Gå til innhold

er d noen her som har prøvd motilium/domperidone for å øke melkemengden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Okei, eg håpte du kom te å se denne meldingen å svare. Eg såg det du hadde skreve om den i ett annet innlegg. :) Va sånt eg hørte om den. Har du hørt om andre som har prøvd den? kas effekt har du hatt av ann? legen min ville ikkje anbefale den. ka sa legen din? legen min sa at kun 1% av de som tok den fikk melk av den. Og at de ikke kjente til eventuelle bivirkninger av å ta den for meg eller barnet.

Har du merket noen bivirkninger? Hvor mye melk hadde du før du begynte på den og hvor mye melk har du fått etter du har begynt på den? Og sist men ikke minst-hvordan fant DU ut om den medisinen??

Tusen takk på forhånd for svar..

K-77: så flott at du har fått den da! Det var min siste utvei, etter flere tiltak i mange uker. Hadde minimalt med melk, forsøkte i samråd med ammespesialist pumping x antall ganger daglig, hjelpebryst, hud mot hud, bli brukt som smokk - ja det meste som står i boka ble forsøkt. Ønskte virkelig forsøke alt før jeg kunne legge det fra meg, og fikk heldigvis legen til å skjønne hvor viktig det var for meg. Det tok nærmere 6 uker før jeg fikk stor merkbar effekt av det. Og fikk da ny resept på det og står på det enda. Trappet ned døgndose og er nå på halvparten ifht startdose. Har fortsatt melk nok til å Mette barnet kun v bryst 1-2 ganger i døgnet. Flaske er fortsatt hovednæringa.

Spent på å høre din historie, send gjerne en pm hvis du ikke vil dele den her. Syns forresten det er kjempeviktig at det blir mer allment kjent at det finnes medisinsk hjelp som kan bidra til økt melkeproduksjon - hvis alt annet ikke gir ønsket effekt. :-)

• 2 måneder senere...

Annonse

Hei. Ble veldig nysgjerrig på hvilken medisin dette er. Jeg fikk høre fra jordmor på barsel at jeg kunne starte på afipran for å øke melkeproduksjonen, men det er vel ikke det samme?

Er dette et medikament som de som jobber med amming kjenner til?

Hvor mye melk produserte du før du tok i bruk dette preparatet?

Jeg har lite melkeproduksjon, aldri hatt råmelk eller kjent melkespreng. Men har så lyst til å amme litt, jeg fikk det ikke til sist gang. Dette er mitt siste barn, og jeg har så lyst å få ammet han litt.

Jeg pumper meg nå så ofte som jeg makter, men får ikke ut mer enn 80 ml tilsammen i løpet av et døgn. Og det er jo så lite at jeg skjønner egentlig ikke selv at jeg gidder dette hver dag, men så kommer ønsket igjen om å få det til litt iallefall. Om de 80 ml med morsmelk har noen betydning tviler jeg på, han er 3 uker nå, og drikke mellom 7-800 ml i døgnet med mme.

Hvor mye klarte du å øke produksjonen din vha medikamentet?

Tusen takk for svar!

80 ml funker det også :) Som *næring* monner det naturligvis ikke så mye, men han får i seg antistoffene. En del artikler jeg har lest kan tyde på at antistoffmengden øker pr ml når melkeproduksjonen går ned, og at et barn som drikker all melka mor produserer (altså ingenting til fryser eller donasjon) får i seg like mye antistoffer enten det er 1 mnd uti amminga eller etter 1 år. Magisk melk :)

Når det gjelder medikamenter så insister på at fastlegen snakker med Nasjonalt kompetansesenter for amming på Rikshospitalet. Alt helsepersonell kan ta kontakt med dem for ammeveiledning, og de gir også medisinsk veiledning. For bivirkninger kan legen sjekke regionalt legemiddelinformasjonssenter (relis.no) som har en stor database over legemidler og bivirkninger. Informasjonen i Felleskatalogen som mange leger bruker kommer fra produsentene selv, mens Relis er uavhengige. Det er såpass få som tar de medisinene det er snakk om her at legen nesten garantert ikke har hatt en pasient som har prøvd dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...