Siribeny87 Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Hei:) Jeg skal ha planlagt keisersnitt og lurer på et par ting, håper noen kan svare 1.Jeg skal ha det planlagte snittet 5 dager før termindato, er det vanlig eller er dette litt seint? 2.Jeg er nr 3 "i køen" denne dagen fikk jeg beskjed om. Vet det kan variere veldig fra sykehus til sykehus og på hvor mange operasjoner som kan komme innimellom, men er det noen andre her som har vært nr 3? Når ble deres snitt tatt? 3.Oppholdet etterpå. Jeg skal være på et sykehus med eget pasienthotell, når blir en vanligvis flyttet over til hotellet? Må barnefaren vente med å overnatte til jeg kommer på hotellet, eller har han mulighet til å overnatte fra første natten? På forhånd takk for svar
VilleVapp Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 1. Det er vanlig med 5-10 dager før termin ja. De har sett at jo nærmere termin de henter ut barna jo mindre komplikasjoner har babyen etter fødsel (mpt pusting o.l) så det er bare bra at du har time nærme termin. Dersom fødselen skulle starter før drar du bare inn til sykehuset og får medisin som stopper riene. 2. Har ikke vært i lang kø så har ikke noe erfaring her, men jeg vet at alle hastesnitt o.l som skjer ila natta har en tendens til å forskyve dagoperasjonene som ikke haster. 3. Er du sikker på at du skal fortsette å bo på hotellet etter operasjonen også ? I min hjemby er det uaktuelt å bo på barselhotellet etter keisersnitt. Da MÅ man være på barsel fordi man har en tettere oppfølging som operasjonspasient (skal ha blodpropp sprøyter, smertestillende etc) Lykke til!
Minsten, knøttet og nurket <3 Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Jeg hadde ks 6 dager før. Så 5 er nok vanlig hvis du ikke har født lenge før termin tidligere eller har spesielle komplikasjoner som gjør at fødselen ikke bør starte før ks. Hvis fødsel setter igang før er det som regel god tid til å komme seg til sykehuset og man blir da selvsagt prioritert. Har ikke erfaring med barselhotell, men venninna mi som fødte på Ullevål lå to dager på barsel først og fikk så lov til å flytte over til hotellet. Men tror hun måtte mase litt. Kommer nok an på formen din og kan sikkert variere fra sted til sted. Hør med sykehuset ditt:) Lykke til!
Siribeny87 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2011 Tusen takk for svar og lykkeønskninger begge to Jeg har lest (blant annet her inne) at om sykehuset har pasienthotell, kan man bli flyttet over dit etter 2 - 3 dager med mindre man har komplikasjoner. Grunnen til at jeg lurer er jo at jeg vil ha barnefaren med oss mest mulig:) Og sånn jeg har forstått det så kan ikke han overnatte så lenge jeg er på barsel..? Noen som vet hvor mye barnefaren kan være på besøk de første dagene etter snittet?
spent35 Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Hvordan er det da med de tre ukene en normal tar ut før fødsel etter UL termin. Tar en 3 uker før planlagt keisersnitt også, eller er det andre regler da? Forsøkte å høre med NAV, men hun jeg snakket med viste ikke.. (er i grunn overrasket over hvor lite de vet når en har spørsmål ang planlagt keisersnitt).
VilleVapp Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Jeg sendte mail til NAV gnfikk svar om at planlagt ks dato var godkjent som "termindato"
Ballettmelk Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Jeg har hatt et hastesnitt på Ullevål for over 2 år siden og skal ha et planlagt ks i mai, så ang. planlagte ting har jeg ingen erfaring. Men, barseloppholdet kan jeg si noe om. Jeg ble flyttet over til hotellet etter 2 dager. De sa da at hadde du hastesnitt fikk du 2 dager på barsel og 2 dager på hotell. Hadde du planlagt snitt fikk du 2 dager på barsel og 1 dag på hotell. Faren kan ikke overnatte på barsel, men han kan stort sett være der så mye han vil, utenom siesta-tiden, da skal det være rolig for mor og barn. Bare husk at du antageligvis må dele rom med noen på barsel og det kan være ganske slitsomt for den andre pasienten hvis det er full fart på din side av gardinen hele dagen...
Siribeny87 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2011 Tusen takk for svar Ballettmelk Skal selvfølgelig respektere at det bør være litt mer fred og ro hvis jeg deler rom med noen enn hvis vi får et rom alene, er veldig lite glad i bråk selv Når det kommer til Nav og permisjonsstart ved keisersnitt har jeg ikke peiling jeg heller. Jeg begynte på min permisjon i går og fikk også datoen for keisersnittet i går, så har ikke fått sagt ifra til Nav om det enda. Men regner med at det ikke blir noe problem å trekke fra de 5 dagene fra permisjonstiden Lykke til til dere andre også Er ikke så lenge igjen for min del, men foreløpig så gruer jeg meg faktisk ikke noe særlig, er mer spent og klar for å treffe jenta vår !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå