23. mars 2011 vel, guttungen min akurat samme vokabular og han er 17-18 måneder! han sier ikke mamma og pappa en gang. men gakk gakk, og mao isteden er egentlig ikke bekymra for ham heller, men det hadde jo vært gøy med litt mer prating snart da!
FrøkenSprøken Skrevet 23. mars 2011 #21 Skrevet 23. mars 2011 Vi har to skikkelige skravlebøtter i hus (som sin mor, hehe). Femåringen (neste uke) har et ordforråd som ligger langt foran sin alder, og argumenterer irriterende godt for seg! Lillejenta på 13 mnd sier mamma pappa bil bade mat hei hade lys Erlend (broren) Anette (datteren til gudmoren) Voff (til alt av dyr, inkludert fugler og pingviner, hehe) Borte Bø Nei mørkt takk takk Tror det var det jeg kom på nå i farten... Regner med at hun blir en skikkelig pratmaker hun også. Men til gjengjeld så går hun ikke helt stødig enda, og broren var sikkert 16-17 mnd før han gikk. Tror barna "prioriterer" hva de vil bruke energien sin på...
AussieAnette Skrevet 26. mars 2011 #22 Skrevet 26. mars 2011 Min gutt er 18 mnd. Disse er det jeg kommer på i farta: Mamma Pappa Momo (bestemor) Hei Hade Bø Pus Bil Lys Anette Borte Mer Ut Hjerte Stjerne Tre Ball Traktor
mamman til to gutter Skrevet 26. mars 2011 #23 Skrevet 26. mars 2011 Jeg har to sønner og yngste som nå er 1år har omtrent like mange ord han bruker nå som eldste hadde når han var 2år. På eldste kom ordene veldig raskt fra han var ca2år og fremover. Han er nå 3,5år og snakker fortsatt noe urent og kutter ofte bort noen bokstaver, men det er likevel greit å forstå han for de fleste.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 26. mars 2011 #24 Skrevet 26. mars 2011 Så morsomt å se forskjellene på barna her :-) Det kommer fort i denne tiden ja! Min lille gutt har lært seg å si "tilbake", og det er jeg ganske imponert over. Det er jo et ganske vanskelig ord. Han kommer gående med leker eller lignende og viser den til meg, før han sier "tibake", og så går han og legger den tilbake der han fant den. Artig :-D
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2011 #25 Skrevet 27. mars 2011 Gutten min er 22 måneder og sier mye mindre enn deres barn på 17-18. MEN, det han sier er helt klart og tydelig. Han babler som et uvær, men det er veldig lett å skille mellom babling og ord... Han sier: Pappa Mamma bade hadet hei mer mat mer mat vann titt-tei tut-tut se den der denne sånn nei ja mage ball Ja var forresten hans første ord, og han sier nei svært sjelden foreløpig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå