Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies så mangt, blir helt forvirret :)

Kan man koke vann i vannkoker, vente til tempen er ca. 40 gr blande i pulveret, og vips server? (etter man har gjort dette,kan man lage flere flasker samtidig for å sette flasken i kjøleskapet og varme opp igjen senere på dagen?)

Eller bør man koke vann og ha i kjøleskapet, varme vannet igjen i micro/vannbad til 40 gr, ha i pulveret og servere?

Eller er det riktig at pulveret skal blandes i 70 gr for å drepe farlige bakterier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frem til ca 3-4 mnd (frem til de ev begynner / kan begynne med fast føde) skal vel alt vann kokse, dvs må kose ca 5 minutter skal det bli bakteriefritt, dvs vannkoker funker ikke til å koke vann, bare koke opp vann. Etter 3-4 mnd er det bare å bruke vannkokeren, og du kan bruke rent vann fra springen til det kalde vannet. Ellers står det veldig enkelt forklart på MME-pakken til vilken temperatur det skal blandes, 40 grader ved nan. Bruk et termometer til du lærer deg blandinsforholdet (kaldt/varmt vann), ev hvor lenge vannen skal varmes i mikro.

Skrevet

Skjønner godt du blir frustrert! På WHO's hjemmesider så står det jo at man skal varme opp til 70 grader og så la det kjølne til 40. Jeg har hørt at det kan "drepe" noe av næringen i mme så jeg har bare varmet til 40 grader. Vi kokte vannet i kjele frem til hun var tre måneder og bruker nå vannkoker. Kokte opp og lot det stå klart på flaske i kjøleskapet.De fleste vet jo at babyer vil ha mat "der og da" når de er sultne, de ar ikke tid til å vente på at vannet skal bli kaldt:) Hun har aldri blitt syk eller dårlig i alle fall. Og vekta går nå opp, så da regner jeg med vi har gjort noe riktig:) Lurt å fordele en teskje malt på to flasker pga forstoppelse. Har foressten skylt smokken i varmt springvann fra dag 1. Kremt! Jeg vet man ikke skal det, men...

Skrevet

Vi har brukt vannkoker fra starten av. Nå er snuppa vår så stor at hun kan drikke vann fra springen så jeg bare blander ut det kokte varme vannet med kaldt springvann, men før så kokte jeg opp vann og avkjølte det.

Så lenge vi er hjemme lager jeg alle måltidene rett før hun skal spise, men det hender jeg blander ferdig en flaske hvis vi skal ut å farte! Alt etter hvor vi skal :) (Ellers så kjøper jeg ferdigblandet på boks)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...