mer enn bare mor Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Tok HCG prøve på fredag (6+4) og den var på ca 30 000. Ny prøve på mandagen (7+0) viste 36 000. Altså 3 dager mellom. Gynekologen sier at det er en fin stigning, og at jeg ikke skulle tenke på at den skulle dobles når jeg hadde så høye verdier. Var på UL hos gynekologen og fikk se bankende hjerte og alle mål var fine. (hatt småblødninger -veldig lite- men gynekologen kunne ikke se at det kom i fra livmoren så det lovet bra. Senere på kvelden ringer fastlegen (hadde ikke fått med seg at jeg hadde fått svarene på HCG prøven) og sier at HCG stigningen er for lav. Hadde ikke jeg bestilt privat UL den dagen virket det som om han trodde at jeg hadde en MA og at dette ikke kom til å gå veien.. Mener å ha lest at etter et visst nivå skal ikke HCG dobles - men hvilket nivå er det på? noen som kan forklare meg? takk for hjelpen.. ble så forvirret her i kveld....
Håpefull38 Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Hei og gratulerer med graviditeten! Tror du bare skal slappe helt av. Gynekologen min sa stigningen skulle fordoble seg hver 48.-72. time opp til ca 10.000, så går det saktere. Her er noe jeg hentet fra krakle.com/ventenett/hcg.html: HCG fordobler seg hver 2. dag til nivået ligger på ca 10.000, for så å øke langsommere. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning. Tror ikke det er alle legene som kan helt med dette. Med det samme jeg hadde testet var mitt hcg på 96. Da jeg fortalte legen det(møtte han på kveldstid) sa han: 96.000 mener du? Nei 96, sa jeg. Han innrømte at han ikke helt kunne dette. Han syntes det var lavt, men jeg måtte si til han at det er helt normalt så tidlig. Så jeg ville heller stolt på det gynekologen sier. Lykke til!
mer enn bare mor Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2011 Takk for svar jeg håper og krysser alt jeg har for at det går bra, men ble litt usikker etter telefonen fra fastlegen. Syntes det var rart at det de sa var så forskjellig. Jeg har jo sett bankende hjerte, og gynekologen så ikke noe blod fra livmoren, så jeg tenker at dette må jo gå riktig vei denne gangen.. (fortsatt veldig glad for andre erfaringer )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå