mandalay Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Den siste uken har frøkna sovet fra 18.30/19.00 (spørs hvor trøtt hun er) til 06.00 uten å våkne. Hun er 5.5 mnd. Det er selvsagt utrolig deilig og luksus sammenliknet med andre at vi slipper å stå oppom natten. MEN 06.00 er tidlig... Noen ganger har jeg gitt henne mat, og så latt henne plundre til hun ikke gidder mer. Det kan hun ofte gjøre i en hel time- virker som hun storkoser seg. Men mor klarer desverre ikke å sovne igjen... Er det mulig å forlenge søvnen på noe som helst måte? Skulle gjerne sett at hun sov til minimum 07.00. Hun sover lite på dagtid, så det er ofte vanskelig å holde henne oppe om kvelden da hun blir veldig trøtt. Sover stort sett kun 30 min av gangen på dagen- forøvrig en annen ting jeg gjerne mottar tips for:-)
mamma til lillingen Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Her har jeg sett at om jeg gir mat rundt kl 06, er det ikke alltid hun sovner igjen. Men gir jeg mat mellom kl 04 og 05, da sovner hun uansett, og sover da til kl 08, enten våkner hun selv da eller så vekker jeg henne. Så du kan jo prøve det, sette vekkerklokka di på og gi mat før hun er våken nok til å stå opp.
Christine209 Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Jenta mi er snart 5mnd, og hun også sover bare slike smådupper ett par ganger om dagen. Før da vi la henne i 21-22 tiden sov hun gjerne til 8-9, og spiste en gang om natten. Nå når hun selv regulerer leggetiden begynte vi å legge henne i 20-tiden og da sov hun gjerne til kl7.30-8. For noen uker siden begynte hun å ville legge seg kl7, og sov da til kl7, men da begynte hun å skulle ha flere måltider om natten:( Nå styrer vi om kveldene for å greie å holde henne våken slik at hun er ferdigspist og klar for sengen tidligst kl20, tok noen dager men nå går det fint å legge henne da. Nå er hun også flinkere til å sove på dagtid. Vi står opp 7-8, og da er hun klar for en dupp i 8-9 tiden, så sover hun ett par ganger til på dagen:)
Canari Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Babyen din sover minst 11 timer om natta, og noe mere enn det tror jeg neppe du kan forvente. Det er det de færreste babyer som gjør. Synes du er skikkelig heldig jeg. Mini her, 8 mnd, sover maks 10,5 timer, og er gjerne våken ett par tiMer ver natt (får ikke mat om natta, lgger bare og plurdrer og tuller). Men, du har faktisk hjelp i vente!! Om få uker stiller vi klokken frem en time, slik at morgen klokken 06.00 helt av seg selv blir morgen klokken 07.00. Klarer du holde vrige rutiner fast (dvs en time senere), skulle det ikke være noen grunn til at sengetid ikke blir 19.30/20.00 og morgen klokken 07.00.
Canari Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Og vedr 30-minutters dagsoving, man må kanskje bare ta tiden til hjelp. Jeg har sett mange tips her inne, som sikkert fungerer for noen. Jeg har lest og erfart, og hørt flere si det samme, at ettersom de blir eldre får de lengre søvnfaser (er jo mange babyer som våkner til når søvnfasen, som på de små er ca 30 minutter, er over og de går over i lettere søvn). Mini her kan nå, etter passert 8 mnd, bysses til videre søvn (stort sett) og sove da inntil 1,5 timer (formiddagsluren i allefall, den andre tar vi som regel på utetrilling). Rundt 8-10 mnd er vel søvnfasen ca 45 minutter, og ved ca ett år er den ca 1 time.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 "Sliter" med det samme selv... lillegutt på 6 mndr legger seg mellom 1830-1900.. og de siste ukene har han begyne å våkne mellom 06 og 07.. som regel litt over 06.. og jeg syns det er tiiiidlig!! Selv om han sover sammenhengende så syns jeg det er utrolig tidlig å starte dagen bare rett over kl 06.. Før kunne han sove til mellom 8 og 9 på mårran, det var deilig det !! Skal bli spennende å se nå som vi må stille klokken om noen uker! Da skal jeg jammen legge han mellom 1930 og 2000 (slik at han ikke merker noe endringer ettersom vi stiller klokken..) da vil jeg jo kunne sove til mellom 7 og 8 hvertfall, mye bedre det hehe
Pumba78 Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Dere er heldige!! Her har vi det samme men klokka 5. Hun våkner mellom 1 og 3 en gang, og neste gang hun våkner er det moooorgen - og kaving og roping og grynting... hjelper ikke å mate og legge igjen... Dette kan være alt mellom 5 og 6.30 - jeg har sagt til meg selv at så lenge det første tallet på klokka er 6 og ikke 5 så skal jeg la henne ta morgenen... Spiller ingen rolle når vi legger henne om kvelden...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Drømmenatt!! Så utrolig heldige dere er, som slipper våking om natta- vit det, og NYT det, man vet aldri når det kan snu! =) Hvis hun legges ca 18.30 og sover til 06 er det jo 11,5 time, og mer enn det kan man nesten ikke forvente (11-12 timer er normal natt for små babyer). Vil man at baby skal stå opp senere må man bare prøve å legge dem senere om kvelden, ikke i et par dager- men et par, tre uker, og evt legge inn en ekstra lur på ettermiddagen hvis hun er veldig kveldstrøtt. Men var jeg deg ville jeg nok ikke prøvd å rote noe med slike fine rutiner, og som flere over her påpeker er det jo snart tid for å stille klokka, og det vil jo hjelpe for oss alle, juhu
Trollmor til 2 Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Ja, det er kanskje tidlig å måtte stå opp kl 06.00 om morgenen, men med et barn som sover i nesten 12 timer sammenhengende synes jeg ikke synd på deg. Om du er trøtt om morgenen, så synes jeg heller at du får legge deg tidligere selv. Hvis man sitter oppe til langt på natt når man vet at barnet kommer til å våkne tidlig, så kan man bare takke seg selv hvis man er trøtt. Dessuten er det en positiv ting å venne seg til å stå opp tidlig alt nå, sånn med tanke på at man gjerne må stå opp rundt den tid når man begynner i jobb igjen. Man går kanskje glipp av enkelte serier på TV når man må legge seg tidlig, men de aller fleste serier er tilgjengelige for nedlastning via internett. Her i huset legger vi oss som regel mellom 21.30 og 22.00. Senere enn det er mer eller mindre uaktuelt. Og det eneste vi går glipp av er serier som går på TV. Det er ytterst få småbarnsforeldre som er sosiale på den tiden av døgnet uansett. Og hos oss er søvn høyere prioritert enn Frustrerte fruer, Torsdagskveld fra Nydalen og annen underholdning på tittekassa. Ikke meningen å være hissig eller ufin altså. Men etter ca tre år med for lite søvn pga barn som ikke sover så godt om natta, reagerer jeg litt "feil" på de som klager over at barna står opp for tidlig etter nesten 12-timers sammenhengende søvn...
Indigo 08-10-13 Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Enig her med flere. Tror du ikke kan forvente at babyen sover lengre. 11 - 12 timers natt er veldig luksus:) Da må du heller prøve å forskyve leggetid. Babyen min på 6 mnd legger jeg ca. 20:30 nettopp av den grunn at jeg ikke makter å stå opp 06. Han sover ca. til 08 - 09:) Storebror på 2 år har bestandig hatt ml. 9 og 10 timers netter. Helt forferdelig. Legger seg rundt kl. 20 og skal opp ca. 0530... Nytter ikke å legge denne karen senere:( Skal like tidlig opp uansett. Du får nesten prøve deg fram og se hva som funker for dere. Men jeg hadde prøvd å legge senere om du ønsker å sove lengre;)
lilywhite Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 jeg tror ikke det er noe fasit på problemet ditt, men kl 6 er i tidligste laget ja. Hos oss har vi en grense på 7 om morgenen. Hvis mini våkner før det så får hun ligge våken i senga si. Noen ganger tar vi henne over i vår seng for å tøye det et kvarters tid, men vi står ikke opp før 7 om det ikke er noe galt med mini. Jeg har tro på at hun lærer seg når dagen begynner etter hvert
mandalay Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2011 Trollmor til 2, jeg må bare kommentere innlegget ditt. For det første skrev jeg helt i begynnelsen av innlegget mitt at vi har det luksus sammenliknet med andre. Jeg klager overhodet ikke, og forventer absolutt ikke at noen skal syntes synd på meg. For det er nemlig ikke synd på meg- jeg har det helt topp som har en baby som sover så lenge og så mye. MEN jeg syntes det blir litt feil å insinuere at jeg sitter oppe sent på kvelden (du skriver jo faktisk at dersom jeg er trøtt om morgenen, bør jeg legge meg tidligere). Da kan jeg fortelle deg at jeg legger meg mellom 21.00 og 22.00 hver kveld! Har alltid trengt mye søvn og elsker å sove:-) Men jeg har alltid også vært av den typen som ikke har ekstremt vanskelig for å stå opp om morgenen, og begynte derfor ofte tidlig på jobb. I tillegg er jeg veldig heldig og har en ekstremt teknisk interessert samboer som gir meg, TV-slaven, mulighet til å ta opp mange programmer samtidig. Jeg har derfor ikke noe must om å sitte på kvelden å se tv-serier som du også insunierer. Derimot syntes jeg det er tidlig å starte dagen kl. 06.00 og det tror jeg faktisk mange er enige i! Selvom det selvsagt er bedre enn å starte dagen kl. 04.00 eller kl. 05.00... Men som alt annet i livet, har man det bedre enn noen på et område, og verre enn noen på andre. Og mye vil ha mer- that's life:-) Samtidig må jeg si at det kan bli lange dager når mini er oppe så tidlig. Min samboer kommer hjem fra jobb kl. 17.00, og da har jeg 11 timer sammen med babyen hver dag. Og med en baby som kun sover 30 minutter av gangen, kan det blir lange dager. Heldigvis har jeg ofte mye planer ila uken, men de dagene jeg ikke har planer, er laaaange dager. Kanskje politisk ukorrekt å si at man kjeder seg med babyen sin, men jeg gjør faktisk det av og til selvom jeg mesteparten av tiden storkoser meg. Som nevnt, det finnes alltid noen som har det verre enn en selv, men det betyr ikke at man da må akseptere at det er sånn. For å sette det heeelt på spissen så har vi da egentlig ikke noenting å klage over vi som vokser opp i et land som Norge. Hvis man sammenlikner med et barn som bor i Afrika...
mammatetogansketette:)) Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Enig med deg, ts- det er tidlig å starte dagen kl. 6. Samme sak her i huset, sover godt hele natten men skulle gjerne drøyd en time eller en halv før det er morgen i huset:) Har prøvd det meste, eneste som funker er å legge seg tidlig å ikke tenke så mye på hva klokken faktisk er når man tusler på badet å tar morrastellet;) Håper det retter på seg, har stabilisert seg nå så får vel bare vente på sommertid- klokka vi også! Men da må vi legge en time senere og det liker jeg jo heller ikke, er jo så deilig med den timen ekstra med egentid på kvelden ;P Ja, jeg vet også at vi er heldige, velger heller å stå opp (for) tidlig enn våkenetter og for lite søvn...men er jo lov å be om råd likevel da, selv om det er et luksusproblem i grunn
Trollmor til 2 Skrevet 18. mars 2011 #14 Skrevet 18. mars 2011 Det var ikke meningen å være så hissig og forutinntatt.. Unnskyld..! Det er bare det at jeg kjenner mange mammaer (og pappaer) som klager over å være trøtte og at barna står for tidlig opp. Og de jeg kjenner kommer seg sjelden i seng før et nytt døgn starter. Selvsagt har man lov til å være trøtt og ønske å få sove lengre om morgenen selv om man har barn som sover godt om natta. Jeg burde latt være å skrive noe i det hele tatt når jeg ikke klarte å være konstruktiv fremfor kritisk. Jeg skulle gjerne unnskyldt meg med ammetåke og søvnmangel, men det er ikke noen god unnskyldning for å skrive sånt uansett. Jeg ble bare akutt frustrert over å lese om et slikt "luksusproblem" når jeg selv ikke har sovet i mer enn 4 timer sammenhengende de siste 3 årene. Og nå, etter at lille gutten min kom til verden, er jeg heldig om jeg får sove halvannen time sammenhengende og tilsammen 3-4 timer pr natt. Ingen unnskyldning for det jeg skrev, men et lite forsøk på en forklaring.. Jeg sier unnskyld en gang til og støtter meg til forslaget om å forsøke og forsyve døgnet.
Canari Skrevet 18. mars 2011 #15 Skrevet 18. mars 2011 Enig med Trllemor til 2, synes det er litt rart og sytete å være trøtt klokka 06.00, desom man faktisk har fått sove i ro siden klokka 22.00, herlighet. Her soves det 4-5 timer om natta, pga babyens artige rytme. Ja det er faktisk syt, men det er klart du må få lov til det, men ikke vent deg så mye forståelse og støtte, noe ihvertfall ikke jeg klarer etter 4-5 timers netter,
mammatetogansketette:)) Skrevet 18. mars 2011 #16 Skrevet 18. mars 2011 Kjære Trollemor til 2.... Syns ikke du trenger unnskylde deg overhodet, forstår godt at du syns vi syter, selv om vi egentlig ikke syter- bare ber om råd for noe som for deg- og mange andre- og faktisk for oss også- så til de grader er et luksusproblem. Jeg har vært veldig heldig ang sovinga til mine to små (så langt da.. bank i bordet;), og det er overhodet ikke fordi jeg har gjort noe "riktigere" enn andre som sliter mere, barn er bare forskjellige- så jeg er bare veldig takknemlig for å knapt ha en våkenatt med mine to... må høres himmelsk ut for deg, og det føles slik også, tro meg- jeg venter stadig på at nattevåk og trøbbel med legging osv. skal dukke opp... og når det plutselig dukker opp noe, så vil man jo gjerne "rette det opp" igjen, selv om det bare er litt tidlige morgener:) Så forstår godt at du er frustrert, blir faktisk litt frustrert på dine vegne nå... håper du, og lillegutt snart får sove lengre økter på natten:)
Trollmor til 2 Skrevet 19. mars 2011 #17 Skrevet 19. mars 2011 Takk, du mammatetogansketette =) Jeg bare hater å være sånn hissig og uforstående =P Men samtidig så gjør hormonene og søvnmangelen meg til ei tikkende bombe =/ Også liker jeg veldig dårlig å snakke/skrive sånt til andre. Føler at hvis jeg ikke kan skrive/si noe positivt, så bør jeg la være å skrive/si noe i det hele tatt. Og jeg må jo si at jeg synes det er flott at noen mammaer får sove godt om natta, men skal ikke legge skjul på at jeg blir litt misunnelig =P
mandalay Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #18 Skrevet 19. mars 2011 Kjære Trollmor til 2 Jeg setter pris på at du skrev innlegg nr 2 og helt ærlig, det satt ting litt i perspektiv for meg også. Det må være helt forferdelig å få så lite søvn over så lang tid. Det gjør jo noe med hele livskvaliteten. Men igjen, innlegget mitt var ikke ment for å få forståelse for noe som helst, men snarere for å få råd til hvordan babyen kan sove litt lengre enn 06.00. Jeg forstår at jeg har det bedre enn de aller fleste når det gjelder søvn og baby- syntes utrolig synd på deg og andre som får så lite søvn hver natt. Tror nok bare innlegget mitt ble litt misforstått, og derfor ble jeg litt provosert over det du skrev. Men jeg syntes det er fullt lovlig å komme med sine meninger, også de som kanskje ikke alltid er like positive. De siste 4 dagene har vesla bestemt seg for å våkne en time tidligere, kl. 05.00. Og nå tenker jeg selvsagt, "hvis hun bare kunne sove til 06.00", hehe. Så i går la mor seg kl. 20.30 etter mange netter med dårlig søvn, og i tillegg en morgen som starter kl. 05.00. Det er jo litt forskjell på oss voksne når det gjelder søvn også- jeg er en av de som trenger mye søvn. Vil til slutt si at du overhodet ikke må ha dårlig samvittighet for det du skrev. Jeg forstår veldig godt at mitt innlegg kan "provosere" når du selv får så mye mindre søvn. Jeg skal sette litt mer pris på at jeg får sove så lenge sammenhengende hver natt, og så håper jeg at du også snart får sove mer:-)
Trollmor til 2 Skrevet 19. mars 2011 #19 Skrevet 19. mars 2011 =) Misforståelser er noe av det verste jeg vet..! I ditt tilfelle er det ikke akkurat aktuelt å kutte ut dagsovingen heller da.. Men når har datteren sin den siste duppen? Kanskje hun ikke kan sove senere enn et visst klokkeslett på dagtid? Kan det være at hun våkner pga sult eller fordi hun trenger ny bleie? Sover hun på samme rom som deg eller har hun eget soverom? Har selv måttet stå opp kl 5 noen morgener fordi datteren min (2 år og 8 mnd) har funnet det for godt å starte dagen da. Takker alt som finnes for at vi har full barnehageplass til henne..! =P Men sånn til vanlig starter hun som regel dagen ca 06.15. For meg er det alt for tidlig, men min mann skal jo opp og på jobb allikevel. Så selv om de egentlig kunne sovet til kl 7, gjør det ikke noe om han må stå opp tre kvarter tidligere. Men kjærestetid, sosial tid og tv-titting er noe jeg knapt husker hva er. En av oss sovner nesten alltid på sofaen når vi har litt rolig tid for oss selv. Jeg håper at datteren din bare er inne i en periode nå. Hos oss har det ihvertfall vist seg å være en sammenheng mellom utviklingshopp og søvnrytmer. Når datteren vår er i ferd med å mestre noe nytt, eller hun vokser, så sover hun dårligere. Kanskje det kan være tenner som plager datteren din? Jeg har for øvrig fått sove mye mer i natt enn på lenge. Våknet faktisk med melkespreng i dag tidlig. Og det har jeg vel knapt opplevd med minstemannen her =P Kjenner at jeg er litt mer vennlig innstilt i dag enn da jeg skrev det første svaret mitt =D
mandalay Skrevet 19. mars 2011 Forfatter #20 Skrevet 19. mars 2011 Så deilig at du har fått sove litt mer i natt- fin start på helgen:-) Mini er jo bare 6 mnd, så det er nok litt tidlig å kutte dagsovingen. Men jeg har kanskje funnet ut at hun rett og slett trenger mindre søvn på dagen. Hvis vi lar det gå lengre tid mellom hver dupp, gjerne opptil 3 timer, sover hun ofte lengre. Så da får vi teste det litt fremover. Det varierer veldig når hun har den siste duppen på dagtid. Klarer ikke helt å få noe rutine på dagen selvom jeg gjerne vil, fordi hun har hatt en tedens til å våkne på litt ulike tidspunkter. Og når hun våkner styrer jo gjerne hele dagen i forhold til mat og søvn. Men noen ganger sover hun så sent som kl. 17 eller 17.30, men da vekker vi henne sånn at hun ikke sover lengre enn til 17.30. Legger seg for kvelden kl. 19.00. Sult eller våt bleie er nok ikke problemet. Hun sover på eget soverom og har gjort det siden hun var 4 mnd. Men på dagen sover hun stort sett ute- sover bedre da. Sikler forøvrig mye for tiden, har gjort det lenge. Så det kan jo hende det er tenner på gang, men at det tar litt tid før det skjer noe. Det er jo så vanskelig å vite med disse små, og plutselig kan jo ting endre seg igjen. Istedenfor å bekymre seg over alt mulig, er det nok viktig å heller nyte tiden. Det blir jo store så altfor fort! Ha en super lørdag, litt mer våken enn ellers kanskje:-)
Ella S Skrevet 19. mars 2011 #21 Skrevet 19. mars 2011 Heisann, nå er jeg langt fra noen søvnekspert, vi sliter en del med søvnen selv her i huset. Faktisk så mye at jeg har gått til anskaffelse av "Sov godt!", søvnbok for småbarn av av Karin Naphaug, etter anbefaling fra helsesøster. Et av hennes budskap er at fram til de er over året er babyer slik konstruert at søvn avler søvn, dvs at dess mer og bedre de sover på dagtid, dess bedre vil de sove også om natten. Og at det er lettere å legge en ikke-trøtt baby enn en overtrøtt en. Dessuten, hvis du har en morgenfugl, så hjelper det sjeldent å legge dem senere - hun anbefaler tvert i mot å legge dem tidligere! Jeg går ikke god for noe av dette altså, men tenkte jeg skulle nevne hva en søvnekspert sier om saken siden det går i mot mange av de tipsene over her Så får du prøve ut hva som funker for dere, lykke til! :-)
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 19. mars 2011 #22 Skrevet 19. mars 2011 Jenta mi er 4 og en halv mnd, og har sovet hele netter nå et par uker. Hun legger seg 19.30, og våkner mellom 6 og 7.. Så vi er kjempeheldige! Jeg har som "regel" at jeg aldri står opp før tidligst 7, så snuppa får heller flaske i dobbeltsenga sammen med oss, og ligger å pludrer, evt sovner igjen etter det. Hun sovner ofte hvis hun får ligge helt innat meg, med smokken i munn og kluten dratt over hodet! Da sover vi plutselig til både 8 og 9:) Er jo et tips å ta henne opp i senga deres, mamman sover ikke så godt, men du slipper iallefall å stå opp:) Deilig å ligge under dyna å kose seg med en nydelig og blid liten baby på morrakvisten! Pappan hennes har pappaperm to dager i uka, og han står alltid opp med henne når hun våkner, han har tilogmed stått opp i halv seks tiden!! Det er helt uaktuelt for meg, jeg trenger MYE søvn, og nekter å stå opp før 7 (med mindre hun feks er syk..)! Har trua på å bestemme seg for et klokkeslett, og tenke at vi står ikke opp før..da vil kanskje baby etterhvert skjønne at det ikke er morgen før klokka er 7:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå