Gå til innhold

Er det noen her som har greie på hva som er sunnest av smør og margarin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt forvirret.

Mange påstår at smør er bedre enn margarin, fordi margarin er full av transfett. Er det virkelig det? Jeg trodde kun det fikk være minimale mengder transfett i fødevarer. Og hvordan kan smør, fullt av mettet fett, være bedre enn margarin med omega 3 og sunne planteoljer?

Synes alt jeg har lært om sunn mat viser seg å være feil, jeg :/

Fortsetter under...

Skrevet

Margarin inneholder ikke transfett lenger. Men de fleste margariner inneholder derimot palmeolje, og det er ikke spesielt sunt det heller.

Jeg bruker derfor meierismør i stedet for, det er i det minste naturlig vare. Og så bruker jeg Bremykt på brødet. Da slipper jeg hvertfall unna palmeolje. Den prøver jeg i det lengste å unngå, klarer det ikke 100 %, men gjør det jeg kan hvertfall.

Men jeg bruker ikke kun meierismør, det er kun smakstilsetning eller i baking. Der det lar seg gjøre bruker jeg rapsolje.

Skrevet

Smør til brødskiver (romtemperert) og baking, rapsolje til steking og olivenolje til dressing.

Har ikke og kommer ikke til å ha margarin i hus, med alt som er av tilsetningsstoffer i det.

Les boka "Den hemmelige kokken".

Skrevet

Kvitseid-smør er sunnest. Signerer hun over som viser til "Den hemmelige kokken".

Skrevet

Jeg bruker også kun smør det er ikke kjemisk.

Skrevet

Ingen av delene er direkte helsekost, men av de to så foretrekker jeg klart meierismør. Meierismør er rent, naturlig og lite bearbeidede råstoffer. Margarin er fremstilt kjemisk.

Men for smakens skyld er det aller, aller beste hjemmelaget smør :-)

Annonse

Skrevet

Enig. Det beste er hjemmelaget smør. Margarin er bannlyst her i huset også, og det går mest i raps og olivenolje i matlagingen, samt smør der jeg ønsker smakseffekten.

Dere er vel klar over at nesten hundre prosent av bakerens brød er laget med palmeolje? Hvorfor? Jo, fordi det er det fettet som har best bakeeffekt, og dermed gir luftigest og best hevede brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...