Tuvabaluba Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Gutten min har helt siden fødselen av vært en typisk 30-45 minuttersdupper. Vi har prøvd å "lære" han til å sove gode dupper på dagtid uten særlig hell. Han våkner alltid etter 30-45 minutter. Enkelte ganger lykkes vi i å få han til å sove igjen etter å ha våknet slik at det samlet sett da kan bli en dupp på 1,5 timer avbrutt av 20-30 min sutring da såklart. På 9-mndkontrollen nevnte jeg for hs at vi fortsatt sliter med å få til lange dupper på dagtid, og hun virket overrasket og sa at de fleste babyer begynner å få orden på duppene ved den alderen. Lillegutt har første dupp ca kl 9 den neste ca 12.30 og må ha en siste hvil i 15.30-tida. Alt i alt blir det da fra 2-2,5 timer søvn. Han legger seg fint for natta ca 18.30 (dette har aldri vært noe problem), våkner jevnt og trutt i løpet av natta og havner som oftest i vår seng slik at alle får sove. Jeg vil likevel ikke påstå at han (eller vi for den saks skyld) har den beste nattesøvnen). Noen som har noen gode råd på lager for hvordan vi kan løse dagsovingsproblemene våre? Håpet er at om vi får orden på det vil nattesøvnen kanskje bli mer sammenhengende... For sammenligningens skyld hadde det vært fint om også dere nevner hvordan bebisene deres sover.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Det er jo noen unger som kun sover korte lurer. Men dere merker vel fort på humøret hans om han sover for lite. Nå skriver du ikke hva dere har prøvd, men jeg regner med at dere har forsøkt å både sove ute, inne, trillende, stille, mørkt rom, lyst rom, senga, vogna inne, uro over sengen, legge han god og mett +++ ? Gutten legges kl 19.00 og sover frem til 06/07.00. Vi må inn noen ganger og enten gi litt drikke eller smokken, men han er sjeldent våken. Sutrer mer i søvne og da hjelper det med vann og smokk. (Husk at de fort kan bli tørre i munnen, hvis de sover med munnen åpen). På dagtid sover han 2 lurer. Den første tar han 2 timer etter han har våknet for dagen og da sover han 40 - 90 minutter inne i senga si. Han er så våken i 3 timer, før vi legger han igjen. Legger vi han inne, så romstrerer han gjerne rundt i senga i 30 min, før han sover 60-90 min. Jeg sliter litt med å legge han i vogna ute, men hvis jeg triller, så sovner han innen 10 min og sover stort sett 1,5 - 2 timer. Vårt oppdrag nå er å lære han å sove ute i vogna uten å måtte trilles, slik at han er klar for bhg start.. Han er våken 3-4 timer før han legges for kvelden. Vi har hatt det problemet at guttungen beveger seg så mye i senga.. Men det som har fungert, er å ha en uro over senga med lys og lyd. Vi brukte den da han skulle lære å sovne i egen seng om kvelden da han var ca 12 uker. Vi tok den frem igjen for et par uker siden. Hvis han skulle våkne om kvelden eller natten, så setter vi på lyset (lager stjernehimmel) og han finner roen.. På dagtid så lar jeg uroen går rundt og kanskje med lyd noen ganger. Han er avhengig av å ha noe å se på før han sovner. Han har vært slik fra fødelen av.
Tuvabaluba Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2011 Vi har prøvd det meste ja Endte til slutt på soving i senga i lyst rom, men nå prøver vi ute i vogna igjen. Prøvd å tilvenne han diverse kosedyr også, og nå har han endelig lagt sin elsk på ei lita ku. Den er i allefall god å ha når han skal legge seg for kvelden. I vogna vil han ikke ha den. Liten raring jeg har, sta i massevis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå