Gå til innhold

Livsopphold minstebeløp fra NAV - hva skal den dekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står på NAVs sider

Livsoppholdssatser som brukes av Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral

Livsoppholdssatsene som Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral bruker, inkluderer mat, klær, helse, media og lignende. Satsene er pr. måned. Fra 1. juli 2010:

Ordinær sats 5 680 kr.

Om noen har feks 2300 kr igjen på mnd etter strøm, telefon, husleie, forsikring er betalt. Resterende skal gå til bensin, mat og klær.

Ingen barn i bildet. Synes dere det er lite? 1000,- går til bensin til og fra jobb. Så egentlig er det 1300,- som skal gå til mat og annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Hve er egentlig spørsmålet? Livsopphold er for dem som ikke har hus og bil.

Skrevet

Jeg leier en liten leilighet og eier bil for å komme meg til og fra jobb. Det finns ikke kollektivtrafikk som passer med arbeidstidene her og om jeg hadde solgt bilen i dag hadde jeg knapt fått vrakpanten...

Hvem er livsopphold for da?

Skrevet

Om du har for lav inntekt til å klare utgiftene dine må du sette deg ned og se på hvilke utgifter du har og hvor du kan kutte, og gjøre det du kan for å øke inntekten din. Om det DA ikke går rundt kan du ta en tur på sosialen og se om de kan hjelpe...

Skrevet

Livsopphold er for dem som ikke eier noe og dem som ikke jobber - de får penger til mat. Uteliggere, narkomane, alkoholikere osv.

Du vil nok komme under andre stønader.

Skrevet

Livsopphold er også for de som har lav inntekt, og lite å leve for.

Det forutsetter riktignok da at man allerede lever på et minimum. Pengene kan ikke gå til andre ting, som gjeld.

Jeg tror kanskje jeg ville søkt bostøtte fremfor livsopphold riktignok. Regnestykket er nemlig omvent av hva du gir inntrykk av. Først livsopphold og deretter bolig.

Altså vil de regne at de første pengene som går av lønnen din hver mnd går til livsopphold, deretter betaling av bolig og til slutt andre nødvendigheter. Bil er ingen hindring for å få enten bostøtte eller evt livsopphold. Bostøtten er begrenset mot inntekt.

Skrevet

Du kan søke om å få dekket strøm

DU kan søke om bostøtte i tillegg..

Livsoppholdet er det du sitter igjen med etter hus/strøm er betalt...

Du kan søke om støtte til tannlege også...(kan søke om kjøleskap/komfyr og div. møbler slike som seng/sofa/bord...)

Livsopphold skal hovedsakelig dekke mat/klær/transport/telefon.

1300,- for 1 person pr mnd er vel litt i det minste laget for mat...(dvs 43 kr. dagen) og det skal dekke tre måltider.... kan ikke helt se hvordan det skal gå... dersom man ikke kun spiser nudler og ris... man trenger jo også andre næringstoffer...

Skrevet

Livsopphold skal dekke hovedsakelig mat/drikke/telefon/transport/klær.

du kan søke om bostøtte

du kan søke om støtte til å få dekket strøm

du kan til og med søke om støtte til å dekke tannlege

du kan søke om div møbler slike som seng/sofa/bord/komfyr og kjøleskap

1300 i mnd er det samme som 43 kr. dagen, og i mine øyne dekker ikke det ett forsvarlig kosthold til en prs. klær osv skal komme i tillegg... så her ville jeg tatt kontakt med nav og søkt om noe tilleggstøtte fra noe... Dersom det er innkrevningsentralen som trekker deg for gammel gjeld, så skal satsene følges... og det mener jeg det ikke er gjort i dette tilfelle... så da kan du søke om å få gjort om vedtaket...

lykke til

Skrevet

HI her. Tusen takk for mange hyggelige og oppmuntrende svar.

Har halv uførepensjon men siden jeg ikke har jobbet så mye (syk fra barndom av) så er ikke utbetalingen veldig stor. Lever på minimum ellers, sparer strøm, bor veldig billig, arver klær osv.

Takk igjen for svar, skal ta en runde til med nav..

Skrevet

Siden su ser på satsene til NAVI, regner jeg med at du har fått et påleggstrekk fra de for for mye utbetalt stønad......

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Jeg ser bare at jeg ikke klarer å få det til å gå rundt fra mnd til mnd og lurer på hvem i verden kan mene jeg skal leve på de stønadene jeg har. hi

Skrevet

Jeg "levde" på kun livsopphold i store deler av fjoråret (var gravid i tillegg). Fikk utbetalt 5700,- og det skulle dekke:

-Husleie: 3500,-

- Strøm: Ca. 1000,- i mnd.

- Forsikring: 360,- i mnd.

- Mat og klær: Ca.800 i mnd.

Da hadde jeg 40,- igjen til andre utgifter.

Var et helt forjævlig år!!

Skrevet

Alle studenter lever jo på ca 6000 i mnd.

Husleie: 2400

Strøm: 700

Busskort: 400

Mat: 1500 (har levd helt fint og sunt og godt (inkl lørdagssnop) for 2500 på to voksne)

Øl/konserter/forsikring/sparing/div: resten

Hvorfor lever man på livsopphold? Det er mange jobber man kan ta selv om man er syk. Jobbe hjemmefra/telefon/stå på ringeliste så man kan jobbe akkurat den dagen man er frisk ol. Bare en dag eller to i mnd hjelper veldig på budsjettet!

Skrevet

Det høres forresten ut som en skikkelig dårlig jobb i HI. Jeg mener: 1000 kroner i bensin tur-retur jobb i mnd, og ingenting i lønn??

Skrevet

jeg var alene med to barn og fikk dekket

strøm... (måtte søke for hver regning med fikk alltid invilget)

bostøtte... hele husleien

livsopphold... 5700,- for meg og 2700 for hver av ungene...

i tillegg fikk jeg 5000,- kr i farsbidrag.. og 3 ganger barnebidrag på 900.- pr mnd...

aldri hatt så mye penger...!!!

Skrevet

Hvis du bruker 1000 kr i bensin til å fra jobb, så må du jo også legge inn lønnsinntekten i dette regnskapet......

og har du lønn, vil du ha mer enn livsoppholdsytelse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...