Gå til innhold

Hvorfor er det ikke bra å få virus når man er gravid??

Anbefalte innlegg

Leste borti noe her om dagen, mulig det sto der man logger seg inn når man er kommet i uke 21-22, at det ikke er bra å pådra seg virus og sykdom nå og at man bør holde seg unne smittekilder og folk som er syke.., men hva da hvis man er blitt syk?? Det er jeg, men vet ikke om det er influensa, men mest sannsynlig bare en kraftigerer forkjølelse.

Hvorfor er det ikke bra å bli syk? Hva kan skje liksom??

Fortsetter under...

Du kan nok slappe av om du har fått deg en forkjølelse :) Ta paracet om temperaturen skal bli høy og oppsøk lege om du har feber i flere dager.

Det er ved noen infeksjoner fare for å smitte fosteret som igjen kan føre til skade - men tror ikke det er noe risiko med influensa eller forkjølelse (skal ikke påstå dette helt og holdent..).

Litt av tingen med at man ikke skal bli syk har vel med at behandlingen for en evt kraftig infeksjon kan være skadelig for fosteret. Gravide har nedsatt imunforsvar og er da mer utsatt for å bli smittet av infeksjonssykdommer. Noen virus/bakterier kan smitte over til fosteret og kan være alvorlig og gi varige skader - det er ulikt når de ulike infeksjonene er farligst, noen er farlig tidlig i svangerskapet og andre seint. Mener å ha lest at det ikke er bra med for høy temperatur (feber). Så er man gjerne lenger syk som gravid. Infeksjoner i underlivet og urinveier kan føre til for tidlig vannavgang og rier.

Fant litt info om ulike infeksjonssykdommer og graviditet når eg søkte rundt;

http://www.infeksjonskontroll.no/portal/page/portal/Infeksjonskontroll/infeksjon?p_document_id=401726&p_document_id=401726&p_dimension_id=

http://mammanett.no/graviditet/plager_og_komplikasjoner/influensa

Hei!

Jeg har vært så "heldig" å få både influensa (lå i 3 uker) og omgangssyken (5 dager) i svangerskapet mitt... Snakket så klart med lege og var ekstra beskymret siden det tok så lang tid å bli bra, men fikk da bekjed om at dette går bra :) Imunforsvaret er jo litt svekket når man er gravid, og så klart det er lurt å holde seg unna mulige "smittekilder" som syk familie osv... Men legen sa ogå at dette hjelper barnet å bygge immunforsvar...? Vet ikke helt jeg, men vi har det bra begge to, og legen stiller gjerne opp ved spm her så føler meg trygg :)

Takk for svar:-) Ja det ser ut til og være bare en forkjølelse. Har ikke feber heldigvis, men sprayer meg i nesen med god samvittighet ved tanken på å unnga både øre og bihulebetennelse som nok er mange hakk verre..:-s

Tror så gjerne at immunforsvaret er dårlig for tiden. Var syk sist i juleferien, og nå i vinterferien... ellers er jeg omrtrent aldri syk!

Æsj. Først hadde jeg 8 dager med influensa. (Skikkelig)

Og nå har jeg vært syk med feber rundt 39. Dette er min 8 dag og jeg har begynt å bli verre. Den milde pencillinen hjelper ingenting. Har halsbetennelse, bronkitt, og bihulebetennelse.

Håper ikke det er skadelig for den lille.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...